האביר הלבן נבהל וברח

האצ'יסון החליטה למזער נזקים, אך כנראה זו לא המילה האחרונה מכיוונה

הודעת האצ'יסון על ביטול עסקת רכישת השליטה בסקיילקס משולה לעזיבת חדר הדיונים שבו ישבו הצדדים, כשרגע לפני סגירת הדלת מאחוריה, זורקת האצ'יסון לחדר הסגור רימון עשן. בחדר נשארו יושבים אילן בן דב ומחזיקי האג"ח, אשר ינסו לתכנן כעת את העתיד, כשענן עשן סמיך של חוסר ודאות מרחף סביבם.

ביטול העסקה מוציא את כל הצדדים קירחים: באמצעות הבאת האצ'יסון אל סקיילקס קיווה בן דב כי יוכל לצאת מהתסבוכת שאליה נקלע, כשבידיו העסק המסורתי שלו - פעילות יבוא מכשירי סמסונג. מכירת פעילות זו מסקיילקס לסאני יצרה התנגדות רבה בקרב מחזיקי האג"ח של סקיילקס, שאמורים היו לקבל "תספורת" בזמן שמי שאחראי למצבם העגום יוצא מהחברה כשבידיו פעילות סמסונג הרווחית.

אחד מהגופים המוסדיים, אשר התנגד לעסקה עם האצ'יסון, נימק זאת בטענה שהעסקה תיצור הסדר תקדימי לרעה. "אם זה יקרה, אף בעל מניות לא יסכים להזרים כסף במסגרת הסדר חוב". התנגדותם של המוסדיים לעסקה אולי זיכתה אותם בנקודות בקרב התדמיתי, אולם ביטולה משאיר אותם עם חוב בגובה של 1.6 מיליארד שקל, שיזכה כנראה לתספורת משמעותית הרבה יותר מזו שהציעה האצ'יסון.

זו האחרונה ראתה את התהודה הציבורית השלילית אשר לה זכתה העסקה, כשבמקום להצטייר "כאביר הלבן" שמושיע את מחזיקי האג"ח, היא חוטפת אש מכיוונם על חילוצו של בן דב מהתסבוכת הפיננסית שיצר. האצ'יסון החליטה למזער נזקים והודיעה על ביטול העסקה, אך לא מדובר כנראה במילה האחרונה מכיוונה.

האצ'יסון, בין אם תרצה או לא, עדיין נמצאת במשחק, מכוח הלוואת המוכר שהעמידה לסקיילקס. הלוואה זו, בהיקף של 300 מיליון דולר (כ-1.2 מיליארד שקל), מגובה בביטחונות של 12% ממניות פרטנר, ששוויין כיום נאמד ב-290 מיליון שקל בלבד. מכאן שגם היא צפויה לספוג תספורת כואבת בעתיד.

חלק הגופים המוסדיים באג"ח סקיילקס משוכנעים כי המהלך של האצ'יסון הוא צעד טקטי במו"מ עמם, שנועד לגרום להם לאשר את העסקה איתה. אלא שמהלך כזה מתאים אולי לשחקני שוק הון מקומיים (דוגמת יעקב לוקסמבורג, אשר רכש אג"ח סאני וסקיילקס בעשרות מיליוני שקלים כדי לעשות "סיבוב" מהיר), ופחות מתאים לחברות ולקרנות גדולות כגון האצ'יסון, ולי קה שינג העומד בראשה.

ומה יקרה כשהעשן יימוג? כשמסתכלים על הנתונים הפיננסיים של סקיילקס, נראה לכאורה שהחברה מזמינה השתלטות. רוכש פוטנציאלי, שירצה לרכוש שליטה בחברה הבת פרטנר, לא יצטרך להביא הון חדש לעסקה ולארגן מימון לרכישה, אלא לקחת על עצמו את חובותיה של סקיילקס, תוך תספורת בגובה כזה או אחר למחזיקי האג"ח. כך, במקרה של התאוששות בפעילות פרטנר, הוא יוכל לרשום תשואה גבוהה רק על הנכונות לקחת את החובות על עצמו.

אלא שכמו בן דב ומחזיקי האג"ח של סקיילקס, גם אותו משקיע פוטנציאלי יודע שבסופו של דבר מה שחשוב הוא נכס הבסיס שעליו נשענת סקיילקס - חברת סלולר ישראלית, נכס - שבתנאים הנוכחיים של שוק התקשורת המקומי עתיר התחרות והרגולציה - נחשק פחות מבעבר.