מוזיאון ישראל מקבל את אושפיזיו עם אירועי אמנות יהודית

סוכת עץ עתיקה מהמאה ה-19, "חסידים - לא רק שחור לבן", טיול בגן הפסלים ותחרות מסורתית של בניית סוכות

חג הסוכות הוא זמן עלייה לרגל גם במוזיאון ישראל. באגף לאמנות ולתרבות יהודית מוצגת מחדש סוכת עץ עתיקה, שמקורה במאה ה-19 בכפר פישאך שבגרמניה. הסוכה הוברחה לארץ בתקופת השואה ונתרמה על-ידי בעליה, משפחת דלר, למוזיאון ישראל. הסוכה הוצגה לאחרונה ב-2004, ובשנה וחצי האחרונות שהתה בצרפת לצורך רסטורציה של ציורי השמן המקוריים שהיו על קירותיה.

רחל צרפתי, אוצרת במחלקה לאמנות יהודית, מוזיאון ישראל, מספרת כי הרסטורציה הייתה חשובה במיוחד לאחר שהתגלה כי שכבת הציורים הנראית לעין בסוכה היא שכבה חדשה יחסית, שצוירה בשנות ה-60 של המאה ה-20. זאת, ככל הנראה, בניסיון "להצעיר" את פני הסוכה לקראת אחת התערוכות. חידוש הציורים המקוריים התאפשר בזכות תרומה של נכדם של בני הזוג דלר - איש עסקים מצליח מאקוודור, לשם נמלט כילד עם הוריו וסביו עם פרוץ מלחמת העולם השנייה.

סיור באגף לאמנות ולתרבות יהודית מגלה כלים ומנהגים הקשורים למעגל החיים ולעונות השנה - למנהגי החגים ולמסורות של בני העדות השונות. חתונות ושמחות, מנהגי אבלות ופולחנים דתיים וחילוניים מוצגים באופן מקסים ומעורר מחשבה.

מומלץ לחלק את הביקור

התערוכה המתוקשרת - "חסידים, לא רק שחור לבן", היא דוגמה מעניינת של תערוכה שיצאה מאגף התרבות היהודית והיא מוצגת באולמות הראשיים של התערוכות המתחלפות, המוקדשים, בדרך-כלל, לתערוכות אמנות בלבד. התערוכה מדגישה את אופיו המקיף של המוזיאון, ומושכת קהל מעורב של חילונים ודתיים, ישראלים ותיירים בני כל הדתות. הביקור במוזיאון הוא חוויה עשירה שמומלץ לחלקה לפרקים ולא לנסות לבלוע הכול בבת אחת. גן הפסלים, למשל, הוא תערוכה מתמדת ומרתקת שמומלץ להקדיש לה חלק מהיום.

השנה מוזיאון ישראל מארח לראשונה את תחרות בניית הסוכות המסורתית של בית אבי חי. המיזם "סוכות מדברות" מתקיים זה ארבע שנים במתכונת של תחרות לעיצוב והקמת סוכות.

הדגמים היצירתיים של הסוכות מייצגים גישות שונות בחברה ובתרבות הישראלית, זיקה למקורות רוחניים עכשוויים והיסטוריים.

התחרות מתקיימת בשני מסלולים: האחד לקבוצות "חובבניות" והשני - מסלול אישי לאמנים ואדריכלים. הקבוצות יכולות ליהנות מסדנאות מיוחדות הבאות לעזור למתכננים להגות, לתכנן ולבצע את דגמי הסוכות. הסוכות הנבחרות בתחרות מוצגות בתערוכה וחלקן אף זוכות בפרס כספי.

מחירים: כרטיס למוזיאון: 50 שקל. ילדים עד גיל 18 חינם בסוכות, וכן בימי שלישי, שבת וחג.

כתובת האתר: imj.org.il.

לפרטים על תחרות הסוכות, בית אבי חי: bac.org.il.

אם אתם כבר בסביבה

תיאטרון פיוט ערב החגים

פסטיבל הפיוט מרחיב את גבולותיו בשיתוף עם הזירה הבין-תחומית ומעלה הפקה ייחודית, בהשתתפות השחקנים אייר וולפה ודני שטג, ושירת מקהלה נשית למוזיקה מקורית של ישראל ברייט, שחיבר לחנים חדשים לפיוטים של המשורר ר' ישראל נג'ארה.

