דיווח: אנגלה מרקל שוקלת הקלות בתוכנית הסיוע ליוון

(עדכון) - כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג ■ הלילה יצאה מרקל בהתבטאות מעודדת במהלך מסיבת עיתונאים שקיימה עם ראש ממשלת קנדה, כשאמרה: "נעשה הכל" כדי לשמור על האירו

בניסיון להשיב את אמון המשקיעים לשווקים באירופה, יצאה הלילה (ו') קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בהתבטאות מעודדת. בדומה ליו"ר הבנק האירופי מריו דרגי שלפני פחות מחודש הבהיר כי הבנק "יעשה הכל" כדי לטפל במשבר באירופה, אמרה הקנצלרית כי ממשלת גרמניה מחויבות לעשות "כי שביכולתה" בכדי לשמור על אחידות גוש האירו.

עוד שיבחה הקנצלרית את המדיניות הכלכלית של ממשלת קנדה, "אשר לא מתבססת על חובות", וציינה כי זו צריכה להוות מודל עבור מדינות גוש האירו. מרקל בילתה חופשה בת יומיים בקנדה, וגם נפגשה עם ראש הממשלה המקומי, סטפן הארפר.

נראה כי מנהיגי אירופה נחושים להבהיר לציבור כי יעשו "הכל", או לפחות "כל שביכולתם" כדי לרסן את משבר החובות - בעוד תשואות האג"ח הממשלתיות של ספרד ואיטליה נסחרו ברמות מדאיגות גם בשבועות האחרונים (6.5% ו-5.7% בהתאמה). לאחר אמירותיו של דרגי, גם דובריהם של הקנצלרית וכן של ראש ממשלת איטליה מונטי, מיהרו לגבות את הדברים.

"אני חוזרת מה שאמרנו במשך שנתיים, מאז התחילו הקשיים ביוון - אנו מרגישים מחויבים לשמירת המטבע האחוד. הבנק המרכזי האירופי, למרות היותו עצמאי, מסכים עם כל אמירותינו לאורך הדרך", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים שקיימה יחד עם הארפר.

באשר לקנדה, אמרה מרקל: "זוהי דוגמה כיצד ניתן להתרומם ממשבר בדרך חיובית. יש להם מערכת סחר חופשי, מדיניות תקציבית אחראית ורגולציה חזקה בקרב הבנקים. בראייה כוללת של המשבר הכלכלי הגלובלי - קנדה מתמודדת איתו כמו שצריך".

הקלות ליוון בדרך?

בתוך כך, סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת היום שמרקל שוקלת הקלות בתוכנית הסיוע ליוון. ממשלת גרמניה נקרעת בין אלה המתנגדים בתוקף מתן הקלות ליוון, לבין התומכים בהקלות כדי לסייע ליוון לעמוד בתנאי החילוץ שלה ולהתאושש מתקופת השפל הכלכלי בה שרויה המדינה.

בפעם האחרונה שניסתה מרקל לבחון הקלות ליוון היא נתקלה בהתנגדות מצד 27 חברי ממשלתה. עם זאת, 2 חברי ממשלה שהחזיקו בקו נוקשה - קלאוס פיטר ווילש ופרנק שפלר - אמרו לבלומברג כי "הקו נוקשה אך נשלחו שליחים לבדוק האם ניתן לסגת מהקו הנוקשה הזה".

ר"מ יוון סמאראס יבקר בברלין ב-24 באוגוסט וייפגש עם מרקל, כמעט 3 שנים לאחר פרוץ משבר החובות ביוון. בחודש הבא יודיעו נציגי ה"טרויקה" האם יוון עומדת בתנאי הסיוע שניתן לה, כתנאי לקבלת המשך הסיוע הכספי.