סנקציות על איראן? לא בגזרת האייפונים והאייפדים

הסנקציות על איראן לא מונעות מחובבי הג'אדג'טים ברפובליקה האסלאמית להשיג מוצרי אפל ■ מאה חנויות באיראן ממשיכות לשגשג ולמכור את מוצריה של החברה הגדולה בעולם

בחנות נוצצת בשם 'ראדאנמק' אפשר למצוא כל מוצר שעזב לאחרונה את פס הייצור של אפל, החל באייפד החדש, דרך שלל דגמי אייפון ועד מחשבי מק. אבל, החנות הזו היא לא סתם עוד חנות שמוכרת מוצרים של ענקית הטכנולוגיה האמריקנית. 'ראדאנמק' היא חנות שממוקמת בלב טהרן, בירת איראן, מדינה שבה אפל וחברות אמריקניות אחרות מנועות מלמכור את מרכולתן בשל סנקציות שמטילה ממשלת ארה"ב עליה מזה שנים. חרף האמברגו, 'ראדאנמק' היא רק אחת ממאה חנויות לערך המוכרות את מוצרי אפל ברחבי טהרן.

"העסקים פורחים בשלוש השנים האחרונות", מספר בראיון טלפוני מג'יד טבאסולי, הבעלים של 'ראדאנמק'. לדבריו, הוא מעסיק 20 אנשי צוות והחנות מספקת מוצרים של אפל מאז 1995. בנוסף, מפעיל טבאסולי מחלקת שירות טכני ומחלקת מכירות ללקוחות עסקיים, עליהם נמנים הבנק המרכזי של איראן, תחנות טלוויזיה בבעלות ממשלתית, עיתונים ואנשי מקצוע בתחום העיצוב.

השגשוג של מוצרי אפל באיראן מעיד על המגבלות של הסנקציות שמטילה ארה"ב ובנות בריתה על המדינה במטרה לעצור את תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית. במסגרת הסנקציות, נאסר על חברות אמריקניות למכור כל סחורה או שירותים לאיראן, אלא אם כן קיבלו אישור מיוחד. הסנקציות ממוקדות במגזר הבנקאי ובתעשיית הנפט האירנים, כמו גם בחברות אירניות ובאישים פרטיים הנחשדים בבירות המערב ככאלו העלולים לקדם את תוכניתה של איראן לייצור נשק גרעיני. אבל, מוצרי צריכה וציוד מחשבים אמריקני הם כבר סיפור אחר.

על אף החרם, מצליחים סוחרים אירניים להשיג את המוצרים הללו באמצעות מדינות צד שלישי במזרח התיכון וגם באזורים אחרים. במקרה של אפל, חלק מהקניות הדיגיטליות של מוזיקה, וידיאו ותוכנות מחשב נעשות ישירות דרך החברה, באמצעות חנות iTunes. על פי סוחרי ציוד מחשבים אירניים, המדינה מהווה שוק צומח להורדות דיגיטליות. אזרחים אירניים פותחים חשבונות משתמש ב-iTunes תוך שימוש בכתובות פיקטיביות שנמצאות מחוץ למדינה. הם משלמים עבור התכנים שהם מורידים באמצעות שוברי שי שנקנים במדינות זרות.

קניון בלב טהרן

אייפדים ואייפונים, שהיו מוצרים נדירים באיראן, הם כעת חזון נפרץ בקרב אזרחים שהפרוטה מצויה בכיסם. הלב הפועם של המסחר במוצרי אפל הוא קניון גדול בלבה של טהרן המוקדש כולו למוצרי טכנולוגיה. במקום, הנקרא Capital Computer Complex, פועלים 350 סוחרים המוכרים מוצרים לחובבי הטכנולוגיה של איראן.

