ATP, השותפה של ישראמקו ב"שמשון", פושטת רגל

חברת חיפושי הגז והנפט ATP מחזיקה חובות בהיקף 2.7 מיליארד דולר, והגישה בקשה לפשיטת רגל ■ יו"ר החברה: "הכל מיוחס ישירות למה שהממשלה עשתה לנו"

חברת חיפושי הגז והנפט ATP (סימול: ATPG), שותפתה של ישראמקו בקידוח שמשון קרסה 60% במסחר המאוחר בוול סטריט ביום שישי לאור הבקשה שהגישה להגנה מפני נושים במסגרת צ'אפטר 11. כעת, מאשים יו"ר ומייסד החברה, פול בולמן, את ממשל אובמה בקריסת החברה שלו.

בראיון למגזין פורבס אומר בולמן כי האיסור של ממשל אובמה על קידוח במים עמוקים לאור האסון במפרץ מקסיקו של BP - הוא האשם, ולא החברה ATP עצמה. "זה הכל מיוחס ישירות למה שהממשלה עשתה לנו", הוא מצהיר. "הממשל הזה יצא מגדרו כדי ליצור בעיות לחברה שלי, שהקמתי מאפס".

בולמן כבר תבע את ממשלת ארה"ב על פיצויים בסך 68 מיליון דולר על הקפאת הקידוחים במפרץ מקסיקו ב-2010 עקב האסון הסביבתי באיזור. בית המשפט קבע אז כי הרגולטורים "פעלו באופן בלתי חוקי על ידי דחייה בלתי סבירה של פעולות".

החברה אכן נפגעה קשות מאז ההחלטות בעקבות פרשת מפרץ מקסיקו. בשנה האחרונה הפסידה ATP 250 מיליון דולר על הכנסות של 600 מיליון דולר, והיא חייבת 2.7 מיליארד דולר ועוד תשלומי ריבית שנתיים בהיקף 300 מיליון דולר.

בשבוע שעבר דיווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי ATP תגיש בקשה לפשיטת רגל בימים הקרובים, כאשר לפי הדיווח, החברה מנהלת מו"מ להסדר חוב בהיקף של 600 מיליון דולר. לאחר סגירת המסחר ביום ו', החברה מסרה כי היא תתעכב בהגשת הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני, וקרסה ב-72.5%.

ATP נוסדה ב-1991 והיא מפיקה נפט וגז מבארות במפרץ מקסיקו. הזווית הישראלית של החברה מוכרת: היא שותפתה של ישראמקו בתגלית הגז "שמשון", בה אמור להתפרסם דוח משאבים בשבועות הקרובים.

בתחילת החודש דיווחה ישראמקו על סיום מבחני ההפקה ב"שמשון", אשר נמשכו כ-35 יום. בסך הכל הופקו במבחנים כ-39.08 מיליון רגל מעוקבת (MCF) של גז טבעי ועוד 9.3 חביות של קונדנסט (גז מעובה). קצב הזרימה הממוצע עמד על 22.7 מיליון רגל מעוקבת גז טבעי ליום.

הקידוח ב"שמשון" החל באפריל אל עבר מטרה העשויה להכיל 2.3 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי, בהסתברות של 20% - נתון נמוך יחסית לרמת הוודאות של חולות "תמר". מדובר בכמות שהיא קצת יותר מרבע מכמות הגז שנמצאה במאגר "תמר".