פסגות להרמטיק: "אין ודאות שאי.די.בי תעמוד בהתחייבויות"

פסגות לנאמני אגרות החוב של IDB: יש בדוחות "סימן אזהרה" ■ קורא לנאמנים לנקוט בכל הפעולות הנדרשות "לצורך הגנת ושמירת זכויות מחזיקי האג"ח" ■ IDB לבורסה: סוגיית הערת "עסק חי" תובהר לאחר השלמת דוח רבעון 2

שלושה חודשים חלפו מאז נכנס חגי בדש לתפקידו כמנכ"ל בית ההשקעות הגדול בישראל, פסגות. אולם מינויו הטרי, וגילו הצעיר יחסית, 38, לא מונעים מבדש לצאת מאז חדשות לבקרים כנגד התנהלותן של כמה מהחברות הציבוריות הגדולות בתל אביב, הנשלטות על-ידי כמה מאנשי העסקים החזקים במשק. בכך, עושה רושם, ממשיך בדש את דרכו הלוחמנית של רועי ורמוס, מנכ"ל פסגות בעבר, שהוביל בזמנו את מאבק המוסדיים נגד לב לבייב במגעים על הסדר החוב באפריקה ישראל.

היום הגיע תורה של קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, מחברות ההחזקה הגדולות בישראל. במכתב ששלח פסגות לנאמני האג"ח של אי.די.בי אחזקות, הוא תוהה שמא לא תוכל הקבוצה לעמוד בחובותיה. "אין כל ודאות כי החברה תצליח להשיג את המקורות במועדים הנדרשים לצורך קיום התחייבויותיה, בהגיע מועד פירעונן", נכתב במכתב. פסגות דורש מנאמני האג"ח של החברה "לפעול בכל הפעולות הנדרשות לצורך הגנה ושמירת זכויות מחזיקי איגרות החוב".

נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה, לאי.די.בי אחזקות חובות אג"ח בהיקף כולל של כ-2 מיליארד שקל, כנגד 485 מיליון שקל שבקופתה (מזומנים ושווי מזומנים), וגירעון בהון העצמי של 634 מיליון שקל. החברה נדרשת ללא פחות מ-375 מיליון שקל עד סוף 2013, על מנת לעמוד בחובותיה בשנה זאת - 350 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ו-99 מיליון שקל לבנקים.

לאור פרסומים בתקשורת על אודות דיונים שמקיימת רשות ני"ע עם אי.די.בי, בנוגע להצמדת הערת "עסק חי" לדוחות הרבעון השני, פרסמה היום החברה דיווח, שלפיו "ההתייחסות לסוגיית 'העסק החי', כמו ההתייחסות לכל סוגיה אחרת הרלוונטית לדוחות הכספיים של החברה, כפופה לגיבוש ולהשלמת הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני של שנת 2012, ולאישורם ולהחלטתם של האורגנים המוסמכים של החברה בהתאם".

"החזר חובות בראש העדיפויות"

לצד האתגרים הרבים שעימם מתמודד פסגות כגוף שמנהל כ-145 מיליארד שקל ל-1.3 מיליון לקוחות, בדש מודה כי חלק ניכר מיומו הוא מעביר בטיפול בחברות שהנפיקו אג"ח, שיש חשש כי לא יחזירו את הכסף, או בחברות שעקרונות הממשל התאגידי שלפיהם הן פועלות לוקים בחסר.

"כבר עם כניסתי לתפקיד המנכ"ל שמתי לי את נושא העמידה בהחזר חובות והסדרי חוב בראש סדר העדיפויות. לפסגות תמיד היו עקרונות ברורים בנושא, אבל כיום, לאור המצב בשוק איגרות החוב, נדרשת מאתנו מעורבות רציפה וגדולה יותר", הוא אומר.

"כגופים מוסדיים, זכות הקיום שלנו, לצד ניהול כספי הלקוחות, היא שמירה על הזכויות שלהם. בפסגות נעשו ונעשים עוד הרבה צעדים בנושא זה מול חברות ציבוריות, באופן לא פומבי, וחשוב לי להדגיש כי זה תמיד נעשה בצורה עניינית, ואין כאן שום דבר פרסונלי כנגד בעל שליטה כזה או אחר", מוסיף בדש.

לאור עמדתו המוצהרת, קשה שלא לתהות האם בדש בעצם רואה את עצמו כממשיך דרכו של ורמוס, ששימש כמנכ"ל פסגות עד סוף 2010 (אז הוחלף בידי רונן טוב, שפוטר באחרונה).

