קרן המטבע: בנושאי משבר, ליוון כדאי ללמוד מאיסלנד

ה-IMF: המחויבות של איסלנד לתוכנית ההבראה, ההחלטה לגלגל את ההפסדים על בעלי האג"ח ולא על משלמי המסים, והשמירה על מערכת הרווחה שהגנה על המובטלים מפני עוני עזרו לחלץ את איסלנד מקריסה

מדינות שמקבלות סיוע חירום כספי או חילוץ יכולות להפיק לקחים חשובים מהניסיון של איסלנד, שהגישה שלה למשבר ולחילוץ הובילה להבראה מפתיעה, אומרת ראש צוות המשימה של קרן המטבע הבינלאומית לאי הזה.

המחויבות של איסלנד לתוכנית ההבראה, ההחלטה לגלגל את ההפסדים על בעלי האג"ח ולא על משלמי המסים, והשמירה על מערכת הרווחה שהגנה על המובטלים מפני עוני עזרו לחלץ את איסלנד מקריסה, לפי קרן המטבע.

"איסלנד רשמה הישגים משמעותיים מאז המשבר", אמרה דריה זכרובה, ראש משלחת קרן המטבע לאי, בראיון לבלומברג. "יש לנו תחזית חיובית מאוד לצמיחה, בייחוד לגבי השנה והשנה הבאה, מפני שאנחנו מקבלים את הרושם שהצמיחה היא רחבת-בסיס".

איסלנד סירבה להגן על הנושים של הבנקים שלה, שקרסו ב-2008 לאחר שחובותיהם תפחו לסכום גבוה פי עשרה מגודל הכלכלה שלה. ההחלטה של האי להגן על עצמו מפני בריחת הון על ידי הגבלת תנועות מט"ח אפשרה לממשל להדוף מתקפה ספקולטיבית ולחבוש את הפצע הכלכלי שותת המזומנים. כך יכלו הרשויות להתמקד בתמיכה במשקי הבית ובעסקים.

"העובדה שאיסלנד הצליחה לשמר את מערכת הרווחה החברתית שלה לנוכח הידוק תקציבי גדול מאוד היא אחד ההישגים הגדולים של התוכנית של ממשלתה", אמרה זכרובה.

"הבראה מרשימה"

במארס השנה תמכה קרן המטבע ב-11 מדינות אירופיות וניצלה לשם כך 65% מהכספים שברשותה, לפי אתר האינטרנט שלה. ממשלות במרחב האירו התקשו ליישם את תנאי הצנע שנכללו בחבילת הסיוע שהוגש להן על ידי הקרן והאיחוד האירופי, וכך הוקלו התנאים ונדחו מועדי עמידה ביעדים תקציביים למדינות כמו יוון.

במקביל, שוקי האג"ח שיקפו העדר אמון בתוכניות ההבראה ושיגרו את תשואות האג"ח למעלה. בכך, הגדילו את הנטל על המימון הממשלתי. מדינות במרחב האירו או עם מטבעות צמודים לאירו כמו לטביה נשענו על קיצוצי שכר וקיצוצים בשירותי הרווחה כדי לעמוד ביעדים של תוכניות החילוץ.

באיסלנד, קריסת הקרונה המקומית ב-80% מול האירו ב-2008 עזרה להפוך גירעון מסחרי לעודף בסוף אותה שנה. האבטלה, שזינקה פי תשעה בשנים 2007-2010, ירדה ביוני השנה ל-4.8% משיא של 9.3% לפני שנתיים.

"כל תוכנית חילוץ היא שונה ומגיבה למצב שונה, ולכן אי אפשר להשוות ביניהן בצורה ישירה", אמרה זכרובה, "אבל מובן שבהתחשב בעומק המשבר בסוף 2008, ההבראה של איסלנד הייתה מרשימה".

איסלנד, שלהערכת קרן המטבע הייתה המדינה השלישית בעולם בהכנסה לנפש ב-2005, לפני שצנחה למקום ה-20 בשנת 2010, סיימה את תוכנית ההבראה שלה באוגוסט 2011. הכלכלה המקומית (כ-300 אלף תושבים), 13 מיליארד דולר בשנה, תצמח השנה ב-2.4%, לפי תחזית קרן המטבע מ-17 באפריל. כלכלת מרחב האירו, המונה 17 מדינות, אמורה להתכווץ השנה ב-0.3%.

לפי זכרובה, הצמיחה באיסלנד מונעת על ידי הצריכה הפרטית וההתאוששות החזקה בהשקעות. העלייה ביבוא משקפת צריכה חזקה, עלייה בהכנסת משקי הבית וציפיות אופטימיות שלהם. גם היצוא עולה באופן חד. השנה שעברה הייתה שנת שיא בתיירות לאי הצפוני, ולמעשה כל המגמות הן חיוביות.