אוגוסט חם וסולידי: הקרנות הכספיות גייסו 1.1 מיליארד ש'

אחראיות לעיקר גיוסי הענף, בסך 8.1 מיליארד ש' ■ שיא גיוסים לקרנות אג"ח חו"ל - כחצי מיליארד ש' תעודות הפיקדון הובילו ענף תעודות הסל

החששות ממתקפה באיראן, איום המשבר באירופה וחופשת הקיץ, כל אלו התבטאו היטב בענף קרנות הנאמנות בחודש אוגוסט. המשקיעים הזרימו את מרבית כספם לקרנות כספיות, הנחשבות למוצר סולידי ביותר, ואלה ריכזו בחודש החולף גיוסים של 1.1 מיליארד שקל - נתון שני השנה רק לגיוסי חודש מאי בכספיות.

בקרנות המסורתיות (אג"ח ומניות) נרשמו גיוסים של כ-730 מיליון שקל, כך שבסך הכול גייס הענף כ-1.8 מיליארד שקל.

נכסי הענף צמחו החודש ב-1.4 מיליארד שקל ל-157.5 מיליארד שקל, כאשר התשואה השלילית שתרמו בעיקר מדדי האג"ח המקומיים חתכה כ-400 מיליון שקל מהגיוסים.

בקרנות המסורתיות, מרבית הכספים שגויסו נותבו לקרנות אג"ח מדינה, למרות ירידות השערים שנרשמו באפיק זה בחודש החולף. קרנות אלה רשמו גיוסים של כמיליארד שקל באוגוסט, והן האפיק המגייס ביותר מתחילת השנה, בפער גדול - כ-6.7 מיליארד שקל.

בחודש החולף, גם קרנות אג"ח חו"ל זכו לגיוסים נאים, של כחצי מיליארד שקל. אפיק זה צובר פופולריות בחודשים האחרונים, אולם גיוסי אוגוסט הם הגבוהים ביותר שידע ענף זה שנים רבות. מתחילת השנה גייסו קרנות אג"ח חו"ל כ-1.7 מיליארד שקל.

מנגד, נמשכה מגמת הפדיונות בקרנות המנייתיות ובקרנות האג"ח הכללי. הראשונות איבדו כ-200 מיליון שקל, הנוספים למיליארד שקל שנפדו מהן מתחילת השנה, ואילו קרנות האג"ח הכללי איבדו באוגוסט כ-520 מיליון שקל, וכ-2 מיליארד שקל מאז ינואר.

בענף תעודות הסל ממשיכה המגמה אותה אנו רואים מתחילת השנה, של גיוסים לתעודות הפיקדון. מדובר בתעודות שמניבות למשקיעיהן את ריבית בנק ישראל, בניכוי שיעור מסוים ועמלות, כלומר מוצרים סולידיים ביותר. בשאר האפיקים של הענף נפדו כספים או גויסו סכומים זניחים, ובשורה התחתונה גייס ענף תעודות הסל 1.1 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני איגוד לשכות המסחר.

לפניכם סיכום חודש אוגוסט אצל כמה ממנהלי הקרנות והתעודות הבולטים:

470 מיליון שקל הוא היקף הפדיונות של קרנות אי.בי.אי בחודש אוגוסט. קרנות החברה ספגו לפני שבוע מהלומה קשה, עם הודעת עודד גל המנכ"ל ויואב קפלן מנהל ההשקעות, על עזיבתם. בנוסף, סובלות לאחרונה הקרנות מביצועים חלשים יחסית. עובדה זו לכשעצמה לא אמורה הייתה להביא לפדיונות גדולים, שכן לאורך זמן קרנות אי.בי.אי מציגות ביצועים טובים מהממוצע. כן, הן התאפיינו ביציבות, הן מבחינת הצוות המנהל והן מבחינת דמי ניהול ומדיניות השקעות, ולכן בטווח של שנים זוכות קרנות החברה לאמון המשקיעים. אולם אלו ראו בהודעת גל וקפלן בשורות קשות לחברה, וביקשו לפדות את כספם.