ורמוס התבטא בחריפות נגד הסדרי החוב באפריקה ישראל של לב לבייב ובסקורפיו של בני שטיינמץ, בזמן שמנהלי בתי ההשקעות האחרים העדיפו להיאלם דום אל מול תופעה שהייתה אז חדשה יחסית בשוק. ורמוס ובדש עבדו שנים רבות יחד, עוד מהתקופה שפסגות הייתה בבעלות בנק לאומי, והם חברים טובים עד היום. ואולם, בדש אינו ממהר לקשר בין יחסיו עם ורמוס כיום או בין המודל שהוא שימש לו לאורך השנים, לבין עמדתו המוצהרת בנושא הסדרי החוב.

בדש גם אינו מוטרד מהעמדה של בעלי השליטה שלו, קרן אייפקס, על התנהלותו. יש לו דרך וחזון ברורים, שבהם הוא רוצה לנהל את פסגות. החופש הניהולי שהוא דורש מאייפקס היה תנאי שהוא הציב בעת מינויו. "באייפקס יודעים כי טובת הלקוחות בהקשר של הסדרי חוב היא אחד הפרמטרים החשובים ביותר כיום. הוא אינו היחיד, אלא פשוט נמצא היום בראש סדר העדיפויות", הוא אמר היום.

מודאגים גם מאי.די.בי פתוח

כאמור, היום הייתה זו אי.די.בי אחזקות שזכתה להתייחסות של פסגות. בפסגות למעשה דורשים מהנאמנים לאיגרות החוב שהנפיקה החברה - הרמטיק נאמנויות, קלדן חברה לנאמנות ושטראוס לזר חברה לנאמנות - לכנס לכל הפחות ישיבת מחזיקים, ובה למשל לדון, האם מימוש של חברות הקבוצה הוא גם לטובת מחזיקי האג"ח הארוכות, ולא רק לטובת אלו הקצרות, האם במצבה הנוכחי של החברה יש מקום לקצץ בהוצאות ההנהלה, או בכלל להחזיק בשני מטות, ועוד.

בפסגות מוטרדים גם ממצבה של החברה הבת, אי.די.בי פתוח, אף שמצבה פחות חמור לכאורה מזה של החברה האם. "הנכם משמשים גם כנאמנים של סדרות איגרות חוב שהנפיקה אי.די.בי פתוח. נבקש כי גם בהקשר זה תקיימו את חובת הנאמנות החלה עליכם כלפי מחזיקי אג"ח אלה", כתבו היום בפסגות במכתב שנשלח לנאמנים.

אתמול גם נודע כי פסגות הוא בין הגופים העיקריים המתנגדים לתנאי השכר של אבי פישר בכלל תעשיות, הנמצאת בשליטת לן בלווטניק, וכתוצאה מכך נדחתה אסיפת בעלי המניות שתוכננה לשבוע הבא. פישר, שמתעתד לשמש כיו"ר וכמנכ"ל, ביקש דמי ניהול של 2.7 מיליון שקל בשנה, מענק נדיב ואופציות.

גם העיתון "מעריב" שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי זכה להתייחסות של פסגות. לפני חודש שלח בדש מכתב לנשיא ומנכ"ל דסק"ש, עמי אראל, וביקש לקבל הסברים כיצד החליטו ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה לאשר העמדת הלוואה נוספת ל"מעריב", בהיקף של 25 מיליון שקל. זאת לאחר שדסק"ש כבר השקיעה למעלה מ-300 מיליון שקל בעיתון המפסיד.

22
 22

דוגמה נוספת לעמדה הפומבית של פסגות באשר להתנהלות של חברות נחשפה לפני כשבוע ב"גלובס". פסגות, ביחד עם גופים מוסדיים נוספים, התנגד להסכם המיזוג בין קרן מדיקה לביומדיקס, כיוון שמטרתו, לדעתם, היא להעשיר את קופת המנהלים בחברה על חשבונם של השותפים בה מקרב המוסדיים.

כמו במקרים אחרים, גם כאן נדחתה ישיבת בעלי המניות שאמורים לאשר את המיזוג. לכל אלה ניתן להוסיף גם את ההתנגדות שהביעה פסגות להסדר החוב באמפל של יוסי מימן, לצד בית ההשקעות מיטב, ולעסקת סקיילקס-האצ'יסון.