בייגה שוחט על יונס: "מצער שזו ההתנהגות של מנכ"ל בנק"

הערכות: בנק ישראל ורשות ני"ע יבדקו את עזיבת שוחט את מזרחי-טפחות ■ הבנק: "נגרם לנו נזק"

בנק ישראל ורשות ני"ע צפויות לבדוק את פרשת אלי יונס ואברהם בייגה שוחט. בין יונס, מנכ"ל מזרחי-טפחות בשש השנים האחרונות, לבין שוחט, המכהן כדירקטור בבנק, שוררת מתיחות מזה זמן. מתיחות זו הגיעה לשיאה בשבוע האחרון בחלופת מכתבים חריפה בין הצדדים. כמו כן, שוחט החליט להסיר את מועמדותו מבחירה מחודשת לתפקיד דירקטור בבנק בחודש הבא.

על פי ההערכות, הרגולטורים יבחנו את נסיבות העזיבה של שוחט, שכללה חלופת האשמות קשה בין הצדדים. בתחילת השבוע יונס שלח לשוחט מכתב חריף, ובו דרש ממנו להתפטר על רקע העובדה ששוחט מכהן במקביל כדירקטור בקרסו, יבואנית רנו, ופוטנציאל ניגוד העניינים שכרוך בכהונה כפולה.

אלא שלדברי שוחט, מכתבו של יונס תמוה לאור העובדה ששוחט כבר הודיע כי לא יציג מועמדות מחדש לדירקטוריון הבנק באסיפה שאמורה להתכנס בסוף חודש ספטמבר.

"לא אוחז בקרנות המזבח"

"לפני כחודש נערכה ישיבה ובה אושרה רשימת המועמדים לדירקטוריון", מספר שוחט את השתלשלות העניינים ל"גלובס". "הרשימה אושרה פה אחד, ולמחרת אף הופיעה על כך מודעה בעיתון, שכללה את שמי כאחד המועמדים. אלא שלאחר מכן קיבלתי הודעה מנציג של אייל עופר (בעל השליטה בבנק, ע.א), שלפיה הוא לא מתכוון לחדש לי את המינוי".

- ניסית לדבר איתו ולראות למה הוא החליט כך?

"נעשו ניסיונות, שלא מטעמי, לדבר איתו. אני, בכל אופן, לא ניסיתי לדבר איתו. אין שום סיבה שאצלצל אליו. הוא היה צריך להתקשר ולהגיד לי למה הוא לא רוצה שאמשיך בתפקיד. אני לא אוחז בקרנות המזבח. אם מישהו שמטעמו ישבתי בדירקטוריון רוצה להחליף אותי, אני מקבל זאת".

במקביל, לדברי שוחט, הוא הודיע לבנק כי הוא מסיר את מועמדותו, וכן כי בכוונתו לדבר בישיבת הדירקטוריון שנערכה אתמול נגד תוכנית התגמול בבנק, שעליה עובדים בימים אלה. "מכיוון שאני יושב בוועדת התגמול, והצעת התגמול החדשה לא מקובלת עליי לחלוטין, רציתי לומר את עמדתי לפני שאני עוזב. אושר לי לדבר על כך בישיבה, וכך עשיתי", אומר שוחט.

- כבר כמה שנים אתה חבר בדירקטוריון. מדוע לא התנגדת בעבר לתוכניות שכר ובראשן השכר הגבוה שמקבל יונס?

"הייתי חבר בוועדה שניהלה את ההסכם מולו. אני הייתי זה שמיתן את שכרו, בעיקר באופציות ובבונוסים".

"המכתב תמוה"

לפי גרסתו של שוחט, בתחילת השבוע הגיע מכתב מיונס, שדורש את התפטרות שוחט, וזאת למרות שלדברי שוחט, כבר ידעו בבנק כי הוא לא מתכוון להגיש מועמדות חוזרת.

"לא הבנתי את המכתב", אומר שוחט. "הרי יונס ידע כבר שלושה שבועות שאני עומד לסיים את תפקידי. יונס כתב במכתב שבשל כהונתי המקבילה לכהונה שלי בקרסו, נגרם נזק לבנקים, והוא הכניס מספרים הזויים שיתמכו בטענותיו. לא הבנתי למה המכתב נשלח עכשיו. למה לא לפני חודשיים? איתי הוא דיבר על הנושא אולי פעם אחת, כשמוניתי לדירקטור בקרסו".

שוחט ממשיך ואומר: "עניתי למכתב, ולאחריו הגיע מכתב נוסף אלים יותר. מצער שזה מודל ההתנהגות של מנכ"ל בנק בישראל. הוא יכול לחלוק עליי בנושא בתגמול, וזה בסדר גמור, אבל למה להתנהל ככה?"

- האם בכוונתך לעשות דבר בעניין?

"לא. מבחינתי הסיפור נגמר, לא אנהל קמפיין. רק חשוב לי שיידעו איך דברים התנהלו".

"פניות שהופנו לשוחט לא נענו"

ממזרחי טפחות נמסר בתגובה, כי "אכן, גם לדעתנו הנושא ראוי לבדיקה ע"י הרגולטורים. יצוין, שבנק ישראל דווח בעניין כבר מזה זמן, והמכתבים הרלבנטיים נמצאים בידיו.

"המנכ"ל יונס שלח ביום שני מכתב בעניין הבעייתיות שיוצרת לבנק חברותם של שוחט ודב מישור בקבוצת קרסו, כחצי שעה בלבד לאחר שוועדת הביקורת שוב פוזרה מבלי שיכלה לדון בעסקאות עם קבוצת קרסו בשל הבעיה עליה התריע המנכ"ל.

"בניגוד לטענת מר שוחט, בפרוטוקולים של הדירקטוריון ושל ועדת האשראי מופיעות בשנה האחרונה מספר פניות של יונס בנושא. מיותר לציין, שהפניות, שהופנו לשוחט ולמישור, לא נענו ולבנק נגרם נזק מהמצב הבעייתי הזה.

"גם טענותיו של שוחט בנושא שכר המנכ"ל מופרכות וגם על זה יעידו הפרוטוקולים הרלבנטיים".