אחת מהחנויות המתחרות ב'ראדאנמק' היא חברה קטנה בשם אפל איראן. האתר שלה נראה כהעתק מדויק של האתר הרשמי של אפל, אך הכיתוב בו מופיע בשפה הפרסית. כדי לא להשאיר מקום לספק, ישנה גם כתובת המכריזה כי "לאתר זה אין כל קשר לחברת אפל העולמית". אפל עצמה ניסתה להביא לסגירת האתר, אולם עד כה ללא הצלחה. "אנחנו מאוד גאים בכך", אומר עלי אפגן, הדובר של אפל איראן ומעריץ גדול של אפל בזכות עצמו שאף כתב ספר בפרסית על ההיסטוריה של החברה. "החברים והמשפחה שלי כולם יודעים שאני חולה על אפל", מספר אפגן בן ה-28, שקנה את מחשב המק הראשון שלו ב-2002. "פעם זה היה שונה", אומר אפגן, "המוצרים עלו יותר מפי שניים מאשר היום", הוא נזכר.

כמו למתחרתה 'ראדאנמק', גם לאפל איראן יש שורה של לקוחות מהמגזר העסקי והציבורי. נוסף על מספר בנקים מובילים במדינה, נמנים על לקוחותיה גם רשת השידור הגדולה IRIB, עיתונים וכתבי עת. "אני מניח שיש כ-1,000 עורכים בעיתונות האיראנית שמשתמשים במחשבי מק, אולי אפילו יותר", מעריך אפגן. לדבריו, בחודשים האחרונים הצטמצם היקף המכירות של אפל איראן בשל סנקציות חדשות שהטילה ארה"ב ובנות בריתה על המגזר הפיננסי באיראן. המהלכים הללו הובילו לפיחות בשער המטבע האירני, הריאל, והפכו את ביצוען של עסקאות בינלאומיות באמצעות בנקים אירניים למורכבת הרבה יותר. אפל איראן מתבססת על גרעין לקוחות קשה של אנשים פרטיים העוסקים באמנות ובתחומים קרובים, דוגמת מוזיקאים, צלמים ועורכי סרטים, כדי לשרוד.

טבאסולי הקים את 'ראדאנמק' (פירוש המילה ראדאן בפרסית היא "האיש שעושה הכול בצורה נכונה") לאחר שחברת המחשבים בה הוא הועסק סגרה את שלוחתה באיראן. בעבודתו זו תפקד טבאסולי כטכנאי שירות של מוצרי אפל. לאחר הסגירה, נשארה בידי טבאסולי כמות קטנה של חלקי חילוף עבור מוצרי אפל, זה קרה לפני 15 שנים. הוא החליט להשקיע את חסכונותיו כדי לפתוח עסק בו יתרגם את אהבתו למוצרי אפל לפרנסה.

"ההתחלה הייתה מאוד קשה", אומר טבאסולי בן ה-51, "מתוך חמישה שותפים ארבעה פרשו והיגרו לארה"ב. רק אני נשארתי, אבל אני אוהב את מה שאני עושה", הוא אומר. הסנקציות, לדברי טבאסולי, לא פוגעות בעסקים שלו, זאת בשל "האהבה של האירנים למילה האחרונה בתחום הטכנולוגיה". עם זאת, תפעול העסק כרוך ב'כאבי ראש' רבים ובלקיחת סיכונים.

הזמנות מסינגפור ומלזיה

בדומה למרבית סוחרי מוצרי הצריכה האלקטרוניים באיראן, טבאסולי מעדיף להזמין את הסחורה ממפיצים בסינגפור ומלזיה. אלא שהידוק הסנקציות על המגזר הפיננסי האירני מאז תחילת השנה הפכה את הגעת המשלוחים למשימה בעייתית, במיוחד כשמדובר במשלוחים גדולים. אחת החלופות המוצאות היא שימוש בדובאי או בטורקיה כנקודות מעבר, אבל הפתרון הזה כרוך בעבודה ביורוקרטית נוספת וכמובן גם בתשלום נוסף.

המכס האירני דורש גם הוא את חלקו, שעומד על 4% עבור מוצרים קטנים ו-60% על מוצרים גדולים, דוגמת מחשבי מק שולחניים וצגים מתאימים. למרות הכול, המחירים של מוצרי אפל באיראן הם עדיין תחרותיים בהשוואה למחיריהם במדינות אחרות. מחירו של מחשב מק בוק פרו בטהרן נע סביב 1,250 דולר, כשדגם דומה, אם כי קצת מעודכן יותר, עולה 1,200 דולר בניו יורק. המחיר בטהרן אף נמוך משמעותית ממחיר מוצרי אפל במרבית בירות אירופה.