איילת מצגר: "ילדים לא ייכנסו לתוכניות כמו 'האח הגדול'"

מנכ"לית הרשות השנייה ביקשה להרגיע את ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, שדרש לשלול לחלוטין השתתפות של ילדים בתוכניות ריאליטי

"ילדים לא ייכנסו לתוכניות דוגמת 'האח הגדול'" - כך הצהירה אתמול (ד') המנכ"לית בפועל של הרשות השנייה, איילת מצגר. מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, שלל את הדברים ודרש כי השתתפותם של ילדים בתוכניות ריאליטי תישלל לחלוטין.

כפי שסוקר בהרחבה ב"גלובס", באחרונה חל שימוש מוגבר בילדים בשעות הפריים-טיים. הנחת המוצא הבסיסית היא שילדים מצליחים להביא רייטינג גבוה.

רק בשנה האחרונה העלתה זכיינית ערוץ 2 קשת מספר תוכניות שה"טאלנטים" שלה היו ילדים, בהן "בית-הספר למוסיקה", "מאסטר שף ילדים" ו"אלוף העברית". זאת ועוד, בעונת "כוכב נולד" הנוכחית, שזוכה לרייטינג נמוך יחסית, התייצבו השבוע ילדי "בית-הספר למוסיקה".

סוגיית השימוש בילדים לצורכי רייטינג נדונה אתמול במסגרת ועידת החינוך השנתית של חולון. בדו-שיח בנושא "מי מגן על הילדים מפני הטלוויזיה", שהתקיים בין מצגר וקדמן, עלו מספר דילמות בנושא.

"תוציאו את הילדים מתוכניות הריאליטי", קרא קדמן, "אין לילדים מקום בתוכניות האלה. הן הרסניות למבוגרים, אז קל וחומר לילדים. לפני כמה ימים הוצג ילד בסיטואציה הרסנית בתוכנית ריאליטי - מצב שחצה את כל הקווים האדומים".

"אי-אפשר לנתק את הילדים מהטלוויזיה", אומרת מצגר. "האחריות המונחת על הרגולטור היא לבנות את אותן מסגרות שמציבות את הגבולות".

לדברי מצגר, אחד הדברים החשובים הוא לחנך את ההורים והילדים לצריכה יותר נבונה של התכנים. "התמונה לא שחורה כולה. אנו צריכים לחנך את הילדים לצריכה נבונה", הוסיפה.

לדברי קדמן, "תוכן שיווקי זה מסווה למסחור של הילדים. אנחנו מטפטפים לילדים בטלוויזיה שוב ושוב לקנות עוד ועוד. המסר הוא שהורה טוב הוא הורה שקונה ורוכש לילד מותגים. הרגולטור חייב להתערב ולפעול להפסקת המסחור מסוג זה".

מצגר הרגיעה את קדמן ואמרה כי לגבי "תוכניות ריאליטי כמו 'האח הגדול' ילדים לא ייכנסו, אך דינמיקה של תוכנית שירה בהשתתפות ילדים היא יותר מתאימה. אי-אפשר לנתק את הילדים מהשיח של הריאליטי, שהפך לחלק בלתי נפרד מהחברה", טענה.