סערת תוכניות הריאליטי: פרמטרים לטיפול נפשי למתמודדים

הוועדה המיוחדת שמונתה לנסח פרמטרים להתמודדות עם צרכים נפשיים של משתתפים בתוכניות ריאליטי קובעת כי "על הזכיין לשמור על רווחתם הנפשית של משתתפי התכנית" ■ משרד הבריאות לא נוקט עמדה

הוועדה המיוחדת שמונתה במשרד הבריאות לנסח פרמטרים להתמודדות עם צרכים נפשיים של משתתפים בתוכניות ריאליטי סיימה את עבודתה. הוועדה המליצה על שורת פרמטרים הקשורים בהתמודדות בתוכנית ריאליטי וכעת אמורה הרשות השנייה לגבש החלטות שיכולו על זכייניות הטלוויזיה המסחרית.

בתום הדיונים לא נקטה הוועדה, שהתכנסה על רקע טענות שהשמיע סער שיינפיין מתמודד לשעבר בתוכנית "האח הגדול" כלפי הפקת התוכנית, כל עמדה באשר למה שהתרחש בתוכנית עצמה ולא הפנתה אצבע מאשימה כלפי איש. הוחלט גם לא לפתוח בהליך בדיקה אישי נגד הפסיכיאטר המטפל ד"ר אילן רבינוביץ'. נושאים אלו עודם תלויים בבית משפט בתביעות הדדיות של שיינפיין וקופרמן הפקות.

ההמתנה למסקנות הוועדה השהתה את אישור העונה הבאה של "האח הגדול" לשידור. לצד זה, עודו מתנהל הליך ניסיון להגיע לפשרה בין שיינפיין ובין חברת ההפקה "קופרמן", אשר שיינפיין טען, בין היתר בתחקיר בידיעות אחרונות, כי זכה ממנה לטיפול רשלני במצוקותיו הנפשיות שהתעוררו לדבריו בשהותו בתוכנית.

הוועדה בראשותו של פרופ' משה קוטלר קבעה כי "על הזכיין למנות אחראי מקצועי ובלתי תלוי על צוות מקצועי מטעמו, אשר תפקידו - שימור רווחתם הנפשית והפיסית של משתתפי התכנית". כמו כן יש לוודא כי קיימים "תנאים נאותים לשמירת בריאותם הגופנית והנפשית של המשתתפים, הליך מיון וסינון קפדני של המשתתפים, בהיבט של כשירותם הנפשית לתכנית, אשר יהיו בלתי תלויים במניעי הפקה/רייטינג, וינוהלו על ידי הצוות המקצועי הרפואי להם יינתן חופש פעולה וסמכות החלטה סופית".

כמו כן אמורים המתמודדים לחתום על משפט שאומר "השתתפות בתכנית זו מהווה שינוי קיצוני באורחות חייך, ניתוק מלא או חלקי ממקורות התמיכה הטבעיים שלך (משפחה וחברים ) ומחלק ניכר מהגירויים החיצוניים אליהם אתה מורגל. כל אלו, בנוסף על אוירה תחרותית ועל חשיפה תקשורתית, עלולים להיות גורמי דחק משמעותיים. ככאלה, הם עלולים להוות רקע להתפתחות משברים נפשיים משמעותיים, ולעיתים אף פיסיים. בהחלטתך להשתתף בתכנית אתה מבטא בחירה אישית שמשמעותה הסכמה מודעת לחשיפה לסיכון זה".

כמו כן, המתמודדים צריכים לקיים מפגשים שוטפים עם אנשי מקצוע כדי לאמוד את מצבם הנפשי, ובמידת הצורך להמשיך ולהיות מטופלים, גם אחרי סיום התוכנית.

מהרשות השנייה נמסר כי "הרשות השנייה קיימה בחודשים האחרונים בדיקה כוללת ומקיפה בעקבות האירועים בעונה השנייה של התוכנית "האח הגדול". במסגרת בדיקתה הרשות ביקשה לקבל התייחסות להיבט הרפואי של האירועים ממשרד הבריאות ומלשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית. הרשות תפרסם את מסקנותיה לאחר סיום כלל הבדיקות שבוצעו על ידה ובחינת ההמלצות השונות. בתוך כך הרשות תקבע בקרוב עקרונות וכללים אשר יחייבו את התוכנית "האח הגדול" ואת שאר תוכניות הריאליטי של זכייניות הרשות".

משפחת רבינוביץ' מסרה כי "מסקנות הוועדה המטהרות את ד"ר רבינוביץ' לא הפתיעו אותנו. ד"ר רבינוביץ ימשיך לראות לנגד עיניו אך ורק את טובת מטופליו ולהעניק להם את הטיפול המקצועי והמתקדם ביותר בישראל כפי שנעשה עד היום, וטוב עשתה וועדת המומחים אשר הוציאה את האמת לאור".

מקשת נמסר כי "קשת מברכת על מסקנות ועדת משרד הבריאות, מסקנות העולות בקנה אחד עם עקרונות הקוד האתי-רפואי של הועדה שהקימה קשת, בראשותם של ד"ר גיל סיגל וד"ר יובל קרניאל".