בכירים לשעבר באוצר נאשמים בשוחד במסגרת פרויקט המרכב"ה

בין הנאשמים: יצחק כהן, שכיהן כסגן בכיר לחשב הכללי באוצר לנושאי טכנולוגיה ומנהל פרויקט המרכב"ה, ואהרון אהרונוב, חשב האוצר לשעבר

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ד') לבית משפט השלום בירושלים כתבי אישום נגד בכירי משרד האוצר לשעבר, יצחק כהן, שכיהן כסגן בכיר לחשב הכללי באוצר לנושאי טכנולוגיה ומנהל פרויקט מרכב"ה, ונגד אהרון אהרונוב, חשב האוצר לשעבר. זאת, בטענה לניהול מערכות יחסים אסורות הכוללות מתן וקבלת שוחד והפרת אמונים במסגרת הקמת פרויקט מרכב"ה - מערכת מחשוב רוחבית כוללת במשרדי הממשלה.

כתב אישום נוסף הוגש נגד איש העסקים רביב רז, מומחה לתחום מערכות המידע ולתחום ה-ERP ששימש כיועץ בתכנון מערכת המחשוב, ונגד מנהלת רכש באגף המחשוב במשרד הבריאות, זמירה סבגי.

על-פי כתב האישום, כהן ניהל במהלך כהונתו באוצר מערכת יחסים פסולה עם רביב רז, במסגרתה הציע רז לכהן שוחד, תוך שכהן מעודדו לעשות זאת. בהמשך השניים קשרו לנצל את תפקידו הבכיר של כהן באוצר ואת השפעתו במשרדי הממשלה, ליצירת מקורות פרנסה עבור שניהם.

בין היתר, נטען, חברו כהן ורז לאהרון אהרונוב, ששימש בזמנו כחשב משרד האוצר, והקימו יחדיו חברה שנועדה לספק שירותים בתחום המחשוב לאוצר. מעורבותם של כהן ואהרונוב בחברה זו הוסתרה, והשניים ניצלו את בכירותם באוצר כדי לקדמה במירמה.

כתב האישום מייחס ליצחק כהן עבירות של קבלת שוחד, שתי עבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. אהרון אהרונוב מואשם בעבירה של מירמה והפרת אמונים.

מכתב האישום עולה כי כהן עמד בראש פורום מנהלי מערכות המידע של הממשלה ושימש כיו"ר הוועדה הלאומית למדע וידע במינוי ראש הממשלה.

בשנת 1999 יזם החשב הכללי באוצר פרויקט רחב-היקף ועתיר תקציב של הקמת מערכת מחשוב רוחבית כוללת במשרדי הממשלה בתחום הכספים, הלוגיסטיקה, כוח-אדם וניהול נכסי המדינה - פרויקט המרכב"ה, וכהן מונה על-ידי החשב הכללי לנהל את הפרויקט עד פרישתו בשנת 2007.

כמנהל פרויקט מרכב"ה רוכזו בידיו של כהן סמכויות רבות, ובהן אישור התקשרויות עם ספקים, קביעת תעריפי תשלום לספקים ואישור תשלומים.

אהרונוב שימש בין השנים 2006-2002 כחשב משרד האוצר, ובין יתר תפקידיו היה אמון על טיפול בנושאים כספיים ותקציביים הקשורים לפרויקטים של מחשוב באוצר.

בכתב האישום, שהוגש בידי עורכי הדין גלעד סוקולובר ויונתן קרמר מפרקליטות המדינה, צוין כי הרעיון שעמד ביסוד התוכניות העסקיות של כהן ורז היה שחיבור בין תפקידו הבכיר של כהן והשפעתו הרבה במשרדי הממשלה, לבין מומחיותו של רז בתחום המחשוב ועסקיו הקיימים, יהווה בסיס ליצירת מקורות להפקת רווחים עבור שניהם.

"במספר הזדמנויות שונות רז אף העלה על הכתב הצעות בעלות אופי מושחת לכהן. הצעות אלה שיקפו את התוכניות שרקמו כהן ורז, ונועדו להניע את כהן לפעול, תוך ניצול מעמדו באוצר, לקידומן ולקידום אינטרסים של רז. כהן מצידו עודד את רביב, בעל-פה ובכתב, להציע לו הצעות כאמור", נכתב.

עוד נכתב כי על מנת לקדם את תכניתם יצרו רז וכהן, בשיתוף ארביב, "מפות דרכים" שינחו אותם. כותרתה של אחת מהן הייתה "Road Map איציק כהן לשנים הבאות", במסגרתה צוין כי מטרתה היא הפיכת יצחק כהן מפקיד ממשלתי בכיר למנהל מצליח במגזר הפרטי-ציבורי. לצורך כך הציע רביב לכהן, להתחיל לממש באופן דיסקרטי פרויקטי מחשוב בגופים ציבוריים, ופירט אודות פרויקטים שנראו בעיניו כבעלי פוטנציאל עסקי גדול. כהן הודה לרז על התכנית.

"במעשיהם המתוארים לעיל העמידו רז וכהן, יחד וכל אחד לחוד, את כהן במצב של ניגוד עניינים בין האינטרסים הציבוריים שעליהם כהן הופקד לבין האינטרסים הכלכליים שלו. כמו כן, רז הציע לכהן הצעות שוחד במטרה להניעו לבצע פעולות הקשורות בתפקידו. כהן מצידו עודד את רז להציע הצעות כאמור", נכתב באישום.

בהמשך, נטען באישום, פעל כהן לקידום אינטרסים של רז ולקידום תוכניותיהם המשותפות, כפי שאלה השתקפו במפות הדרכים. בין היתר פעל כהן לגיוס עובדים מהחברה של רז, חברת E121, לצורך פרויקט המחשוב הממשלתי "ממשל זמין" שלא באמצעות מרכז, בניגוד לחוק; וקידם את העסקתו של עובד חברת E121, בריכוז קורסים עבור משלחות מחו"ל בתחום ממשל זמין ובהעברתם. עוד קבע כי כוח-האדם הנדרש לפרויקט המחשוב "פורטל ממשלתי" יגויס מחברת E121.

כתב האישום נגד רביב רז וזמירה סבגי מייחס לרז עבירות של מתן שוחד ונסיון לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות; ואילו סבגי מואשמת, בנוסף לעבירת ניסיון לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות, גם בעבירות של מירמה והפרת אמונים, זא, בגין פעולות פסולות שביצעה במסגרת תפקידה כמנהלת רכש וכרכזת ועדת המכרזים לענייני מחשבים במשרד הבריאות.

בכתב אישום נוסף שהוגש במסגרת פרשה זו לפני כחודש, הואשם איתן מלמד, מנהלת מערכות המידע במשרד הבריאות, בשתי עבירות של מירמה והפרת אמונים.

חקירת הפרשה נוהלה על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה-להב 433 במשטרה. ביולי 2011 הועבר חומר החקירה לפרקליטות, ולאחר שנבחן נמצא כי קיימת תשתית ראייתית לכך שרז הציע לכהן שוחד.