הולנד: "על יוון להפגין מחוייבות לרפורמות הכלכליות"

נשיא צרפת פרנסואה הולנד, הצטרף לאחר פגישתו אתמול עם ראש הממשלה היווני סמארס, לרטרויקה של קנצלרית גרמניה מרקל - והבהיר: "לאחר הדוח, נוכל לדעת מה לעשות בעניין יוון"

נשיא צרפת פרנסואה הולנד, הבהיר אתמול (שבת) כי על ממשלת יוון להראות את מחויבותה לבצע את הרפורמות התקציביות אליהן התחייבה, בעוד מדינות אירופה, מצידן, נדרשות לקבל החלטה באשר לעתידה של המדינה, מוקדם ככל הניתן. כך לפי דיווחים הבוקר (א') בעיתונים מקומיים ביוון.

הולנד אמר את הדברים לאחר שנפגש אמש עם ראש הממשלה היווני, אנטוניס סמארס, שהגיע לפריז במטרה לשכנע את הנשיא הצרפתי בצורך להאריך את תוכנית הקיצוצים היוונית הממשלתית - בהיקף של 12 מיליארד אירו - בכשנתיים נוספות (ועל כך, בהמשך). ביום ו' נפגש סמארס עם קנצלרית גרמניה מרקל בברלין, במטרה דומה.

"יוון חייבות להראות את נאמנותה לתוכנית, ואת נכונות מנהיגי ללכת עד הסוף, תוך הבטחה כי הצעדים נעשים נסבלים ככל הניתן על הציבור", אמר הולנד לכתבים. "מצד הכלל-אירופי, אנו מחכים לדיווח של ה'טרויקה'. לאחר שיהיה הדוח בידינו וההתחייבויות יאושרו, אירופה תוכל לדעת מה לעשות בנדון".

הקנצלרית הגרמנית מרקל, נזכיר, הבהירה לאחר פגישתה עם סמארס ביום ו', כי גרמניה מעוניינת לשמור את יוון בגוש האירו, אולם מנגד - ברטוריקה דומה (ולא במפתיע) לזו של הולנד, התייחסה גם היא לדוח ה"טרויקה" שיפורסם בחודש הבא ויקבע אם הממשלה היוונית "תזכה" בהארכה למדיניות הקיצוצים התקציבית שלה.

"אנחנו, וכך גם אני, נעודד את יוון להתמיד בנתיב הרפורמות שדורש לא מעט מאזרחיה", סיכמה הקנצלרית. גם הולנד מסר הצהרה, ואמר כי "אנו רוצים שיוון תישאר גוש האירו, ועכשיו זה תלוי ביוון - שתוכל או לא תוכל לבצע את המאמצים האחראיים הנדרשים ממנה".

מטרת הפגישות של סמארס עם מרקל והולנד, נזכיר, הוא נסיון להגיע לפשרה בכל הנוגע לדחיית התחייבותיה של המדינה מוכת החובות, הכוללת דחיית קיצוצים בהיקף של 11.5 מיליארד אירו (שווי ערך לכ-5% מהתוצר הלאומי היווני) המיועדים להתרחש לפי התוכנית המקורית בשנים 2013-2014, כפי שסיכמה עם האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

אולם, עקב קשייה של יוון לעשות כן, סמארס מעוניין להאריך את תוכנית הצנע המדוברת - ולפרוס את הקיצוצים למשך 4 שנים, עד שנת 2016, תוך שאיפה להקטין את הגירעון הממשלתי בכ-1.5% תוצר כל השנה (לעומת יעד לקיטון של כ-2.5% בגירעון של שנה, תחת התוכנית הנוכחית).

"אנו לא זקוקים לעוד כסף, נעמוד בהתחייבויות שלנו. אבל עלינו להאיץ את הצמיחה כדי לצמצם את הגירעון בטווח הארוך", אמר סמארס ל"בילד". "אנו רוצים מעט אוויר לנשימה, כדי לאפשר לכלכלה להגדיל את הכנסות הממשלה - 'עוד זמן', לא אומר אוטומטית 'עוד כסף'".