1.9 מיליארד מניות פייסבוק משתחררות; הצניחה תימשך?

ביום חמישי יחל השלב הראשון של הסרת האיסורים על מכירת המניות של פייסבוק ■ עד השלמת התהליך, ישתחררו 1.91 מיליארד מניות של החברה שעלולים להכביד על מחיר המניה

האם המניה של פייסבוק עומדת בפני צניחה? החל מיום חמישי הקרוב יוסר באופן הדרגתי את האיסור על מכירת מניות של החברה מצד בעלי המניות, מה שישחרר לשוק קרוב ל-1.91 מיליארד מניות של החברה עד מאי 2013. הסרת האיסור תעמיד דילמה בפני חברות כמו מיקרוסופט וגולדמן זאקס האם להמשיך ולהחזיק במניות החברה ולהסתכן בהפסדים עתידיים, או למכור ולממש אחוז קטן מהרווחים.

"זה לא אומר שמחזיקי המניות יהיו חייבים למכור את המניות ברגע שייפתח המסחר ביום חמישי", אומר בראיין וויסר, אנליסט בחברת Pivotal Research Group, שהעניק המלצת "קנייה" למנייה של פייסבוק. "הם יצטרכו לפעול בצורה הגיונית בנושא הזה".

האנליסטים מעריכים שהצפת המניות, שעתידה להתרחש עם התחלת הסרת האיסורים, מרתיעה חלק גדול מהמשקיעים שמעוניינים לקנות את המנייה. כאמור, על פי ההערכות עם הסרת כל האיסורים צפויים להשתחרר לשווקים קרוב ל-1.9 מיליארד מניות לעומת 500 מיליון מניות שהן סחירות כיום.

"זה מבין הנושאים שהכי מדאיגים את המשקיעים כיום", אומר הרמן ליונג, אנליסט בחברת Susquehanna International Group. "אפילו המשקיעים שאני מדבר איתם ושמעוניינים לקנות את המניה ואוהבים את החברה לא יודעים אם הם מסוגלים להתמודד עם השלכות הסרת האיסורים".

במהלך החודשים הקרובים יהיו מספר שלבים שבו יוסר האיסור על מכירת המניות. בשלב הראשון, שיהיה ביום חמישי הקרוב, יסיר את מגבלות המכר עבור משקיעים, חוץ ממנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, שמכרו חלק מהמניות שברשותם במהלך ההנפקה. האיסור על מכירת מניות של עובדי החברה ומשקיעים נוספים יוסר בשלב מאוחר יותר. האיסור האחרון יוסר בחודש מאי 2013.