מנהל קרן הייצוב האירופאית: בלי גרמניה אנו לא שווים כלום

ב"בלומברג" וב"הטלגרף" חושפים חלקים מהריאיון שהעניק קלאוס ריגלינג ל"דר שפיגל", אשר יתפרסם מחר ■ "אם כל מדינות גוש האירו ינקטו בצעדים, נסיים את המשבר בתוך שנתיים"

הקמת קרן הייצוב האירופאית, ה-ESM, לא תצליח באם ביהמ"ש העליון בגרמניה יפסוק נגד הקמתה, בהחלטתו בנושא ב-12 בספטמבר - כך סבור קלאוס ריגלינג, מנהל הקרן, בריאיון שהעניק ל"דר שפיגל", אשר צפוי להתפרסם מחר (ב') בעיתון.

דבריו של ריגלינג מתפרסמים היום, טרם פרסום הריאיון מחר, על ידי סוכנויות החדשות "בלומברג" ו"הטלגרף".

"ללא גרמניה, הקמת קרן הייצוב אינה הגיונית", אמר ריגלינג. "אם כל מדינות גוש האירו יעמדו ברפורמות שהציבו להן ויבצעו צעדים מעודדי צמיחה, נוכל לסיים את המשבר באירופה תוך שנתיים".

ב-12 בספטמבר, נזכיר, יצטרכו 16 שופטי בית המשפט העליון לחתום על החוקה שתלווה את הקמת מנגנון הייצוב האירופי, ה-ESM, שצפוי להחליף את קרן החילוץ הזמנית - ולספק למדינות אירופה "כוח אש" למלחמה במשבר החוב, בין אם בדמות רכישות אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה ה"חייבות", או אספקת סיוע חיצוני ישיר לממשלות השקועות בגירעון (במסגרת תוכניות חילוץ).

ממשלת גרמניה עצמה צפויה "לתרום" ל-ESM שתוקם יותר מ-30% מהיקף ההון שלה (על בסיס הנפקות אג"ח) - הסכום הגדול ביותר שמדינה כלשהי באירופה תמסור לטובת הקרן. לפיכך, החתימות של שופטי העליון בגרמניה ב-12 בספטמבר חיוניות להקמת ה-ESM, ובלעדיהן היא לא תוקם, למרות האישור שכבר ניתן להקמתה מהפרלמנט הגרמני.