בלומברג: "80% מישראל בשליטת הצבא; יפנה בסיסים"

בסוכנות הידיעות ערכו ידיעה מקיפה על שוק הדיור בישראל ועל כוונת הצבא לפנות בסיסים ולסייע לקרר את מחירי הדיור ■ הערכות: כ-35 אלף יחידות דיור ייבנו בשטחים שהצבא יפנה ב-5 השנים הקרובות

לאחר שפורסמו הנתונים הכלכליים הנוגעים לשוק הדיור והמשכנתאות, התברר כי הצעדים שנקטו מעצבי המדיניות הכלכלית בישראל כדי לצנן את מחירי הדיור לא עזרו עד כה והמחירים ממשיכים להאמיר. ב"בלומברג" התייחסו בכתבה מקיפה שערכו למצוקת הדיור בישראל וטוענים כי צה"ל, "השולט בצורה ישירה או עקיפה על כ-80% מהשטחים בישראל", לפי הכתוב, מתכנן לפנות קצת קרקעות כדי להקל על שוק הדיור.

לפי בלומברג, הצבא הישראלי, המתפרס באופן ישיר על שטח של 39% ממדינת ישראל, מתכנן לפנות בסיסים לטובת הקמת שכונות אזרחיות, זאת במטרה להגדיל את היצע השטחים הפנויים ולסייע בהתמודדות עם המחסור בקרקעות המעיב על שוק הדיור. מדובר כמובן בבסיסי צה"ל באזור המרכז שלאחרונה הוחלט על העברתם לנגב.

"כ-80% מכל השטחים בישראל מצויים תחת שליטה ישירה של הצבא הישראלי או תחת מגבלות כלשהן, יותר מכל מדינה אחרת בעולם", טוענים בבלומברג ומוסיפים כי לפי הערכות של משרד השיכון, כ-35 אלף יחידות דיור ייבנו בשטחים שהצבא יפנה ב-5 השנים הקרובות.

"לשחרר את הקרקעות זה רעיון מצויין", אומרת דורית שבתאי, מתכנתת מחשבים בת 39 המנסה לרכוש דירה באזור תל-אביב, אותה מצטטים בבלומברג. "כיום, לרכוש דירה זה לא ריאלי, כך שאני בטוחה שצעד זה יסייע לאנשים כמוני".

כאמור, יו"ר בנק ישראל סטנלי פישר ניסה, ביחד עם שרי הממשלה, לנקוט בצעדים שונים שמטרתם אחת - האטת מחירי הדיור. פישר הטיל מגבלות שונות על שוק המשכנתאות שר האוצר יובל שטייניץ הטיל "פטיש של 5 קילו" שכלל מגבלות שונות על רוכשי הדירות ושר השיכון אריאל אטיאש שיחרר קרקעות והקל בביורוקרטיה. תחילה, היה נראה כי צעדים אלו נותנים את אותותיהם, אך במחצית השנייה של השנה המחירים שבו לעלות.

"המחסור בדירות בתל-אביב ממשיך ללחוץ מעלה את מחירי הדירות. מחירה של דירה ממוצעת בבירה הכלכלית של ישראל עלה ב-6% ל-1.94 מיליון שקל ב-3 החודשים האחרונים", כותבים בבלומברג ומוסיפים כי זה לא עניין של מה בכך שהצבא מוכן לפנות את בסיסיו, בייחוד לאור העובדה שחלק מהקומפלקס הצבאי הגדול ביותר "בו המוסד הישראלי החזיק את הפושע הנאצי אדולף אייכמן", נמצא במרכז ת"א.

בסוכנות הידיעות כותבים בנוסף כי ערכה של הקרקע בה שוכן "מתחם המודיעין הישראלי" בגלילות מוערך בכ-20 מיליארד שקל ופינוי בסיסי הצבא באזור זה יסייעו גם הם לקרר את מחירי הדיור המאמירים באזור המרכז.