לגזור ולשמור: ג'ים קריימר חושף את 5 "כללי הזהב" להשקעות

המנחה הנודע של "MAD MONEY", תוכנית הפיננסים המשודרת ב-CNBC, סיפק למשקיעים מספר כללים באמצעותם יוכלו להימנע מהטעויות הנפוצות בעולם ההשקעות

בימים שבהם התנודתיות בשווקים מגיעה לשיא וחוסר הוודאות גובר, משקיעים רבים, מתחילים ווותיקים, מחפשים אחר קווים מנחים שיסייעו להם לנווט בשוק ההון. ג'ים 'ריימר, המנחה הנודע של "MAD MONEY" תוכנית הפיננסים המשודרת ב-CNBC ניסה לתרום מנסיונו הרב, ובתוכנית ששודרה אמש (ו') הוא סיפק למשקיעים מספר "כללי זהב" באמצעותם הם יוכלו להימנע מהטעויות הנפוצות שעשויות לגרום להם הפסדים כבדים.

"אם תעקבו אחר הכללים האלו, תהיו מסוגלים לזהות הזדמנויות כאשר תתקלו בהן ולהימנע מהפסדים כספים בכל הנסיבות הקימות בשווקים, כולל קריסה אפשרית בגוש האירו או האטה בסין", אמר קריימר.

1. "אל תתחפרו בעמדותיכם כאשר אתם טועים"

"הכלכלן הדגול ג'ון מיינרד קיינס אמר תמיד: 'כאשר העובדות משתנות, אני משנה את דעתי'". קריימר אימץ את האימרה הזו כמנטרה העיקרית שמנחה אותו בהשקעות. שכן, אחרי הכל הוא תמיד אמר כי אחת הטעויות הנפוצות היא פשוט הסרבנות לשנות את דעתכם למרות שהעובדות מוכיחות כי אתם טועים. "זה אחד הדברים הקשים ביותר עבור מרבית המשקיעים הפועלים לפי הרגש, אך זהו עניין הכרחי שיהפוך אתכם למשקיעים טובים יותר", הוא טוען. "לבלוע את הגאווה שלכם זה לא קל, אך ככל שתתחפרו בעמדותיכם כך יהיה לכם קשה יותר להסתגל למצב ולתנאים החדשים שיוכלו להניב לכם רווחים".

2. המחיר קובע

קריימר טוען כי המחירים של הנכסים חשובים מאוד ובמקרה שהם ירדו מספיק, המשקיעים יהיו מוכנים לרכוש את המניות של אותן חברות חרף העובדה שהם לא כל כך אוהבים אותן. בנסיבות נורמליות, אם מניה של חברה מסוימת יורדת לרמה כזו שכבר קשה לוותר עליה, קריימר סובר כי עדיף לרכוש את אותה מניה אפילו אם אתם לא כל כך אוהבים אותה, שכן מה שבאמת קובע זה המחיר ומצבה של החברה.

אז איך אפשר לדעת מה המחיר הנכון כדי לקנות את המניה? "ככל שמצבה של החברה טוב יותר כך הנכונות שלכם לרכוש את המניה צריכה להיות גדולה יותר", אומר קריימר. במקרה שאתם ספקולנטים, קריימר ממליץ לבחון חברות שמצבן אינו טוב אך הן אינן בדרכן לחדלות פרעון והמחיר שלהן יחסית אטרקטיבי.

חוק מספר 3: אל תנסו לחפש רמזים בחברות כושלות

קריימר טוען שבמקרה וחברה כושלת מתרצת את הכשלונות שלה בחולשה של הסקטור כולו, אין צורך לקחת את התירוצים שלה באמונה שלמה. "שחקנים חלשים תמיד מנסים לתרץ את הכשלונות שלהם בתעשייה כולה", הוא מסביר וטוען כי חשוב שהמשקיעים ידעו לזהות את התירוצים של החברות ולבחון את התוצאות של חברה כושלת מול המתחרות שלה כדי לבדוק האם באמת הסקטור כולו כושל.

4. "אל תאמינו לעדר ולהמולה"

"לא כדאי להתרגש מכל הפתעה שורית", אומר קריימר וטוען כי יש להיזהר מחברות שמכות את התחזיות בשורת הרווח למניה בדוחות הכספיים שהן מפרסמות ויוצרות הפתעה שורית שמזניקה את המניה. לשיטתו של קריימר, יש לזהות האם הההפתעה השורית מוצדקת רק על בסיס שורת המכירות בדוחות הכספיים. "אם חל גידול מהותי במכירות של החברה, שהוביל לעלייה ברווחיות, אז זה מעיד על כך שהשוק מאמין במוצרים של אותה חברה ויש בסיס לעליות במניה שלה", הוא מסביר.

5. "תהיו ביקרותיים לגבי הפרשנים"

אחת מהטעויות הנפוצות ביותר, אומר קריימר, היא להניח שאנשים המופיעים בטלויזיה או בעיתונים ומבקרים את שוק המניות, תמיד אומרים את האמת. "אל תפלו קורבן לכך", הוא מצהיר. "אנשים ש'לא אוהבים' את העליות בשווקים אינם אמינים יותר ואינם אינטרסנטים פחות מאלו האופטימיים". במלים אחרות, קריימר טוען כי המשקיעים צריכים להיות סקפטיים מהפרשנים השוורים ומהדוביים כאחד. "הפרשנים והאנליסטים המופיעים במדיה אינם בהכרח מנסים לעזור לכם", דברי קריימר. "לפעמים אותם פרשנים מנסים לגרום לבהלה בשווקים כדי להוריד את מחירי המניות כדי שהם יוכלו לרכוש אותן במחיר אטרקטיבי" הוא מוסיף. "לכן כדאי שתפתחו גישה ביקורתית לגבי אותם פרשנים ואנליסטים".