הנפקת מנצ'סטר יונייטד: הפנטזיות התנפצו כבר ביום הראשון

הבאזז היה עצום, הציפיות בשמיים, אבל הקבוצה גייסה רק 234 מיליון דולר בהנפקה המדוברת בוול סטריט, ושמרה על מחיר הפתיחה רק בזכות סיוע החתמים

בורסת ניו יורק לבשה ביום שישי חג, תרתי משמע. לכבוד יום המסחר הראשון של מניות מנצ'סטר יונייטד בוול סטריט, השמיטו הסוחרים בקומת המסחר של ‏NYSE‏ את החליפות המסורתיות, והתגנדרו בחולצות המשחק הרשמיות לעונת 2012/13 של מועדון הכדורגל המפואר. כדי להוסיף לאווירת הכדורגל, כוסתה הרצפה בפיסות דשא מלאכותיות. מחוץ למתחם קיבל את הבאים שלט ענק עם הלוגו של הקבוצה האנגלית. על המדרכה ילדים מקומיים שיחקו 5 על 5 במגרש מאולתר, בזמן ש"פרד האדום", המאסקוט הרשמי של סגנית אלופת הפרמיירליג, מפזז סביבם בהתלהבות, ובמקביל בוקע מהרמקולים סאונד צרחני שמכריז: "ברוכים הבאים למנצ'סטר יונייטד בוול סטריט".

‏רק דבר אחד הרס את כל ההילולה של השדים האדומים: התוצאות של ההנפקה עצמה, שיכולים להשאיר את בעלי יונייטד, משפחת גלייזר האמריקנית, מאוכזבים מאוד.

‏‏***

‏בסך הכל השיגו הגלייזרים בסוף השבוע 234 מיליון דולר על הנפקה של 10% מהקבוצה (שקיבלה את הסימול ‏MANU‏), סכום שמהווה 100 מיליון דולר פחות ממה שקיוותה המשפחה להשיג ממשקיעי וול סטריט. ולחשוב שרק לפני שנה השתעשעו הגלייזרים עם רעיון של גיוס של מיליארד דולר בהונג קונג או סינגפור. מסתבר שהעולם לא ממהר להיכנס לעסק הלא יציב הזה שנקרא כדורגל, במיוחד על רקע ההיסטוריה הכושלת של הענף בבורסה. בשנת 2000 עוד נסחרו 20 קבוצות בריטיות בשוק המניות, וכיום נותרו רק שלוש - סלטיק, ארסנל, וכעת גם יונייטד. המניות של יובנטוס, הקבוצה הכי משמעותית בכדורגל העולמי שנסחרה בציבור עד היום, איבדו 95% מערכן מיום שהמועדון הגדול ביותר באיטליה נכנס לבורסה במילאנו ב-2001.

מה יקרה עכשיו עם הכסף שגייסה יונייטד? כמחצית מ-234 מיליון הדולרים צפויים להגיע ישירות לכיס של הבעלים, בעוד החצי השני ינחת בקופת המועדון. החוב העצום שרובץ על יונייטד, כ-663 מיליון דולר נכון לסוף מארס 2012, זכר להשתלטות הממונפת של הגלייזרים על המועדון לפני שבע שנים, לא צפוי לרדת באופן משמעותי בעקבות ההנפקה.

‏השורה התחתונה: מי שרכש מניות של יונייטד בסוף השבוע, יודע שלהשקעה שלו יהיה קשה להפוך לעסק שמניב כסף גדול בשנים הקרובות, כל עוד החוב ממשיך להעיק, ודמי המימון השנתיים של החוב מגיעים לעשרות מיליוני ליש"ט. הכלכלן אנדי גרין, מנהל קרן גידור ואוהד של יונייטד, ערך תחשיב מקיף שבו מצא כי מאז 2005, קופת יונייטד ננגסה בסכום אדיר של 351 מיליון ליש"ט בגין הוצאות מימון השתלטות הגלייזרים. סכום השווה לכלל הוצאות הרכש של יונייטד בכל העשור הקודם; סכום שאפשר היה להרחיב באמצעותו את אצטדיון אולד טראפורד ל-100 אלף מקומות; סכום שהיה מאפשר להוריד את מחירי הכרטיסים למשחקי הקבוצה, שזינקו בעשרות אחוזים בעידן הגלייזרים; סכום שהיה מאפשר ליונייטד להתמודד בכבוד עם מעצמות כמו ברצלונה וריאל מדריד, ואפילו עם... מנצ'סטר סיטי.

***

‏החתמים של יונייטד ציפו למכור 16.7 מיליון מניות במחיר של 16-20 דולר למניה. בפועל, המשקיעים לא מיהרו לשפוך את הכסף, והמחיר ההתחלתי נקבע על 14 דולר בלבד. אולי זה היה צפוי, בהתחשב בחוסר האטרקטיביות של המניות, שהבטיחו לרוכשים רק 2% מזכויות ההצבעה (98% יישארו אצל הגלייזרים), ובעובדה שעל דיבידנדים בכלל אין מה לדבר. "המניות האלו שוות בערך כמו קניית מרצ'נדייז של יונייטד", הגדיר את המצב ל"גרדיאן" האנליסט סם חמאדה, מייסד חברת ‏PrivCo‏. "קבוצות מנצחות הן לא בהכרח השקעות כלכליות מנצחות. למשקיעים כבר נמאס להישרף ממותגי-העל האלו שמנפיקים את עצמם ואחר-כך מתבררים כהשקעות עלובות".

‏מה בכל זאת ההישג הכי משמעותי שרשמו מניות יונייטד ביום המסחר הראשון? הן הצליחו לא לצנוח. בשעות הראשונות הם עלו מעט ל-14.10 דולר למניה, אבל עם סגירת המסחר, התייצבו בחזרה על המחיר ההתחלתי. "זו אינדיקציה לכך שהחתם המוביל של ההנפקה, בנק ההשקעות ג'פריס, 'תמך' במניה ומנע ממנה להתרסק", מעריך "הוול סטריט ג'ורנל". גורם המעורה בהנפקה אישר ל"פייננשל טיימס" כי אכן, "ג'פריס דאגו לייצב את המניה". לא סביר שהבנק, או החתמים האחרים (ביניהם קרדיט סוויס ו-‏JP‏ מורגן) ימשיכו להיות נדיבים ככה גם בהמשך המסחר.

‏ובכל זאת, סיבה אחת שתאפשר לגלייזרים לחייך: ההנפקה קבעה ליונייטד שווי שוק של 2.3 מיליארד דולר. למרות כל הריג'קטים, הסכום הזה הופך את יונייטד לקבוצת הספורט היקרה בעולם - יותר מקבוצת הבייסבול לוס אנג'לס דודג'רס שנמכרה השנה תמורת 2 מיליארד דולר, יותר מריאל מדריד, שמגזין "פורבס" מעריך את השווי שלה ב-1.88 מיליארד דולר.