דיווח: דראגי לא יכריז על צעדים חדשים בישיבת הריבית הבאה

לפי שני בכירים בבנק המרכזי האירופי, אותם מצטטת סוכנות "בלומברג", יו"ר הבנק ימתין עד להחלטת בית המשפט הגרמני בנוגע לאישור קרן החילוץ הקבועה של אירופה (ESM) ורק אז אולי יכריז על רכישות אג"ח

אמש דווח כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) שוקל להנהיג "רצועת ניוד" כדי ללחוץ מטה את תשואות האג"ח של המדינות הבעייתיות בגוש האירו, ובייחוד של איטליה וספרד, שעלויות המימון שלהן מרקיעות ומחריפות את מצבן הכלכלי. אולם, סוכנות "בלומברג" מצטטת שני בכירים בבנק המרכזי הטוענים כי הבנק לא יוציא לפועל צעדים חדשים עד לאחר שבית המשפט בגרמניה יכריע בכל הנוגע לחוקיות של קרן החילוץ הקבועה.

כאמור, מאז יו"ר הבנק המרכזי מריו דראגי הצהיר כי יעשה ככל יכולתו כדי לשמור על האירו, התקבלו מספר דיווחים שונים לגבי הפעולות עליהן הוא יכריז. בתחילת החודש דראגי הצהיר כי הוא עשוי להתערב בשוק המשני של הנפקות האג"ח ולרכוש את החוב של מדינות כגון איטליה וספרד, זאת במקרה שהן יבקשו סיוע חיצוני ממוסדות האיחוד האירופי ויסכימו לתנאים הנלווים לכך. אולם, גרמניה מתנגדת בכל תוקף להתערבות כל שהיא של הבנק המרכזי בשוק האג"ח ומסקלת את צעדיו של דראגי.

אחת הדרכים שנידונו בקרב מעצבי המדיניות האירופית הייתה שקרן החילוץ הקבועה של אירופה (ESM), העתידה להחליף את קרן החילוץ הזמנית, (EFSF) תרכוש את האג"ח של ספרד ואיטליה. עם זאת, הקרן הקבועה עדיין לא נכנסה לתוקף משום שבית המשפט החוקתי בגרמניה עדיין לא החליט האם לאשר אותה.

מאחר וההחלטה של בית המשפט צפויה להתקבל ב-12 לספטמבר, ככל הנראה המשקיעים צפויים להתאכזב מישיבת הריבית הבאה של הבנק המרכזי, שתיערך ב-6 לספטמבר. לפי אותם בכירים, הבנק המרכזי לא יכריז על צעדים מוניטארים חדשים בישיבת הריבית הזו וימתין להחלטת גרמניה בעניין. בנוסף, הגורמים המקצועיים בבנק המרכזי עדיין פועלים על הפרטים של התוכנית המלאה לרכישות אג"ח ולא יספיקו לסיים אותה עד ישיבת הריבית.