מרקל ומונטי התווכחו על הבמה: להגדיל רכישות האג"ח?

מרקל שללה את האפשרות של הרחבת קרן החילוץ לשם הגדלת רכישות האג"ח, ומונטי סתר אותה מיד לאחר מכן

הבנק המרכזי האירופי אמנם עובד בימים אלה על תוכנית גדולה להקלה על משבר החוב באירופה, אך באותה עת מנהיגי המדינות הגדולות באירופה עדיין לא מסוגלים להגיע להסכמות ביניהם באשר לאופן הפתרון. אמש (ד') בברלין התנגשו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ור"מ איטליה מריו מונטי על במה אחת - זה לצד זה - באשר לשאלה האם להרחיב את קרן החילוץ האירופית.

בתום פגישה שנערכה בין מרקל ומונטי כינסו השניים מסיבת עיתונאים. הם אמנם הסכימו על מספר עקרונות הנוגעים לתיאום והגברת שיתוף הפעולה בכל הנוגע לתקציבים והגירעונות של מדינות אירופה, אך לא הסכימו על נושא מהותי אחר: הגדלת קרן החילוץ שבאמצעותה אמורים לרכוש אגרות חוב ממשלתיות של ספרד ואיטליה על מנת להוריד את התשואות שלהן.

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, כתב השבוע לעיתון הגרמני "Die Zeit" כי הבנק מתכנן "צעדים יוצאי דופן".

"ישנם מהלכים שלא ניתן לבצע אותם היום בתנאים הנוכחיים אבל ניתן יהיה לבצע מחר", אמר אמש מונטי לצידה של מרקל, לאחר שזו פסלה את האפשרות של הרחבת קרן החילוץ ESM. "אם אין קונצנזוס על כלי מסוים, אפשר למצוא כלים אלטרנטיביים".

מרקל ציינה כי "היו לנו הישגים, אך לא סיימנו. בעיות במדינות שונות חייבות להיפתר במהירות".

חילוקי הדעות בין מונטי ומרקל כמוהם כחילוקי הדעות בין הבנק המרכזי האירופי לבנק המרכזי של גרמניה. בעוד שהבנק האירופי מעוניין בצעדי הרחבה מוניטרית מהותיים יותר (קרי רכישות אג"ח בהיקפים גדולים), הבנק המרכזי הגרמני נוקט עמדה נוקשה ומתנגד לכך.