וורן באפט חוגג יום הולדת 82; גלו מהו החוק מספר 1 שלו

באתר הכלכלי הפופולרי "ביזניס אינסיידר" ערכו עבורכם מספר משפטים, הגיגים וכללים מפורסמים שבהם המשקיע האגדי נוהג להתשמש

ה"אורקל מאומהה", וורן באפט חגג היום את יום הולדתו ה-82. מי שנחשב לגורו ההשקעות ואחד מעשירי העולם, נוהג בצניעות ולא פעם הצהיר כי הוא לא משקיע כדי להרוויח כסף אלא בגלל אהבתו לתחום.

באתר הכלכלי הפופולרי "ביזניס אינסיידר" ערכו עבורכם מספר משפטים, הגיגים וכללים מפורסמים שבהם המשקיע האגדי נוהג להתשמש. ציטוטים וכללי השקעה אלה, יש לציין, מלאי הומור ונאמרו תוך שימוש בשפה פשוטה שכל אדם פשוט יכול להבין. באתר מציינים כי את רבים מהציטוטים המפורסמים שלו, ניתן למצוא במכתבים השניים שהוא שולח למשקיעים של חברת האחזקות שלו - ברקשייר הת'אוויי.

1. "חוק מספר 1" - החוק מספר 1 של באפט הוא אף פעם לא להפסיד כסף. אך אל תשכחו גם את חוק מספר 2: "אל תשכחו את חוק מספר 1", כך באפט היה נוהג לומר למשקיעים שלו בכל הזדמנות.

2. תהיו חמדנים כשכולם בורחים - "המשקיעים צריכים לזכור שההתרגשות וההוצאות הם האוייבים הגדולים ביותר שלהם" כך כתב באפט במזכר ששלח למשקיעים ב-2004. "אם המשקיעים מעוניינים לתזמן את הכניסה שלהם לשוק המניות, הם צריכים לנסות לפחד כאשר כולם חמדנים, ולהיות חמדנים רק כאשר כולם חוששים". במילים אחרות, באפט ממליץ למשקיעים לעקוב אחר הכלל הידוע - לקנות מניות כאשר כולם מוכרים ולמכור מניות כאשר כולם קונים.

3. היזהרו מספקולציות - באפט השווה את הספוקלנטים לסינדרלה הרוקדת באולם נשפים גדול שבו "לשעונים אין ידיים", ומשקיעים בחברות בעלות סיכון גבוה תוך שהם מתכננים לעזוב בדיוק לפני 12 בלילה. כלומר, באפט מזהיר את המשקיעים לא לנהור אחר עדר הספקולנטים ולהשקיע בחברות עם סיכון גבוה.

4. החברה חשובה מהמחיר - לפי האימרה הידועה של באפט, "הרבה יותר נכון מניה של חברה נהדרת במחיר סביר, מאשר לרכוש מניות של חברה סבירה במחיר נהדר".

5. שוק המניות הוא לא משחק באוולינג - המשקיע האגדי ממליץ למשקיעים לא לדלג ממניה למניה ולא בכל מחיר אלא לחכות שהחברה המתאימה תגיע למחיר המתאים. "הבעיה היא שכאשר אתה מנהל השקעות כולם צועקים עליך לקנות כמה שיותר מניות".

6. היזהרו מעצות אחיתופל - "וול סטריט הוא המקום היחיד שבו אנשים נוסעים ברולס רוייס, לקבל עצה מאנשים שלוקחים את הרכבת התחתית". כלומר, באפט התכוון לומר שכדאי לכם לסמוך על עצמכם ולא תמיד לקבל את העצות של אנשי וול סטריט.

7. המחיר והערך הם לא זהים - במכתב ששלח למשקיעיו ב-2008, באפט כתב שידידו בן גראהם לימד אמר לו שהמחיר זה מה שאתה משלם והערך זה מה שאתה מקבל. "זה לא משנה אם אנחנו מדברים על מניות או גרביים, אני אוהב לקנות סחורה איכותית עבור מחיר הגיוני".

8. אין צורך להיות גאונים - " אתם לא חייבים להיות מדעני טילים", אמר באפט באחד מהראיונות שנערכו עימו לפני מספר שנים. "ההשקעה היא אינה משחק שבו הבחור עם מנת המשכל (IQ) של 160 תמיד מנצח את הבחור עם מנת המשכל של 130".

9. על דברים רעים - באפט טען כי דברים רעים אינם קורים רק בתקופות טובות. "אחרי הכל, אתם רק מגלים מי שוחה בעירום כאשר הגלים שוככים".

10. תמיד היא התקופה המועדפת להשקעה - גורו ההשקעות כתב למשקיעים כי כאשר מחזיקים במניות יוצאות מן הכלל, עם הנהלה יוצאת דופן וצמיחה יציבה, התקופה המועדפת עליו לאחזקה במניה היא לתמיד.