מרקל מבהירה: "אנו רוצים לשמור על יוון בגוש האירו"

(עדכון) - קנצלרית גרמניה אמרה הדברים לאחר פגישה עם רה"מ היווני סמארס, שמנסה להאריך את תוכנית הקיצוצים של ממשלתו בשנתיים

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, מבהירה היום (ו') כי גרמניה מעוניינת לשמור את יוון בגוש האירו, אולם מנגד - הבהירה כי רק דוח ה"טרויקה" שיפורסם בחודש הבא (ועל כך, בהמשך) יקבע אם הממשלה היוונית "תזכה" בהארכה למדיניות הקיצוצים התקציבית שלה.

מרקל אמרה את הדברים לאחר פגישה משותפת עם ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמארס, לאחר שהשניים נועדו בפרטיות בברלין. סמארס, חזר בפגישה על דבריו והבהיר כי יוון לא זקוקה לעוד כסף, אלא רק לעוד זמן.

טרם הפגישה, הכינה הקנצלרית הגרמנית את הקרקע, וציינה כי היא ונשיא צרפת הולנד ימשיכו להפעיל לחץ על הממשלה היוונית לבצע את הרפורמות הכלכליות והקיצוצים שהוטלו עליה בזמן.

מרקל, אמרה אתמול במסיבת עיתונאים לפני פגישת תיאום עמדות עם נשיא צרפת הולנד, כי השניים ידונו "באופן בו עליהם לקבל את הקולגה שלהם", בכוונתה לסמארס - אשר מחר, לאחר שיפגוש במרקל בברלין, צפוי לסעוד עם הולנד בפריז.

"חשוב לי שכולנו נעמוד בהתחייבויות שלנו, נחכה לדוח של ה'טרויקה', ונראה מהן התוצאות", אמרה מרקל בהצהרה אתמול, בהתייחסה לדוח של הטרויקה (משלחת של קרן המטבע, האיחוד האירופי והבנק האירופי) על התקציב הממשלתי ביוון, שצפוי להתפרסם בחודש הבא.

"אנחנו, וכך גם אני, נעודד את יוון להתמיד בנתיב הרפורמות שדורש לא מעט מאזרחיה", סיכמה הקנצלרית. גם הולנד מסר הצהרה, ואמר כי "אנו רוצים שיוון תישאר גוש האירו, ועכשיו זה תלוי ביוון - שתוכל או לא תוכל לבצע את המאמצים האחראיים הנדרשים ממנה".

מטרת הפגישות של סמארס עם מרקל והולנד, נזכיר, הוא נסיון להגיע לפשרה בכל הנוגע לדחיית התחייבותיה של המדינה מוכת החובות, הכוללת דחיית קיצוצים בהיקף של 11.5 מיליארד אירו (שווי ערך לכ-5% מהתוצר הלאומי היווני) המיועדים להתרחש לפי התוכנית המקורית בשנים 2013-2014, כפי שסיכמה עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

אולם, עקב קשייה של יוון לעשות כן, סמארס מעוניין להאריך את תוכנית הצנע המדוברת - ולפרוס את הקיצוצים למשך 4 שנים, עד שנת 2016, תוך שאיפה להקטין את הגירעון הממשלתי בכ-1.5% תוצר כל השנה (לעומת יעד לקיטון של כ-2.5% בגירעון של שנה, תחת התוכנית הנוכחית).

"אנו לא זקוקים לעוד כסף, נעמוד בהתחייבויות שלנו. אבל עלינו להאיץ את הצמיחה כדי לצמצם את הגירעון בטווח הארוך", אמר סמארס ל"בילד". "אנו רוצים מעט אוויר לנשימה, כדי לאפשר לכלכלה להגדיל את הכנסות הממשלה - 'עוד זמן', לא אומר אוטומטית 'עוד כסף'".