רשתות האופנה מצליחות להתמודד יפה עם התחרות והמיתון

הרחבת פעילות והעמקת מבצעים הגדילו את ההכנסות המצרפיות של פוקס, קסטרו וגולף ב-14% ברבעון

רק בשבוע שעבר התריע הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס, מעתיד רשתות האופנה המקומיות, כשאמר בכנס אנליסטים כי "מגמת קריסת רשתות האופנה תימשך". ויזל אמר את הדברים אחרי שבחודש האחרון נודע על קשיים תזרימיים שאליהם נקלעו הרשתות בוניטה וגריפ, כפי שנחשף ב"גלובס". באותה הזדמנות העריך ויזל כי "הרשתות שישרדו הן אלה שקשורות לגופים ענקיים כמו פוקס , גולף וקסטרו ".

מסיכום התוצאות הכספיות של 3 רשתות האופנה הבורסאיות, נראה כי דבריו של ויזל משקפים את המציאות. אמנם גם הרשתות המוזכרות נאלצות להתמודד עם תנאי השוק המאתגרים, כמו תחרות גוברת וההאטה שמחלחלת לכיסי הצרכנים, שמתבטאים בשחיקת שיעורי הרווחיות, אך הן עדיין ממשיכות לרשום רווחים נאים ולהרחיב את פעילותן.

הכנסותיהן המצרפיות של השלוש עלו ברבעון בכ-14%, לרמה של כ-630 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרווח המצרפי הרבעוני של פוקס, קסטרו וגולף נותר ללא שינוי - ברמה של 64 מיליון שקל, כשפוקס מושכת את הרווח כלפי מעלה, וגולף מאזנת אותו מהכיוון השלילי.

בבחינת מחצית השנה עולה מגמה דומה בפוקס ובגולף, לעומת שיפור ברווחיה של קסטרו (שרשמה אשתקד הפסד מהפסקת פעילות בחו"ל). זו הובילה לשיפור דו-ספרתי (כ-11%) ברווח המצרפי של 3 החברות, שהגיע ל-86 מיליון שקל.

הרווח הנקי של גולף במחצית צנח ב-20.4% ל-25.4 מיליון שקל, ולעומתה פוקס הציגה קפיצה של 29% ברווח הנקי לכ-37 מיליון שקל.

33.5% הם שיעור העלייה בהיקף המכירות שהציגה פוקס במחצית השנה. תוצאות הרשת במחצית וגם ברבעון בולטות לחיוב ביחס לשתי המתחרות. היקף המכירות במחצית השנה של פוקס במספרים הוא 487 מיליון שקל - גבוה בכ-45% מצמד המתחרות.

הרשת של ויזל ואברהם פוקס לא מפסיקה להתרחב, וכיום היא מונה 162 חנויות בהפעלה ישירה, נוסף על 228 חנויות ונקודות מכירה ב-14 מדינות ברחבי העולם. פוקס השיקה בפברואר האחרון את פעילות רשת אמריקן איגל בישראל. הרשת, הכוללת כיום 12 חנויות, תמכה בשיפור במכירות, בדומה למכירות רשת אופנת הבית פוקס הום, שהחלה לפעול במחצית השנייה של 2010 וכיום מונה כבר 19 סניפים.

השיפור במכירות, לצד ירידה משמעותית בהוצאות המימון של הרשת, קיזזו ירידה ברווחיות התפעולית. בשורה התחתונה חל זינוק של 27% ברווח הנקי הרבעוני, שהתקרב ל-30 מיליון שקל. הרווח במחצית עלה ב-29% ל-37 מיליון שקל, ואת השיפור ברווח מתרגמת פוקס לחלוקת דיבידנד של 27 מיליון שקל למחצית השנה.

22.6% הם שיעור הירידה ברווח התפעולי שרשמה גולף במחצית הראשונה של השנה, ל-33 מיליון שקל. בתקופת הרבעון השני נרשמה ירידה אף חדה יותר, שעומדת על כ-30% - ל-23.5 מיליון שקל. שיעור הרווח התפעולי מהמכירות של גולף במחצית ירד מ-12.6% ל-9.9%, וברבעון השני מ-17.9% ל-13.3%.

בדומה לפוקס, גולף מציינת בדוחותיה כי הגדילה את שיעורי ההנחות לרוכשים, כשבמקביל נרשמה עלייה בהוצאות המכירה וההפעלה שלה עקב כמה התייקרויות.

מנכ"לית גולף, אילנה קאופמן, אמרה היום (ג') כי "החולשה שחווינו במגזר האופנה נבעה משני דברים - רשת בלו בירד (שנרכשה בסוף 2010) שפוגעת ברווחיות, וירידה במכירות בתחום ההלבשה התחתונה, שלרוב יש בו מכירות טובות יותר במזג אוויר קייצי".

קאופמן ציינה כי "כשהגשם יורד, כולם נרטבים. יש אגרסיביות בשוק, ואנחנו לא יכולים לעמוד ולהסתכל מהצד. הגדלנו את ההנחות שאנחנו מעניקים ללקוחות, ובמקביל נרשמה עלייה בהוצאות התפעוליות בגלל עלייה בהוצאות ארנונה, אנרגיה, שכר ועוד".

גולף, שמהווה חלק מקבוצת כלל תעשיות של לן בלווטניק, הודיעה על חלוקת דיבידנד גבוה יותר בסך של 40 מיליון שקל.

גם קסטרו לא התחמקה מהשינויים בתנאי השוק, והרווח התפעולי שלה במחצית ירד ב-18.5% לכ-32 מיליון שקל, וברבעון השני נחלש ב-13.5% ל-22 מיליון שקל.

גבי רוטר, מנכ"ל משותף בקסטרו ומבעלי השליטה ברשת, מצטרף לדברי קאופמן ואומר כי "בשל התחרות בשוק הצענו את המוצרים שלנו ברמת מחירים אטרקטיבית יותר. זה מתבטא בשחיקה בשיעורי הרווחיות, אבל גם סייע לנו לצמיחה במכירות. לכן בסך-הכול אנחנו שבעי-רצון מהתוצאות".

ביצועי המניות בשנה האחרונה מעידים כי המשקיעים לא חוששים מצניחה משמעותית בפעילות. מניית פוקס עלתה ב-27%, לשווי חברה של יותר מ-500 מיליון שקל; קסטרו עלתה ב-5%, לשווי חברה של כ-320 מיליון שקל; ואילו גולף נחלשה בכ-7%, לשווי חברה של כ-470 מיליון שקל.

אופנה
 אופנה