קרוגמן: "אובמה לא ראוי להיבחר? ניוזוויק צריך להתנצל"

קרוגמן, זוכה פרס נובל לכלכלה: "במאמר של פרגוסון נגד אובמה יש שגיאות רבות והצגה כוזבת של העובדות" ■ כלכלנים נוספים הצטרפו לביקורת: "יש לכנס ועדה בהרווארד כדי לבדוק אם יש לו האופי המוסרי ללמד באוניברסיטה; הוא חצה את הגבול"

פרופ' פול קרוגמן "יורד" במילים קשות על כתבת השער של ההיסטוריון הכלכלי ניאל פרגוסון בשבועון "ניוזוויק": בפוסט שפרסם שלשום (א') בבלוג שלו באתר "ניו יורק טיימס", קרוגמן טוען ש"ניוזוויק" צריך לפרסם התנצלות על הכתבה שבה טען פרגוסון שהנשיא ברק אובמה אינו ראוי להיבחר מחדש.

קרוגמן, הכלכלן זוכה פרס נובל מאוניברסיטת פרינסטון, כתב שפרגוסון הציג בצורה מטעה את עלויות הרפורמה בשירותי הבריאות של אובמה. "יש שגיאות והצגות כוזבות רבות בכתבת השער של ניאל פרגוסון ב'ניוזוויק'. אני מניח שהם לא בודקים את העובדות", כתב קרוגמן, "אבל דוגמה אחת באמת הקפיצה אותי. פרגוסון כתב ש'הנשיא התחייב שרפורמת הבריאות לא תוסיף עוד סנט אחד לגירעון התקציבי, אבל משרד התקציבים בקונגרס והוועדה המשותפת למיסוי מעריכים כעת שלסעיפי הכיסוי הביטוחי תהיה עלות נטו של קרוב ל-1.2 טריליון דולר בשנים 2012-2022'".

לפי קרוגמן, קוראי המאמר אמורים לחשוב שמשרד התקציבים בקונגרס (גוף על-מפלגתי) מצא שחוק הבריאות החדש יגדיל את הגירעון. אבל כל מי שעלעל בדו"ח של משרד התקציבים הזה יודע שהמסקנה שלו הייתה שחוק הבריאות החדש יפחית ולא יעלה את הגירעון, מפני שסובסידיות הביטוח שולמו במלואן".

קרוגמן מסכם וכותב: "אנחנו לא מדברים על אידיאולוגיה כאן, ואפילו לא על ניתוח כלכלי - אלא על הצגה כוזבת פשוטה של העובדות. 'ניו יורק טיימס' היה מפרסם תיקון מיידי אם משהו כה היה קורה לו. האם גם 'ניוזוויק' ינהג כך?"

התנצחות פומבית לאורך שנים

קרוגמן ופרגוסון מתנצחים זה שנים בפומבי. פרגוסון תומך בצנע כדי למנוע עליית ריבית של חובות ממשלתיים. קרוגמן מדגיש שהריבית על החובות הממשלתיים מצויה בשפל היסטורי.

קרוגמן אינו היחיד שתקף את פרגוסון בעקבות דבריו. ב"וושינגטון פוסט" התייחסו לטענתו כי "באמריקה של אובמה, כמעט מחצית האוכלוסייה אינה מיוצגת בספר המסים. מחציתנו משלמים את המסים, ואילו המחצית האחרת מקבלת את ההטבות". העיתון טען כי הטענה הזאת אינה מדויקת. אמנם כמחצית האמריקנים אינם משלמים מס הכנסה פדרלי, אך רובם משלמים מיסי מעסיקים, מיסי מדינה, מסים מקומיים ומיסי קנייה.

אובמה אחראי לצמיחה בסין

הכתבה של פרגוסון כוללת גם גרף המאשים את אובמה בכך שארה"ב מאבדת את הבכורה הכלכלית לטובת סין. לפי הגרף, התמ"ג הסיני צפוי לעבור את האמריקני בשנת 2017. לפי הפרשן מאט איגלסיאס מהמגזין "סלייט", "פרגוסון מציג במובלע שתי טענות עם הגרף שלו, שקשה לדעת איזו מהן יותר אבסורדית - הרעיון שאובמה אחראי לצמיחה המואצת בסין או הרעיון שאם הוא היה אחראי לכך, ניתן היה להאשים אותו במשהו".

אתמול הצטרף לוויכוח כלכלן ידוע נוסף, שמתח ביקורת קשה על פרגוסון והרחיק לכת עוד יותר מקרוגמן כאשר קרא לפיטוריו מ"ניוזוויק" ומאוניברסיטת הרווארד. ברד דה-לונג, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ברקלי, כתב כך: "לפטר אותו. מ'ניוזוויק'. לכנס ועדה בהרווארד כדי לבדוק אם יש לו האופי המוסרי ללמד באוניברסיטה. יש לפעמים גבול. פרגוסון חצה אותו".