"בתום מסלול של מבחנים, אהיה נציגה טלפונית בשכר מינימום"

דנה, 27, בוגרת תואר במינהל עסקים ובחשבונאות במכללה למינהל, נכשלה בבחינות ההסמכה ואינה מצליחה למצוא התמחות ■ במכתב למועצת רוה"ח היא מגוללת דרך חתחתים תובענית ויקרה שנאלצה לעבור, ללא הצלחה, להשגת התואר

"לאן אני ממשיכה מכאן? מה אעשה מחר? ובכן התשובות די ברורות - אותם תפקידים שעשיתי כל שביכולתי כדי להימנע מהם: פקידה, נציגה טלפונית בבתי השקעות בשכר מינימום. האם זה מה שאיחלתי לעצמי לאחר סיום מסלול לימודים כל-כך קשה והשקעה של 5.5 שנים בעלות של מאות אלפי שקלים? התשובה היא לא, גם לא בתסריט הגרוע ביותר".

כך כותבת במכתב אישי למועצת רואי החשבון, דנה, צעירה בת 27, בוגרת תואר במינהל עסקים וחשבונאות במסלול האקדמי של המכללה למינהל, שנכשלה בבחינות המועצה שנערכו ביולי השנה ולא מצליחה למצוא התמחות בראיית חשבון.

הטענות על "הצפת" המקצוע, אובדן היוקרה והכבוד שהיו לו, וההידרדרות המתמדת באיכות העוסקים במקצוע, מוכרות בעיקר מעולם עריכת הדין, אך לאחרונה התגלו סדקים דומים גם ביוקרתו של מקצוע ראיית החשבון. סטודנטים רבים מתלוננים באחרונה על הקושי הכרוך במציאת מקום התמחות ראוי באחד ממשרדי רואי החשבון הגדולים בארץ, ועל כך שהם מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה - ללא התמחות וללא יכולת להתקדם ולהפוך מבוגרי לימודי חשבונאות לרואי חשבון.

במכתב ששיגרה לסגנית מזכיר מועצת רואי החשבון, חנה רובין, ליו"ר ועדת בחינות של המועצה, הפרופ' יורם עדן, לראש החוג לחשבונאות במסלול האקדמי במכללה למינהל, ד"ר-רו"ח הדס גלנדר ולנשיא לשכת רואי החשבון, דורון קופמן, מגוללת דנה את "מסע התלאות" שנאלצה לעבור לקראת השגת התואר המיוחל בדרך להיות רואת חשבון, ואת מצבה כיום - כמי שאינה מצליחה להשתלב בשוק העבודה, גם לא כמתמחה.

בפתח מכתבה כותבת דנה: "לפני כ-5.5 שנים התחלתי את לימודי התואר במינהל עסקים במכללה למינהל, והצטרפתי למסלול חשבונאות. אני מכירה את עצמי ויודעת מה היכולות שלי - מתאים לי לנהל, להוביל תהליכים במשק, ולא רציתי להיות עוד פקידה בבנק עם תואר, או נציגת שירות לקוחות טלפוני בבתי השקעות עם תואר במשכורות מינימום, כמו חבריי בוגרי תואר זה. לכן ידעתי שמסלול חשבונאות מתאים לי ויספק לי מקצוע איכותי והכנסה סבירה, כך לפחות חשבתי דאז".

מסלול של סבל וייסורים

ואולם, הוסיפה, "תרשו לי לספר לכם איך החיים שלי נראים היום: מאז עברו 5.5 שנים, כאשר מתוכן בשנתיים האחרונות אני נאבקת קשות - נאבקת בלימודי שנת ההשלמה האינטנסיביים והלימודים לבחינת המועצה, כמות החומר של בחינת המועצה רב מדי בכל קנה-מידה, וזאת גם לדעת מרצים רבים בתחום. אני רק יכולה לסכם את השנתיים האחרונות כמסלול של סבל, ייסורים, מבחנים ארוכים וקשים, שנתיים שבהן אין לסטודנט אפשרות להתפרנס כלל, שהרי אם רוצים לצלוח את שנת ההשלמה האינטנסיבית ולימודי המועצה נדרשת השקעה של חודשים שלמים שבהם צריך לשבת בבית ולהקדיש בין 10-12 שעות לימוד ביום".

לדברי דנה, במהלך לימודיה לבחינות המועצה היא ניסתה לפרנס את עצמה ועבדה כפקידת-קבלה בשכר מינימום, אך בפועל אביה נאלץ לשאת בנטל פרנסתה. "המשכורות שלי בתקופה זו נעו בין 500-1,000 שקל בחודש. כל הנטל הכלכלי נפל על אבי שנאלץ לספוג את התקופה הארוכה שבה אני מחוסרת פרנסה ולשלם עשרות-אלפי שקלים, אך גם הוא הסכים לספוג זאת מתוך ציפייה שבקרוב יהיה לי מקצוע יוקרתי שיספק לי פרנסה נאה".

ודנה ממשיכה: "כך שרדתי למרות הקושי הרב את שנת ההשלמה, והגעתי לבחינות המועצה".

במשך כחודשיים לפני בחינת המועצה בחשבונאות פיננסית של מועצת רואי החשבון הסתגרה דנה בביתה, ולדבריה למדה כל יום כ-12 שעות. אך, לטענתה, זה לא עזר לה. "הגיע יום הבחינה המיוחל, וגיליתי שפורמט הבחינה השתנה, וכעת הוא מורכב מ-15 נקודות שאלות רב ברירה, שבהן מסתבר שנפלתי בגלל שידעתי את החומר יותר מדי טוב וההיגדים בתשובות היו נראים לי לא מדויקים לגמרי... נכשלתי ובגדול בחלק זה".

