ה"בזוקה" של דרגי? ה-ECB יגביל מרווחי האג"ח מדינה

ה"דר שפיגל" חושף: הבנק המרכזי האירופי עשוי להציב רף עליון למרווחים בין תשואות האג"ח הממשלתיות באירופה - כאשר הבנצ'מארק, כמובן, הוא התשואות הגרמניות

האם תקוות המשקיעים ל"בזוקה" מכיוונו של הבנק המרכזי האירופי (ECB), קרובה להתממש? מזה שבועות רבים מקווים אנליסטים ומשקיעים באירופה כי יו"ר ה-ECB מריו דרגי, יצהיר על קרי שימוש בכלים מוניטאריים משמעותיים דוגמת רכישות אג"ח ממשלתיות, בכדי ללחוץ כלפי מטה את התשואות על האג"ח הממשלתיות באירופה (בדגש על איטליה וספרד), ולרסן מעט את משבר החוב.

כעת, ב"רויטרס" מצטטים היום דיווח ממגזין "דר שפיגל" הגרמני, הגורס כי הבנק המרכזי האירופי שוקל להציב רף עליון למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה - קרי, המרווחים בין התשואות על איגרות החוב של איטליה וספרד לבין תשואות האג"ח של גרמניה, למשל, לא יוכלו לחצות רף מסוים.

המשמעות, ברורה: במידה והמשקיעים ימשיכו למכור איגרות איטלקיות וספרדיות והתשואות ימשיכו לעלות - הבנק האירופי ייאלץ להתערב, ולבצע רכישות אג"ח ממשלתיות בעצמו. רכישות אלו, נזכיר שוב, הן מהלך שנתפס כמשמעותי מאד עבור המשקיעים בשוקי אירופה - ולראייה, הזינוק המשמעותי במדדים והירידה בתשואות, שנגרמו בעקבות דבריו של דרגי לפני 3 שבועות (כשהצהיר כי "יעשה הכל" כדי לרסן את המשבר לשמור על גוש האירו).

לדברים הללו מתווספים התבטאויותיו של דרגי (כאמור) ודבריה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהצטרפה לרטוריקה של נגיד הבנק האירופי והבהירה כי גרמניה "תעשה הכל" כדי לשמור על גוש האירו, במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת קנדה, שקיימה בסוף השבוע.

ב"דר שפיגל" אמנם לא ציטטו את המקור אשר מסר להם המידע, אולם הבהירו כי החלטה בנושא צפויה להתקבל על ידי דירקטוריון ה-ECB במהלך חודש ספטמבר. "הדבר ימנע מספקולנטים לדחוף את הריבית מעבר לרף שנקבע", לשון המגזין. נכון לשעה זו, סירב ה-ECB להגיב באופן רשמי לדיווח, לפניית "רויטרס" ו"דר שפיגל".