בקרוב: הכרעה בנושא יוון ותוכנית רכישות האג"ח באירופה

השבוע: ר"מ יוון יבקש הקלות מאנגלה מרקל; אם ייענה בשלילה - יוון עלולה לפרוש מגוש האירו ■ בחודש הבא תיחשף התוכנית החדשה של הבנק המרכזי האירופי ■ ספרד צריכה לפרוע אג"ח ב-24 מיליארד אירו באוקטובר; תבקש סיוע?

האם נקודת מפנה במשבר החוב באירופה בדרך? שני אסטרטגי המניות של גולדמן זאקס, כריסטיאן מולר-גליסמן ופיטר אופנהיימר, סבורים כי עכשיו זה הזמן ל"קאמבק" באירופה - ובמזכר עדכני ללקוחותיהם, ממליצים לרכוש מניות עם חשיפה לשוקי אירופה, ולמכור מניות עם חשיפה לארה"ב.

"אנו ממליצים על פוזיציית 'לונג' בתיק ההשקעות לחברות עם חשיפה גבוהה לגוש האירו, וכן על פוזיציית 'שורט' לחברות עם חשיפה גבוהה לשוק האמריקני", כותבים השניים. "אנו צופים שינוי כיוון באירופה - בעוד מצב המשבר ביבשת ישתפר".

בנוסף ממליצים השניים להשקיע בשווקים המתעוררים, "למרות שכולם מודאגים מהאופן בו ההאטה בכלכלה הגלובלית תשפיע על השווקים המרכזיים האלה, בדגש על סין".

השניים כותבים את דבריהם לאחר דיווח ה"דר שפיגל" אתמול, כי הבנק המרכזי האירופי שוקל להציב רף עליון למרווחי האג"ח הממשלתיות באירופה - קרי, במידה והמשקיעים ימשיכו למכור איגרות איטלקיות וספרדיות והתשואות ימשיכו לעלות - הבנק האירופי ייאלץ להתערב, ולבצע רכישות אג"ח ממשלתיות בעצמו.

השבוע יתקיימו פגישות חשובות של מנהיגי אירופה, כמו למשל ר"מ יוון שמגיע לברלין ולפריז, וייתכן כי פגישות אלה יובילו לתפנית חיובית בטיפול במשבר החוב. בשווקים מגדירים את הפגישה בין ר"מ יוון לקנצלרית גרמניה "קריטית", כיוון שאם אנגלה מרקל לא תסכים להעניק הקלות ליוון בכל הנוגע לצעדי הצנע, יגברו הסיכויים לפרישת יוון מגוש האירו. מרקל נתקלת בהתנגדות מצד חברי הקואליציה שלה, אולם ישנם חברי קואליציה התומכים בהקלות ליוון, כך שכל האופציות עדיין פתוחות.

בכלל, החודש הקרוב צפוי להיות גדוש אירועים באירופה ובשווקים. בשבוע הבא יתקיים המפגש המסורתי השנתי של הפדרל ריזרב בג'קסון הול, שם עשוי יו"ר הפד בן ברננקי לספק רמזים באשר לתוכנית הרחבה כמותית נוספת (QE3). ב-11 בספטמבר תתקיים פסגה של מנהיגי אירופה בנושא איחוד בנקאי בגוש האירו. יום לאחר מכן יכריע בימ"ש בגרמניה באשר לשינוי החוקה שיאפשר לבנק המרכזי האירופי לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקפים גדולים.

ב-14-15 בספטמבר תתקיים פסגה נוספת של מנהיגי האיחוד האירופי, כאשר בחודש אוקטובר ספרד צריכה לפדות אג"ח ותשלומי ריבית ב-24 מיליארד אירו, כך שייתכן שהיא תבקש סיוע מיוחד עד אז. אגב, בחודש הבא או לכל המאוחר באוקטובר יפרסמו נציגי ה"טרויקה" ביוון דוח שיפרט האם יוון עומדת בתנאי הסיוע שלה, ובהתאם לכך יוחלט אם להמשיך להעניק לה סיוע פיננסי או להניח לה לפרוש מגוש האירו.