שאר חלקי הבחינה, טוענת דנה, סבבו סביב נושאים פינתיים שהפכו לעיקר. "וכך לאחר 8.5 שעות שבהן נלחמתי את קרב חיי, אני יוצאת מהבחינה ומבינה שהתסריט הגרוע ביותר קורה - אני נכשלת. חודשיים של לימודים אינטנסיביים וייסורים, עשרות-אלפי שקלים שמשפחתי הוציאה, כל החומר שידעתי טוב מאוד, הכול ירד לטמיון, שקט, מסך".

בואו נקרא לילד בשמו

דנה מפנה אצבע מאשימה לעבר מועצת רואי החשבון, שלטענתה ניסחה בחינה שמטרתה להכשיל את הסטודנטים, במטרה לסנן את הנכנסים למקצוע עקב "הצפתו". דנה: "יצרתם פורמט של בחינה שאי אפשר לעבור אותו. ניתן לראות בשני המועדים האחרונים שהבחינה השתנתה בצורה מגמתית מסוימת, שכן שני מועדים אלו מאוד שונים מקודמיהם. אילו רק יכולתי לתאר לכם את תחושת הייאוש והכאב שלי ושל משפחתי... אני שואלת את עצמי למה? ואיך זה קרה? והתשובה היא: אתם מנסים לדלל, אז נכון שאחרי כל בחינה המועצה יוצאת בהודעה רשמית מנוסחת יפה ומוקפדת היטב 'למועצה אין כל מדיניות של קביעת מכסות, נרמול ציונים ו/או כל שיקולים זרים אחרים', אבל בואו נקרא לילד בשמו, אתם מנסים לדלל כי יש הצפה במקצוע".

דנה ממשיכה וכותבת כי היא מבינה את הצורך בדילול שורות המקצוע, "אבל דילול בדרך כזו גורם לי באופן אישי ולעוד סטודנטים כמוני לספוג מחיר קשה מנשוא. הדילול צריך להיעשות בצורה אחרת, צורה הוגנת של הגבלת מכסות של כמות הסטודנטים המתקבלים במוסדות השונים, העלאת רף הבחינות בחשבונאות החל משנה א' לאותו רף של בחינת המועצה וכל זאת תוך פיקוח שלכם; אבל לצערי זה רחוק מהמציאות".

ואם לא די במכשול הבחינה, ממשיכה דנה ומתארת את תמונת המצב העגומה של הסטודנטים המחפשים התמחות - שליחת מאות קורות-חיים למשרדים, והתעלמות כתשובה. "כחלק מהמקצוע אנו נדרשים לעשות שנתיים התמחות. עקב ההצפה במקצוע אני כבר מעל חצי שנה לא מצליחה למצוא התמחות. אני שולחת מאות קורות-חיים ביום ולא זוכה ליחס".

לדבריה, פנתה למועצת רואי החשבון מספר פעמים בבקשה לקבל עזרה במציאת מקום התמחות, אך המענה היה "מצטערים, זה לא מתפקידנו". "שאלתי: האם יש חברות נוספות שבהן אני יכולה להתמחות, חברות היי-טק או חברות השקעות, והתשובות שזכיתי לקבל 'יכול להיות, אבל אסור לנו להגיד לך...'. אני פונה אליכם עם מצוקה ונתקלת בחומות, פעם אחר פעם, מדוע לא לפרט מקומות נוספים שניתן להתמחות בהם?! הרי המועצה נוסדה, בין השאר, לשם תמיכה ברואי החשבון, שאני עתידה להימנות עימם".

דנה מסכמת וכותבת, שבעיית ההתמחות היא "עקב אכילס" בדרך לרישיון רואה חשבון. "המצב הוא שנותרתי בלי שום סיכוי למצוא התמחות, אין לי פרוטקציות וקשרים כמו לחבריי ללימודים, וסטאז' אפילו לא נראה באופק, כך שאין לי שום סיכוי להשתלב במקצוע".

"אין באפשרותנו לסייע במציאת מקום עבודה"

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה בשם מועצת רואי החשבון: "מועצת רואי חשבון עורכת בחינות רישוי לרואי חשבון, כאשר הבחינות אינן מטרה כשלעצמן, אלא נועדו לבדוק את כשירות הנבחנים לשמש כרואי חשבון. לעניין הטענות בדבר השינויים שנערכו בבחינה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת במועד אביב 2012, הרי שבמועד זה החלה המועצה להוסיף לבחינה זו שאלות מסוג רב-ברירה וזאת על-פי החלטת הגורמים המוסמכים משיקולים מקצועיים בלבד, וכמובן תוך מתן הודעה מראש הן למוסדות המלמדים והן לנבחנים.

"לעניין ההתמחות, הרי שעל-פי חוק רואי חשבון סמכויותיה של המועצה הן לטפל בהענקת רישיונות לרואי חשבון בישראל ובדין המשמעתי. במסגרת זו המועצה רואה חשיבות רבה בשמירה על רמת המקצוע בישראל. המועצה אינה הגורם האחראי על השמת מתמחים ורואי חשבון ואין בסמכותה או באפשרותה לסייע במציאת מקום עבודה לרבות מקום התמחות".

נשיא לשכת רואי החשבון, דורון קופמן, מסר בתגובה: "מועצת רואי החשבון חייבת לפעול למציאת פתרונות מיידיים למצוקה הקיימת במציאת מקומות התמחות, אך זאת תוך שמירה על רמה מקצועית גבוהה כפי שנעשה במקומות אחרים בעולם".