החג של ילדי ההורים הגרושים

5 כללים ו-7 עצות לחלוקת הזמן של הילדים בחג בין הורים גרושים

בקרב רבים מן הזוגות הנשואים באושר עולה מפלס המתח לקראת תקופת החגים, אך הנושא סבוך הרבה יותר בקרב משפחות מורכבות כתוצאה מגירושים, שבהם יש "ילדים שלי", "ילדים שלך" וגם, נו, "ילדים שלנו".

עבור ההורים הגרושים, לבילוי עם הילד בערב החג או החג יש משמעות מעבר לחשבון הימים והזמן המשותף, ויש לזכור כי זוהי גם הזדמנות עבור הילד לבלות עם המשפחה המורחבת, שלא יוצא לו לפגוש בימי חול רגילים. מעבר לכך עומד גם הנטל הנורא עבור הורה גרוש שילדיו אינם עימו להגיע למפגש הכלל-משפחתי לבדו.

פסקי הדין והסכמי הגירושים העוסקים בחלוקת הסדרי הראייה מסתפקים לרוב בקביעת הסדר כללי, לפיו החגים יחולקו בצורה שווה ולסירוגין משנה לשנה, כך שאם הילד בילה את ערב ראש השנה עם משפחת האם בשנה אחת, הוא יבלה אותו עם האב בשנה שאחריה וכיוצ"ב.

נשמע פשוט, אז על מה יש לריב? מתברר כי יש רשימה ארוכה של פינות לא סגורות שהצדדים לא נתנו את דעתם עליהן במועד, לפני קבלת פסק הדין או ההסכם, כמו למשל:

  1. האם חלוקת הזמן בין ההורים חלה רק על החגים עצמם או גם על החופשות הארוכות הנלוות אליהן במוסדות החינוך?
  2. כיצד תתבצע חלוקת הסדרי הראייה של ילד הנמצא בקייטנה בזמן החופשות?
  3. האם סדר חלוקת השבתות נשאר על כנו בחג שחופף לשבת או מתחלף?
  4. האם הורה שנוסע לחופשה משפחתית ומפסיד את "תורו" מקבל זמן מפגש אחר כפיצוי?
  5. האם הורה רשאי לקחת את הילד עימו לחופשה בחו"ל?

בדרך-כלל בתי המשפט אינם נוהגים לרדת לרזולוציות כאלה, וגם עורכי הדין המנהלים משא-ומתן להסכם נמנעים מלהעלות נקודות חיכוך נוספות.

בני זוג לשעבר שמצליחים לתקשר באופן משביע-רצון אכן יכולים לזרום ולהגיע להבנות ללא עזרה חיצונית, אך להורים גרושים שאינם מצליחים לשמור על ערוץ הידברות פתוח מומלץ לרדת לרמת פירוט דקדקנית, כדי שלא ימצאו את עצמם רצים לבתי המשפט עם בקשות לצווי חירום.

טיפים ועקרונות לחלוקה יעילה של החגים:

  1. לא להתבייש להעלות נושאים שנראים קטנוניים. מוטב לענות על כל השאלות מראש, מאשר לריב בערב החג.
  2. להדפיס את לוח החופשות של משרד החינוך ולהתייחס גם לחופשים ולא רק לחגים.
  3. לזכור שיש לחלק לא רק את הזמן אלא גם את העלויות של העסקת הילדים בחופשות במסגרות חינוך וקייטנות.
  4. לקבוע מנגנון חלוקה שניתן לחזור עליו גם בשנים הבאות, כדי לא לריב על אותם נושאים כל שנה מחדש.
  5. לזכור שהחגים הם מעגליים משנה לשנה, ומה שמנעת מן ההורה השני בשנה הנוכחית - יימנע ממך בתמורה בשנה שאחריה.
  6. להפנים שחלוקת הסדרי הראייה עם ילד אינה חלוקת רכוש, ויש להתחשב גם ברצונותיו ובעיסוקיו של הילד. אם אינכם שומרי מסורת, והילד רוצה להישאר לרכב על אופניים עם חבריו ביום כיפור במקום לנסוע לבית המרוחק של ההורה השני, חשוב לגלות גמישות ולפצות על הזמן האבוד בימים אחרים.
  7. להוריד את אפיקלציית האייפון "איפה היינו בחג" בחינם. יותר לא צריך לזכור אצל איזה צד הילד היה בכל חג ואצל מי הוא היה יותר. דרך אגב, זה שימושי גם לזוגות נשואים שלא מצליחים לשחזר אם בשנה שעברה הם היו אצל סבתא מניה או דודה רוחל.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס".