גרמניה צמחה ב-0.3% ברבעון: "לא יכולה לשמר הצמיחה באירו"

לפי נתונים שהתפרסמו היום, גרמניה הצליחה להכות במקצת את התחזיות ולצמוח ב-0.3%, ובצרפת נרשם קיפאון ■ מרחב האירו כולו התכווץ ב-0.2% ■ מומחים: הכלכלה הגרמנית עשויה להתכווץ בקיץ

גרמניה רשמה צמיחה כלכלית צנועה ברבעון השני של השנה, ואילו צרפת קפאה, לפי נתונים רשמיים שפורסמו היום (ג'), שמהם אפשר להסיק שכלכלת מרחב האירו כולה התכווצה ברבעון אפריל-יוני.

כלכלת גרמניה, הגדולה באירופה, הצליחה לצמוח ב-0.3% ביחס לרבעון הראשון ולהכות במקצת את התחזיות, אך להערכת כלכלנים היא לא תוכל להתנגד לכוח הכבידה של משבר החובות האירופי לאורך זמן.

מרחב התמרון של מרקל מצטמצם

נתונים עדכניים יותר מהרבעון הנוכחי מצביעים על ירידה בהזמנות של מפעלי ייצור בגרמניה וירידה בתפוקה התעשייתית, ביבוא וביצוא. מאוחר יותר היום יתפרסם מדד סנטימנט הצרכנים של מכון ZEW.

"הצמיחה ברבעון שעבר הייתה סולידית למדי, אבל יכול להיות שאלה החדשות החיוביות האחרונות לזמן מה", אמר ירג קרמר מקומרצבנק. "הכלכלה הגרמנית עשויה להתכווץ בקיץ. מבחינה מבנית היא במצב בסיסי טוב, אך היא איננה יכולה להתנתק מהמיתון במרחב האירו, וגם הכלכלה העולמית כבר הורידה הילוך".

בצרפת נרשם הרבעון השלישי ברציפות של צמיחה אפסית. הבנק המרכזי כבר צופה נסיגה קלה ברבעון הנוכחי.

כלכלת מרחב האירו נסוגה כנראה ב-0.2% ברבעון השני של השנה, אחרי צמיחה אפסית ברבעון הראשון.

"אנחנו לא מעריכים שגרמניה לבדה יכולה לשמר את הצמיחה בכל מרחב האירו", אמרה אלין שילינג, כלכלנית בכירה בבנק ABN AMRO, "למרות הנתון החיובי בגרמניה, אנחנו מעריכים שכלכלת מרחב האירו התכווצה ב-0.4% ברבעון השני ביחס לרבעון הראשון, מאחר שהצנע התקציבי החריף גורר את רוב הכלכלות למיתון".

לגבי מדינות האירו השקועות באמת במשבר החובות, התמונה הכלכלית קודרת בהרבה מאחר שהמיתון מכווץ גם את תקבולי המס ומקשה עוד יותר על סגירת הגירעונות התקציביים. לכן התעורר באירופה ומחוצה לה דיון ער על ההיגיון שבמדיניות צנע תקציבי.

נתונים שפורסמו אתמול הראו שקיצוצי ההוצאה הציבורית ביוון האיצו את התכווצות כלכלתה ל-6.2% ברבעון השני בהשוואה שנתית, וכלכלנים אומרים שהמיתון החריף יימשך מאחר שהממשלה מתאמצת לאתר עוד קיצוצים אפשריים בהוצאותיה, כדי להמשיך לקבל את כספי החילוץ הכספי הבינלאומי.

הנתונים על כלכלת איטליה פורסמו בשבוע שעבר, והם הצביעו על התכווצות רבעונית של 0.7% בתמ"ג, מה שמסבך את המשימה של הממשלה בראשות מריו מונטי להימנע מהזדקקות לחילוץ בינלאומי. הנתונים של ספרד לרבעון השני אמורים להתפרסם ב-28 בחודש.

אפילו פינלנד, שכלכלתה נחשבת אחת החזקות במרחב האירו, רשמה נסיגה שנתית של 0.7% ברבעון השני.

השאלה הגדולה בהקשר הגרמני היא אם ההיחלשות הכלכלית תחליש עוד יותר את תמיכת הגרמנים במאמצי החילוץ הכספי של יתר מרחב האירו. הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה כמה פעמים בשנה האחרונה שהיא תעשה את כל מה שצריך כדי להציל את האירו. אך לא כל הגרמנים תומכים במסלול הזה, ומרחב התמרון של מרקל הולך ומצטמצם כאשר יוון וספרד עלולות לבקש בקרוב חילוצים חדשים. מצד שני, אם הגרמנים יתחילו להרגיש את המיתון על בשרם, ייתכן שהם ידרשו ממנהיגיהם לפתור את משבר החובות שנוקש סוף סוף על דלתם.

תביעות גרמניות

כבר עתה עומדת קרן החילוץ של מדינות מרחב האירו (ESM) בפני אתגר: תביעה בבית המשפט הגרמני לחוקה שמבקשת לעכב את אישור הקרן על ידי גרמניה עד לקבלת חוות דעת בית המשפט האירופי לצדק בלוקסמבורג.

אם בית המשפט הגרמני יקבל את העתירה, היא עלולה לעכב את השקת ESM בכמה חודשים ולהגביר את חוסר היציבות בשוקי ההון במרחב האירו. במקביל, העתירה יוצרת תקדים משפטי בגרמניה, מפני שבית המשפט החוקתי מעולם לא ביקש עד כה את חוות דעת בית המשפט האירופי הגבוה בנושא כלשהו.

העתירה הוגשה בעקבות כמה תביעות שכבר הוגשו לבית המשפט החוקתי לחסום את הקמת קרן החילוץ, בטענה שהיא מערערת את הריבונות התקציבית של הבונדסטג ואינה כפופה לפיקוח דמוקרטי הולם.

בית המשפט הבטיח לפרסם פסיקת ביניים על העתירה ב-12 בספטמבר, בגלל דחיפות הקמת הקרן שנועדה לייצב את שוקי האג"ח במרחב האירו.

הצמיחה
 הצמיחה