השותפויות ב"מירה" מנסות להרגיע: "יש סיכוי להצלחה"

מניות קידוח "מירה" צללו בעקבות הפרסום ב"גלובס", ובעלי השותפויות בקידוח מנסים להרגיע את המשקיעים ■ לפני שבועיים החליטו השותפויות להאריך את הקידוח בעוד כחודש - העלות המוערכת: 40 מיליון דולר

"הקידוח ב'מירה' לא היה נמשך והשותפים לא היו מחליטים להשקיע עד 40 מיליון דולר נוספים אם לא היו משוכנעים שיש סיכוי ממשי להצלחה" - כך אמרו היום (א') ל"גלובס" גורמים הקשורים לקידוח. לדברי אותם גורמים, הקידוח צפוי להימשך עד תחילת ספטמבר, ורק בסיומו ניתן יהיה לקבוע האם הוא "יבש". "הקידוח היה מופסק לאלתר אם השותפים היו חושבים שהוא יבש", אמרו. "לאף אחד אין כוונה לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע".

הגורמים התייחסו בדבריהם להחלטה, לפני כשבועיים, להאריך את הקידוח בעוד כחודש לאחר שהוציאו עליו לפי הערכות כ-50-60 מיליון דולר, אולם הוחלט להמשיכו בהתאם לתקציב המקורי - ולהוציא עד לסיומו את מלוא התקציב המקורי, כ-100 מיליון דולר. קרי, 40 מיליון דולר בסך-הכל, הכולל גם תוספת של 4 מיליון דולר (מעבר לתקציב המקורי) לתיקון תקלה שהביאה לעצירת הקידוח, בזמנו.

"גלובס" חשף ביום חמישי כי הקידוח ב"מירה" הגיע לעומק של מעל 4,600 לפני שהופסק, מבלי שהתגלו סימני גז משמעותיים. מניתוח דו"ח המשאבים שהכינה חברת NSAI לפני הקידוח, על סמך ממצאי הסקרים הסייסמיים, עולה כי הקידוח כבר עבר למעשה את כל השכבות שבהן ציפו לתגליות גז אך עדיין לא הגיע למטרת הנפט.

המניות ויחידות ההשתתפות של השותפים הישראלים ב"מירה" התרסקו היום במסחר בבורסה בתגובה לחשיפה ב"גלובס". מניות הכשרה אנרגיה של עופר נמרודי השולטת בכ-42% מהזכויות בקידוח (באמצעות עמנואל אנרגיה) רשמו במהלך היום צניחה של כ-30%. גם יחידות ההשתתפות של מודיעין (בשליטת צחי סולטן ואי.די.בי של נוחי דנקנר) איבדו כמעט רבע מערכן, זאת למרות שהחשיפה של מודיעין למירה ושרה מוגבלת יחסית לזו של הכשרה אנרגיה. הנפגעת העיקרית במסחר היום היתה אי.פי.סי, המחזיקה 13.6% מהזכויות ב"מירה" ו"שרה", שמניותיה צנחו בקרוב ל-50%.

הקריסה במניות השותפים הגיעה למרות ניסיונות שעשו להרגיע את המשקיעים. הכשרה אנרגיה ומודיעין דיווחו כי הקידוח נמשך לעבר מטרות הגז, הנמצאות להערכת המפעיל בעומק של 4,800 עד 5,000 מ'. גיל בשן, אנליסט האנרגיה של בית ההשקעות אי.בי.איי, אמר בהתייחס לכך כי על פי ההערכות המוקדמות, המטרות היו אמורות להימצא בעומק רדוד יותר, אך ייתכן כי במהלך הקידוח התגלה מידע חדש שמצדיק את שינוי האומדנים. לדבריו, "ייתכן שבינתיים ישנה אכזבה לגבי חלק מהשכבות אבל זה לא סותם את הגולל על הקידוח".

הקידוח ב"מירה" החל בסוף יוני ואמור להימשך כ-70 יום בעלות כוללת של כ-100 מיליון דולר.

הקידוח הופסק לפני כשבועיים עקב ירידת לחצים, והשותפים החליטו להמשיך בו באמצעות קידוח בסטייה. המידע שהגיע ל"גלובס" הצביע על כך שנקודת העצירה בקידוח היתה בעומק של מעל ל-4,600 מטרים. על פי דו"ח חברת NSAI, מדובר בנקודה שבה היה אמור להימצא מבנה הגז העיקרי ברישיונות "מירה" ו"שרה", המכיל עד 4 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי (בשיטת ממוצע אומדנים).

NSAI העריכה את ההסתברות לגילוי המבנה ב-63% - הסתברות גבוהה ביותר בענף. בנוסף, עשוי להימצא בקידוח מאגר נפט המצוי להערכת NSAI בעומק של כ-5,000 מטרים, ומכיל עד 113 מיליון חביות. לאחר סיום הקידוח ב"מירה" אמורה אסדת ההומר פארינגטון לעבור לרישיון "שרה", המוחזק בידי אותם שותפים, ולבצע בו קידוח לעומק של עד 4,300 מטרים. הקידוח ב"שרה" אמור להימשך 50 יום. דו"ח NSAI הצביע על הסתברות גבוהה למציאת גז בכמות של 0.5 TCF ב"שרה".

22
 22