האם גרמניה עומדת בפני מיתון? אפילו שר הכלכלה מודאג

שר הכלכלה הגרמני הוציא הבוקר הודעה בה הוא מביע דאגה מרצף הנתונים הרעים שהתפרסמו בגרמניה ■ הוא הצהיר שהנתונים הללו "פוגעים בתחזית הכלכלית של המדינה"

דווקא בזמן שבו גוש האירו נמצא בתקופה קריטית, הכלכלה הגדולה ביותר בו ומי שנחשבת למנוע הצמיחה שלו, גרמניה, מתחילה להציג נתוני מאקרו מדאיגים שמצביעים על כך שאפילו היא מתחילה להיות מושפעת ממשבר החוב שפוקד את היבשת האירופאית זו השנה השלישית.

הנתונים הללו לא נעלמו מעיני שר הכלכלה הגרמני פיליפ רוסלר שפרסם הבוקר הודעה חריגה ובה הוא מזהיר שנתוני התפוקה התעשייתית שפורסמו השבוע, יחד עם ירידה מתמשכת בהיקף הייבוא והייצוא של המדינה, בנוסף לירידה החדה בסנטמנט העסקי בחודשים האחרונים מצביעים על "סכנות משמעותיות לתחזיות הכלכליות של גרמניה".

ההודעה של רוסלר באה על רקע פרסום מספר נתוני מאקרו בגרמני במהלך השבוע החולף שהצביעו על ירידה בהיקף הייצור התעשייתי של המדינה, על ירידה בהיקף ההזמנות ממפעלים ועל ירידה בהיקף הייבוא והייצוא. הירידה המתמשכת בחודשים האחרונים גורמים לחששות שמא גם הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו תיכנס למיתון.

בשבוע הבא צפויים להתפרסם נתוני התמ"ג של המדינה ברבעון השני של השנה כשעל פי ההערכות הצמיחה בתמ"ג תעמוד על 0.2%. אך הכלכלנים מעריכים שהנתונים הללו מגבירים את הסיכוי שגרמני תיכנס למיתון בחצי השני של השנה, בזמן שגוש האירו נואש לביצועים טובים מצידה של גרמניה.

"הכלכלה הגרמנית מאבדת מומנטום - אין ספק לגבי כך - וברבעון השלישי של השנה הכלכלה הגרמנית תתכווץ לעומת הרבעון השני" אומר יורג קריימר, הכלכלן הראשי שלו קמורזבנק. "העניינים הולכים להתדרדר מכאן והלאה. הביצועים של הכלכלה הגרמנית לא גרועים כמו שאר הכלכלות מגוש האירו אבל היא לא יכולה לנתק את עצמה מהן, במיוחד לאור העובדה שהצמיחה בסין האטה והיא ממשיכה להאט".

גרמניה, שהכלכלה שלה מתבססת על ייצור וייצוא, נפגעה מאוד מהמשבר בגוש האירו ומההאטה בסין. 40% מהייצוא של גרמניה הינו למדינות גוש האירו, בעוד שסין אחראית על כ-7% מסך הייצוא של המדינה.