"אנוע כשיכור" הוא מופע תיאטרון בינתחומי מקורי שיצר גיא בירן. הוא מעמת את הכמיהה להתעלות רוחנית עם כוח המשיכה הטבעי והעז בין גבר ואישה. הפיוט מהווה ביטוי לגעגוע הנצחי לאיחוד.

ההצגה מבוססת על סצנות קצרות המציגות תמונות כמעט מופשטות מחיי זוג, סביב המתיחות שעולה מתוך היחסים של האישה והגבר. בין התמונות ובתוכן שזורים הפיוטים שבוקעים מפי המקהלה. הגבר שקוע כולו בפיוטים, ברצון קדחתני להתחבר אליהם, בזמן שהאישה כמהה אליו. היא מבקשת למשוך אותו חזרה אליה, אל הקרקע.

נג'ארה זכה בחייו לתהילה על פיוטיו, אך גם לביקורת קשה על תיאורי היחסים בין אלוהים לאדם כיחסי גבר ואישה. ב"אנוע כשיכור", מונחת זכוכית מגדלת על השאיפה להתעלות רוחנית, ועל המחיר שלה בחיי העולם הזה.

מתי: רביעי וחמישי (12, 13 בספטמבר), 20:30.

איפה: מרכז ז'ראר בכר, ירושלים.

כמה: 50 שקל (20 שקל לסטודנטים).

באתר: hazira.org.il.

סיורי טעימות של "יאללה באסטה"

הטרנד המוצלח של סיורים קולינריים בשווקים עולה כיתה, עם "כרטיסי הטעימות" של יאללה באסטה - יוזמה תיירותית מקורית של שני יזמים צעירים, מיכאל וייס וראובן פילו. השניים איתרו את הדוכנים הכי ותיקים, עם הסיפורים הכי מעניינים וקיבצו אותם לכרטיס אחד שמשמש מעין מדריך אישי לסיור עצמאי בשווקים.

תוכלו לצאת לסיור בקצב שלכם בשוק מחנה יהודה או בשוק העיר העתיקה, ליהנות מהססגוניות האותנטית של השוק, להריח ולטעום קפה אורגני ומאפה ירושלמי, שמן זית, בורקס וביצה, חלבה ותבלינים. את הכרטיס קונים דרך אתר השוק באינטרנט, והוא כולל לצד טעימות ודליקטסים, ממבחר התוצרת המקומית, מדריך מלא למטייל העצמאי בשוק ומפות התמצאות.

המיזם פועל בינתיים בשישה שווקים - בתל-אביב, בירושלים ובעכו.

מתי: בזמנכם החופשי, מומלץ לא בשישי.

איפה: שוק מחנה יהודה ושוק העיר העתיקה.

כמה: 9 שקלים.

באתר: machne.co.il.

אהבה בין הקירות

מלון אלגרה הוא פנינה מיוחדת של עבר והווה, וקירותיו ספוגים בארומה של סיפור האהבה הדרמטי של בעליו. הוא שוכן בבית שבנה חליל ג'ברא, ערבי-נוצרי בן לאחת המשפחות העשירות בעין כרם, לאהובתו היהודייה אלגרה בלו, שאביה היה הקברן הראשי של ירושלים. סיפור אהבתם הבלתי אפשרי של השניים הסעיר את ירושלים של 1930.

אלגרה סירבה לוותר על אהבתה והתנצרה, ומשפחתה החרימה אותה עד סוף ימיה. בית האבן הגדול, שבנה לכבודה ג'ברא בעין כרם, קיבל בזמנו את השם "בית היהודייה". לאחר מותם של השניים, עבר הבית כמה גלגולים, ובאחרון שבהם שכן בו מוזיאון התנ"ך.

את המלון הקימו שני יזמים צעירים, בוגרי בצלאל, האדריכל גדי דלמן ואיש השיווק והפרסום, ישי מלכה, בהשקעה של כ-6 מיליון שקל.

מלון הבוטיק המפואר והאינטימי כולל שבע סוויטות מפוארות. התקרות הקמורות, הנישות באבן והרצפה המקורית של הבית נשמרו ונוספו להן מערכות חדישות של חשמל ואביזרי נוחות. במלון חדר יינות וסאונה, מסעדת שף ובוסתן עצי פרי.

במלון מוצגות תערוכות מתחלפות של אמנים צעירים.

מחיר ללילה: החל מ-1,650 שקל ללילה באמצע השבוע, ו-2,000 שקל ללילה בסוף שבוע או חג.

כתובת האתר: hotelalegra.co.il.