תערוכת אגדות הרוק: כל הכוכבים הגדולים בצילומים נדירים

יצירותיהם של כמה מצלמי הרוק הגדולים בארה"ב, צילומים נדירים של אושיות רוק, יוצגו בתערוכה חדשה, שתיפתח בתל-אביב בסוף החודש

"מעולם לא חשבתי על ההשלכות שיהיו לעבודה שלי כמעט 40 שנה אחרי. פשוט צילמתי בגלל שהיה לי כיף ויכולתי לראות את התמונות עם החברים שלי". וכשהחברים שלך הם אנשים כמו ג'ון לנון, בוב דילן, אלטון ג'ון, דיוויד בואי, מיק ג'אגר ואחרים, אפשר להבין כיצד הפכו צילומיו של הנרי דילטס למראה החקוק בזיכרון של שנות ה-60 וה-70.

יצירותיו של דילטס וכן של מיק רוק, בוב גרואן וג'ואל ברודסקי, כמה מצלמי הרוק הגדולים בארה"ב, יוצגו בסוף החודש בתערוכה בגלריה מינוטאור בתל-אביב (29.9). התערוכה נוצרה בשיתוף עם "מוריסון הוטל גלרי" האמריקנית, המתמחה בצילומי כוכבי רוק.

לצד הצצה לתמונות מהחיים האישיים של אגדות הרוק הגדולות, היא כוללת צילומים מקוריים של עטיפות אלבומים, שהפכו לאבן דרך בהיסטוריה המוזיקלית, כמו עטיפת האלבום של "הדלתות" Morrison Hotel או עטיפת אלבומם של להקת קווין Queen II" ועוד.

דילטס, שיגיע לפתיחת התערוכה בתל-אביב, מספר שהתחיל לצלם במצלמה משומשת שקנה ב-20 דולר. הוא התלווה לחבריו האמנים במסעות הופעות ופסטיבלים, לפני ואחרי עידן וודסטוק. הוא צילם אותם על הבמה, כמו גם ברגעים אינטימיים. לדבריו - דבר לא היה מתוכנן, הוא פשוט היה במקום הנכון ובזמן הנכון. כך נוצרו כמה עטיפות אלבומים בעת ישיבה של להקה על הבר, או בחדר מלון מוזנח.

אך העובדה שדילטס אחז במצלמה במקום גיטרה משמעותית להבנת היחסים שיצר עם מצולמיו. "צילמתי באופן טבעי" הוא מתאר בטקסט שמלווה את קטלוג התערוכה.

"תעשיית הצילום לא הייתה מפותחת וצלמים לא התנפלו אז על המוזיקאים. הפכתי לצלם שאינו נראה. 'זבוב על הקיר'.

"הסגנון שלי היה לצלם כצופה ולא כעיתונאי, אנשים ראו בי חבר, קולגה ולא צלם", הוא מספר. והאינטימיות הזו משתקפת בצילומים החמימים, הכנים והלא פורמליים. תרבות הכוכבות שאך נוצרה אז, הייתה פחות מסויגת ומלאכותית.

החברים שלו היו מוזיקאים מקצות הקשת של הרוק ההיפי - קרוסבי סטילס ונאש, ניל יאנג וג'וני מיטשל, ג'ימי הנדריקס ואחרים. הם חיו את המוזיקה ואת החופש שבראו לעצמם. מה שמשתקף בצילומיו - שהפכו לפני הדור והתקופה - היא תחילתה של תעשייה ומהפיכת תרבות שלמה שצמחה דרך המוזיקה.

"זה התפתח, וכמה מחברי היו צריכים תמונות לעטיפות אלבומי המוזיקה שלהם או לפרסום, והם התקשרו לשאול אם אפשר להשתמש בתמונה זו או אחרת לאלבום", מתאר דילטס, והשאר היסטוריה.

מחירי הצילומים בתערוכה: החל מ-2,000 דולר.

גלריה מינוטאור, בן-יהודה 100, ת"א. הפתיחה - 20.9. בחול המועד סוכות תנדוד התערוכה לפסטיבל הצילום בנמל יפו ולאחריו תחזור לגלריה