קטרפילר תממן את בלוספיר ב-21 מ' ד': תפיק חשמל מאשפה

מדובר ב-2 מתוך 10 הפרויקטים שמרכזת בלוספיר בארה"ב בהיקף כולל של 44 מגה וואט

חברת בלוספיר (BlueSphere) הישראלית, הנסחרת בבורסה בארה"ב (סימול BLSP.OB), והפועלת בתחום רכישה, הקמה וניהול פרוייקטים להפקת חשמל ממטמנות אשפה ופסולת אורגנית, חתמה עם ענקית הציוד הכבד קטרפילר העולמית על הסכם עקרונות למימון בהיקף של 21 מיליון דולר לשני הפרויקטים הראשונים שהיא מקימה בארה"ב.

הפרויקטים ינוהלו באמצעות חברה בת מיוחדת שתוקם בארה"ב לצורך העסקאות. במסגרת הפרויקטים קטרפילר תספק את הציוד הנדרש לייצור החשמל, ותממן כ-70% מסה"כ עלות הפרויקטים. הפרויקט הראשון בהיקף של 20 מיליון דולר ימומן על ידי קטרפילר בהיקף של 14 מיליון דולר, והשני בהיקף של 10 מיליון דולר ימומן על ידיה בהיקף של 7 מיליון דולר.

מדובר ב-2 מתוך 10 הפרויקטים שמרכזת בלוספיר בארה"ב בהיקף כולל של 44 מגה וואט.

כתנאי להתחלת הפרויקטים, בלוספיר כבר השיגה לשני הפרוייקטים חוזי מכירה רב שנתיים חתומים עם חברות חשמל מקומיות, כאשר התשואות בפרויקטים האלה מגיעות ל-20% ויותר לכל פרויקט.

באחרונה חתמה בלוספיר על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי משמעותי עם חברת Biogas Nord הגרמנית, ספקית טכנולוגיה להפקת חשמל ממתאן הנסחרת בבורסה בפרנקפורט. החברה הגרמנית היא בעלת רקורד של הקמת 400 פרויקטים להפקת חשמל מגז מתאן, הנמצא במטמנות אשפה או מופק מאשפה אורגנית בטכנולוגיית ביוגז ב-13 מדינות ברחבי העולם.

במסגרת שיתוף הפעולה מקימות בלוספיר והחברה הגרמנית חברה בת משותפת בארה"ב, כשבלוספיר מחזיקה ב-75% ממניות החברה. חברת הבת בארה"ב היא זו שתחתה ינוהלו הפרויקטים של בלוספיר בארה"ב, כולל אלו הנמצאים במסגרת הסכם העקרונות עם קטרפילר.

חברת Biogas Nord מחזיקה ביתרון משמעותי בתחומה, שכן היא מחזיקה בהסכם עם ענקית הביטוח האירופאית AXA, במסגרתו מעניקה חברת הביטוח אחריות תשלום לפרויקט ייצור חשמל. במסגרת ההסכם במידה ומערכת ייצור החשמל שהקימה החברה הגרמנית יורדת מתחת לתפוקה של 88% ייצור, הפרש ההכנסה של החשמל שלא יוצר משולם על ידי חברת הביטוח. ההסכם עם החברה הגרמנית מבטיח לבלוספיר גם את הטכנולוגיה ויכולת ההקמה והניהול הגבוהות ביותר הקימות, וגם הכנסה מובטחת ממכירת החשמל והופכת את הפרויקט למעין "פרויקט נדל"ן מניב".

שלומי פלס, מייסד ומנכ"ל בלוספיר, אמר כי "הסכם השותפות עם Biogas Nord והסכם העקרונות עם קטרפילר מהווים הבעת אמון של שתי חברות מובילות בתחומן וביכולות של בלוספיר לרכישה וניהול פרויקטים מורכבים מסוג אלה בארה"ב. תחום הפקת החשמל מאשפה מהווה פתרון מושלם לשתיים מהבעיות הגדולות כיום - הדרישה ההולכת וגדלה לאנרגיה, והצורך בטיפול הולם באשפה המיוצרת בכמויות בלתי נתפסות. בהקבלה לשוק הנדל"ן המניב, החשמל שאנחנו מפיקים נמכר כולו לחברות החשמל שנחשבות ל'שוכרות' איכותיות לטווח ארוך".

פלס מעריך כי בלוספיר תצטרך לגייס בשנים הקרובות כ-140 מיליון דולר לצורך מימוש 10 הפרויקטים בארה"ב, והיא כבר החלה לפעול בנושא ב'רוד שואו' בקרב משקיעים מוסדיים בישראל ובעולם.