בקשת הפדיונות חייבה את אי.בי.אי לייצר נזילות (ב להחזיר את הכסף למשקיעים), לעיתים במחיר של מכירת ניירות ערך בכל מחיר. אקט כזה הגביר עוד יותר את הירידות שרשמו הקרנות, ולמעשה הפדיונות הוסיפו שמן למדורה שכבר התחילה לבעור מעצם עזיבת השניים. מתחילת השנה איבדו קרנות אי.בי.אי 9% מנכסיהן, וירדו לנתח שוק של 5.6%.

94% הוא שיעור הגידול של קרנות אלטשולר-שחם מתחילת השנה. קרנות בית ההשקעות של גילעד אלטשולר וקלמן שחם הן תמונת המראה לאי.בי.אי, כשגייסו בחודש החולף סכום עצום של 650 מיליון שקל, וכמעט 4 מיליארד שקל מתחילת השנה. מה שעוד מרשים במקרה של אלטשולר שחם, הוא שבניגוד למתחרים בקרנות החברה לא גובים דמי ניהול הפסדיים, אלא לפחות כאלה שמכסים את עמלת ההפצה. כלומר, המשקיעים מוכנים לשלם תמורת המוצרים של בית ההשקעות. בזכות הגיוסים המרשימים, נתח השוק של הקרנות זינק מ-3.2% בתחילת השנה ל-5.6%, והן כבר נושפות בעורפן של קרנות אי.בי.אי ודש.

5 - זהו מספר מנהלי הקרנות שרשמו בחודש החולף פדיונות. למעט אי.בי.אי, גם קרנות פסגות, הראל-פיא, אנליסט ורוטשילד סבלו מיציאת כספים. קרנות פסגות שבניהול ירון דייגי פדו החודש 307 מיליון שקל מהמסורתיות, ומנגד גייסו 344 מיליון שקל בקרנות כספיות. קרנות הראל-פיא בניהול סמי בבקוב רשמו פדיונות גם במסורתיות (40 מיליון שקל) וגם בכספיות (123 מיליון שקל). קרנות אנליסט בניהול אלון אגושביץ איבדו באוגוסט 50 מיליון שקל, ומעל 200 מיליון שקל מתחילת השנה. בעקבות הפדיונות קטנו נכסיהן בכמעט 10%, ל-1.8 מיליארד שקל בלבד.

50 מיליון שקל הם היקף הגיוס של קרנות אפסילון בחודש אוגוסט. קרנות בית ההשקעות המנוהלות על ידי עידן אזולאי גייסו מתחילת השנה כ-420 מיליון שקל, ונכסיהן צמחו בזכות זאת ביותר מ-20% לכמעט 3 מיליארד שקל. בחודש החולף, שלוש חברות נוספות השייכות לקבוצת המנהלים הקטנים בענף גייסו סכום דומה לזה של אפסילון - קרנות אלומות-ספרינט, סיגמא וקרנות MORE המתארחות באקסלנס. עבור אלומות ספרינט וסיגמא מדובר בגיוס המהווה פי 16 ו-36 בהתאמה מנתח השוק שלהן.

605 מיליון שקל הם סך הגיוסים של תכלית תעודות סל בחודש אוגוסט. נתון זה הקנה לתכלית, שבניהול איל סגל ודוד אללוף, את תואר המגייסת הגדולה ביותר מתחילת השנה, שהיה שייך עד כה למיטב תעודות סל, המנוהלת על ידי ליאור כגן. בתכלית גייסו מתחילת השנה 1.7 מיליארד שקל, בעוד שמיטב גייסה 1.5 מיליארד שקל. מה ששינה את התמונה של מיטב בחודש החולף הייתה עסקת החלף (SWAP) שהגיעה לסיומה בתעודת סל על מדד המעו"ף, שגרעה כ-200 מיליון שקל מהנכסים.

את עסקאות ההחלף ביצעו כל חברות תעודות הסל לפני כשנה, והן למעשה מגדילות את היקף הנכסים של כל חברה וחברה. ואולם, כשהן מגיעות לסיומן, הנכסים נגרעים מהחברות בחזרה. במקרה של מיטב, אילו הוארך משך העסקה, הייתה החברה מציגה גיוסים של כ-80 מיליון שקל.

ענף קרנות הנאמנות
 ענף קרנות הנאמנות