האם אנו בדרך ל-QE3? אנליסטים: "יש סיכוי של 80%"

האם הפדרל ריזרב בארה"ב צפוי להשיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) כבר בחודש ספטמבר? ■ כלכלנים ואנליסטים חלוקים בדעתם, אולם מציינים: פרוטוקולי הריבית מגבירים הסיכוי לכך

האם הפדרל ריזרב בארה"ב צפוי להשיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3) כבר בחודש ספטמבר? כלכלנים רבים מעריכים כי בוועידת השוק הפתוח (FOMC) של ה'פד' ב-13 בספטמבר, יצא הבנק בהכרזה על השקת תוכנית הקלה כמותית שלישית - אשר, לפי השמועות, צפויה להתמקד באג"ח מגובות-משכנתאות.

בארה"ב, נתוני המאקרו המעורבים לא מעניקים רמזים חד-משמעיים באשר לרכישות נוספות. מחד, הכלכלה עדיין מתאוששת לאט מדי, והצמיחה ברבעון השני הסתכמה רק בכ-1.5%, בעוד מצב האבטלה רק הורע (עלתה ל-8.3% ממש בחודשים האחרונים). גם אפקט הפחד מ"הצוק הפיסקאלי" שמאיים לפגוע דרמטית בצמיחה ב-1 בינואר 2013, עושה את שלו, וחברות רבות נמנעות מלשכור עובדים חדשים או לצאת במהלכים דרמטיים עד הבחירות לנשיאות.

מאידך, נתונים נוספים המעידים על עלייה בתפוקות הייצור, במכירות הקמעונאיות וחשוב מכך - בביקושים ובמכירות בשוק הנדל"ן המקרטע, תומכים דווקא ב"ישיבה על הגדר" מצד הבנק המרכזי, ובתקווה כי הריבית האפסית במשק (0-0.25%) תעשה את שלה.

פרוטוקולי הריבית של ה'פד' שפורסמו אמש, העניקו למשקיעים רמז נוסף בדבר האפשרות כי הבנק המרכזי בארה"ב ישיק בקרוב QE3. "חברים רבים החזיקו בדעה כי הרחבה מוניטרית נוספת תהיה מוצדקת בקרוב, אלא אם הנתונים שיגיעו יצביעו על התחזקות רצינית ובת-קיימא בקצב ההתאששות הכלכלית", לשון הפרוטוקולים שפורסמו אמש.

גם ביל גרוס, מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, צייץ באופטימיות בחשבון הטוויטר שלו כי הפרוטוקלים הינם חיוביים, וכתב כי "פרוטוקולי ה'פד' מעלים את הסבירות להשקה של תוכנית רכישות אג"ח ל-80%".

מנגד, כלכלנים ואנליסטים מבינים כי השקתה של תוכנית כזו, אותה ככל הנראה השוק כבר מתמחר, עלולה להוביל לתגובה שלילית חדה בשוק: "אני לא בטוח שאנו בדרך ל-QE3, לפי איך שאני קורא את המפה - הפדרל ריזרב מחפש דרכים נוספים לתמרץ את השוק", סבור הכלכלן דניס גרטמן, אשר כותב את הניוזלטר The Gartman Letter מדי שבוע.

"אני לא חושב שיש לנו תוכנית רכישות אג"ח על השולחן. ה'פד' עשוי להימנע מלפעול, במידה ויהיה סבור שכעת זה זמן הפוליטיקאים לצאת בצעדים", סיכם.