פיטר שיף: כלכלת ארה"ב על סף קריסה גרועה מזו של 2008

נבואת זעם של הכלכלן הידוע ביאהו פיינאנס: גם אם ברנאנקי ינקוט יזמת QE3, הצעד יחליש את הדולר ורק ידחה את יום הדין ■ "מדיניות ה'פד' תחולל בארה"ב משבר חובות נוסח יוון, שבו הדולר יצלול והמחירים לצרכנים ושערי הריבית ינסקו"

הכלכלן פיטר שיף, שנבואות הזעם שלו שחורות לא פחות מאלה של נוריאל רוביני, טוען כי כלכלת ארה"ב נמצאת על סף קריסה שתהיה גרועה מזו של 2008, וגם אם יו"ר פדראל ריזרב, בן ברנאנקי, ינקוט יזמת QE3, הצעד יחליש את הדולר ורק ידחה את יום הדין שממתין לארה"ב מעבר לפינה.

בראיון לאתר יאהו פיינאנס אומר שיף, כי כל צעד שיעשה ה'פד' ייתן אולי תנופה "מלאכותית" לכלכלה, וילבה תקוות שווא במשקיעים, אבל, "בסופו של דבר, המדיניות של ברנאנקי תחולל בארה"ב משבר חוב ריבוני בנוסח יוון שבו הדולר יצלול בעוד שהמחירים לצרכנים ושערי הריבית ינסקו".

"מחכה לנו התמוטטות הרבה יותר גדולה (מאשר ב-2008), לא רק של השווקים אלא של הכלכלה כולה", אמר שיף. "היא תהיה דומה למה שאתם רואים עכשיו באירופה, רק יותר גרועה".

הכלכלן מזהיר, שהמצב יתחיל להיות קשה באמת ובתמים כאשר ארה"ב תיאלץ לקפוץ מ'הצוק הפיננסי' ותתחיל לקצץ באופן רוחבי בכל ההוצאות הממשלתיות. "אנשים שזכאים לתשלומים מהממשלה, כגון תשלומי ביטוח לאומי ומדיקייר (ביטוח רפואי לגימלאים), לא יקבלו את מה שהובטח להם", הוא טוען. "...שכרם של עובדי מדינה יקוצץ... בנקים יקרסו... אנשים יפסידו כסף והכוונה היא לא רק למשקיעים אלא גם לאלה שיש להם פקדונות בבנקים. שוק הנדל"ן יתמוטט שוב".

שיף אומר, כי שורש הרע הוא "הבועה הממשלתית", כמו "בועת הנדל"ן" ו"בועת ההיי-טק" בזמנן. מה שחולל את משבר 2008 היתה העובדה שאנשים החלו להבין שרבות מהמשכנתאות באותה תקופה לא היו בנות קיימא, כלומר שאנשים לקחו הלוואות לרכישת בתים שלא היה ביכולתם לפרוע אותן. "חשיפת המידע הזה היא שחוללה את הנפילה ב-2008; אשים החלו להכיר באמת, שהם חיים בבועה של אשליות, במצב הזוי".

לדברי שיף, זה המצב שמתחיל להסתמן עתה בסוגיית החוב הריבוני. הכלכלה האמריקנית מבוססת על לקיחת הלוואות למימון צריכה ועל לקיחת הלוואות למימון ממשלה מסיבית שמוציאה כמויות עצומות של כסף. הסיבה לכך שכל המבנה הרעוע הזה טרם התמוטט היא, ששערי הריבית נמוכים מאוד. מדוע? מפני שהסיכונים אינם נתפסים ע"י משקיעים.

הדבר דומה למה שקרה בשוק הנדל"ן. משקיעים לא הבחינו בסיכוני שוק זה, המשכנתאות לא תומחרו לפי רמת הסיכון האמיתית ולכן בתים לא תומחרו כהלכה. ועכשיו, אגרות החוב של הממשלה מתומחרות באופן שגוי.

"יש בועה בשוק האג"ח, שמאפשרת לממשלה ללוות בריביות נמוכות ביותר", טוען שיף. "אנו מסוגלים לממן את החוב הזה רק מפני שהריביות כה נמוכות. אבל כאשר בעלי החוב שלנו יגיעו למסקנה שאנו לווים יותר ממה שאנו מסוגלים לפרוע, יהיו מונחות על השולחן שתי אופציות: פשיטת רגל או אינפלציה. במצב כזה, שערי הריבית יזנקו לשחקים ומחירי האג"ח יצללו לתהום. פדראל ריזרב ידפיס כמויות עצומות של כסף כדי למנוע התממשות מצב כזה, והתוצאה תהיה שהדולר יצלול בעוד שהמחירים יזנקו".