"התוכניות שמציע ה-ECB יכולות להיות ממכרות כמו סמים"

ג'נס ווידמן, יו"ר הבונדסבנק, התראיין למגזין הגרמני "דר שפיגל" ויצא נגד מדיניות רכישות האג"ח של הבנק המרכזי האירופי ונגד הסמכויות שהוא נוטל על עצמו

אומנם יו"ר ה-ECB דרגי רמז בשבועות האחרונים כי בכוונתו לרכוש אג"ח של המדיניות הבעייתיות, במטרה להוריד את עלויות המימון שלהן, אך כעת, לאור ההצהרות האחרונות של יו"ר הבנק המרכזי הגרמני (בונדסבנק), גוברים חילוקי הדעות בין הצדדים והאפשרות של רכישות אג"ח מתרחקת עוד יותר.

ג'נס ווידמן, יו"ר הבונדסבנק, הודיע היום (א') כי רכישות אג"ח ע"י ה-ECB היא ממכרת, מסוכנת ועשויה להחריף את משבר החוב.

ווידמן, שהתראיין למגזין הגרמני "דר שפיגל", הביע את דאגתו לגבי התוכנית לרכישות אג"ח של הבנק המרכזי האירופי וטען כי היא עלולה לסכן את המערכת הפיננסית וכלל לא בטוח שהיא תסייע לאותן מדינות. ווידמן רמז גם שהוא אינו היחיד שסובר כך וכי רבים מבכירי ה-ECB מצדדים בטענה שלו.

הבנק המרכזי האירופי אולץ ליטול תפקיד מרכזי יותר במשבר החוב הגואה, בעוד מעצבי המדיניות עסוקים בדיונים ומו"מ לגבי הדרכים השונות למלחמה במשבר בטווח הארוך יותר. אולם, הבונדסבנק הוא בין המתנגדים המרכזיים ומעוניין להגביל את היקף סמכויותיו של ה-ECB.

כאמור, בסוף השבוע התקבלו דיווחים כי דראגי שוקל להנהיג מעין "רצועת ניוד" לתשואות האג"ח של המדיניות הבעייתיות בגוש האירו, במטרה להפחית את עלויות המימון שלהן, אך לאחר מכן דווח כי ככל הנראה הבנק המרכזי האירופי לא יקבל כל החלטה בעניין, עד לאחר פסיקת בית המשפט בגרמניה לגבי קרן החילוץ הקבועה של אירופה (ESM) ב-12, לספטמבר.

"מדיניות שכזו היא עבורי כמו מימון מדינה באמצעות העיתונות המודפסת", אמר ווידמן למגזין. "בדמוקרטיות, הפרלמנטים ולא הבנקים המרכזיים קובעים מדיניות בעלת סיכונים גבוהים", הוא הוסיף. "אנו לא יכולים להתעלם מהעובדה שהסיכונים בתוכניות שמציע הבנק המרכזי האירופי יכולים להיות ממכרים כמו סמים".