קלינטון: אף נשיא לא יכול לתקן את כל הבעיות ב-4 שנים

כך אמר נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון בוועידה הדמוקרטית שמתקיימת בצפון קרולינה ■ קלינטון תקף בנאומו את הטענות העיקריות המרכזיות של המפלגה הרפובליקנית

ביל קלינטון וברק אובמה לא בדיוק חברים. בשיחה עם סנטור טד קנדי המנוח, ב-2008, ניסה קלינטון לשכנע את בן שיחו לתמוך באשתו, הילארי, בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ואמר: "בעבר הלא רחוק אחד כמו אובמה היה סוחב לנו את המזוודות". קלינטון נהג לשאת באותה תקופה מסמך ובו רשימה של 81 מקרים שבהם פגע אובמה בכבוד אשתו, כפי שגילתה אתמול בעלת הטור מורין דאוד ב"נו יורק טיימס".

אובמה הביס את הילארי קלינטון ואחר-כך מינה אותה לשרת החוץ בממשלו, אבל המשקעים המרים בין שני הגברים לא נעלמו. בכל זאת, ארבע שנים אחרי, מצא אובמה לנכון לבקש מהנשיא לשעבר לומר עליו מילה טובה או שתיים בוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית, וביל קלינטון נענה בחיוב.

אהבה גדולה אין פה, אלא נישואי נוחות. אובמה היה זקוק לקלינטון כדי להבקיע דרך לליבם של בוחרים לבנים, עובדי צווארון כחול, שרואים בנשיא הנוכחי אדם שכלתן, קר ומתנשא. אובמה היה צריך מליץ יושר שישכנע את הבוחרים, שהוא, אובמה, יוכל לחזור על הקסם הקלינטוני ולהביא לאמריקה הדואבת שנים של רווחה, כמו אלה שאיפיינו את נשיאותו של קלינטון.

קלינטון, יש אומרים, רצה לשוב לבמה הגדולה, בעיקר כדי להתחיל לסלול לאשתו את הדרך לנשיאות ב-2016 ולהראות שהוא עדין כוח רלוונטי במפלגה הדמוקרטית.

אובמה וקלינטון קיבלו את מבוקשם. קלינטון, שנותר אחת מהדמויות האהודות ביותר בזירה הפוליטית בארה"ב, הביא אמש לבימת הוועידה בשארלוט את כל קסמו, את כל עוצמתו הרטורית, כדי לתת תנופה נחוצה ליריב לשעבר של אשתו. הוא עשה זאת ללא סייגים, בהתהלבות קלינטונית אופיינית, והקהל אהב זאת. זה היה ספקטאקל מרהיב.

"תשאירו את אובמה בתפקיד לעוד ארבע שנים", קרא הנשיא לשעבר. הוא דיבר בגובה העיניים, כדרכו, והזהיר את שומעיו, באולם הענקי וברחבי ארה"ב, כי בחירתו מחדש של אובמה הכרחית כדי להגן על רשת הביטחון החברתי, ובמיוחד תכניות הביטוח הרפואי לגימלאים ולמעוטי הכנסה, מפני חרב הקיצוצים של הרפובליקנים.

למעשה, הנאום היה אזהרה שהחזרת הרפובליקנים לבית הלבן תהיה בגדר אסון. "אסור להרשות שזה יקרה", הכריז הנשיא לשעבר. "פשוט איננו יכולים להרשות לעצמנו להפקיד את מוסרות השלטון בידי מישהו שיחזיר ויעצים את מדיניות הטפטוף מלמעלה" (trickle down).

קלינטון צייר את אובמה כמנהיג כלכלי שהיה נוחל הצלחה גדולה יותר בתקופת כהונתו הראשונה אלמלא קונגרס עוין, בשליטת הרפובליקנים, ששם לו למטרה לתקוע מקלות בגלגלי הנשיא. אם תשובו ותבחרו באובמה, כל אחד מכם יחוש את ההשפעה של מדיניותו הכלכלית, הכריז הנשיא לשעבר.

במענה לטיעון הרפובליקני העיקרי, שהמצב עתה רע יותר מכפי שהיה לפני ארבע שנים, בתחילת נשיאותו של אובמה, הכריז קלינטון: "אף נשיא, לא אני ולא אף אחד מקודמיי, לא היה יכול לתקן את כל הנזק שמצא אובמה בתחילת כהונתו במשך ארבע שנים. אבל הוא הניח את היסודות לכלכלה חדשה, מודרנית ומוצלחת, כלכלה של רווחה משותפת לכולם. אם תחדשו את החוזה של הנשיא, אתם תחושו בכך". מיט רומני, המועמד הרפובליקני, נוהג לומר בכל הזדמנות: כן, אבל שאלו את עצמכם האם מצבכם עתה טוב כפי שהיה לפני ארבע שנים? ברור שלא".

קלינטון נעץ כידון בלב הטיעון הזה: כן, מצבנו עתה טוב יותר. הודות לתכנית התמריצים הכלכליים, תכנית החילוץ של תעשית הרכב, הרפורמה בביטוח הבריאות ויזמות אחרות של ממשל אובמה, מצבה של ארה"ב טוב עתה יותר מכפי שהיה כאשר אובמה נכנס לבית הלבן. "האם אנו נמצאים עתה היכן שאנו רוצים להיות? לא. האם הנשיא מרוצה? כמובן שלא. אבל האם מצבנו עתה טוב יותר בהשוואה למצב לפני ארבע שנים? כמובן (שכן)".

קלינטון טען שההתאוששות הכלכלית כבר החלה: "אני מאמין בכך בכל ליבי, אני מאמין בכך". הוא הוסיף: "אני אוהב את ארצי כל כך ואני יודע שאנו נמצאים בדרך להתאוששות".

בפירוט דקדקני, ניתח הנואם את כל היזמות הכלכליות ואת כל הטיעונים של צוות רומני וחשף את מה שהוא כינה "אי אמיתויות" של הרפובליקנים. "אבל מה הפלא, הרפובליקנים הכריזו שאלה שבודקים את העובדות לא יכתיבו להם איך להפיק תשדירים פוליטיים" אמר הנשיא לשעבר.

הוא חידד את ההבדלים הפילוסופיים בין שתי המפלגות: הרפובליקנים דוגלים במדיניות שמעודדת כל אדם לדאוג לעצמו. "אנו דוגלים במדיניות של 'כולנו ביחד', וזו מדיניות טובה יותר ממדיניות שבה אתה פועל לבדך".

קלינטון הדגיש הבדל גדול נוסף בין שתי המפלגות: הוא, ואובמה, מצדדים בשיתוף פעולה בין שתי המפלגות ובין הממשל למגזר הפרטי. הרפובליקנים רואים בשת"פ עם הדמוקרטים עבירה שדינה סיום הקריירה הפוליטית.

בסיום הנאום, עלה אובמה על הבמה. קלינטון נראה מופתע. השניים התחבקו, אם כי לא בחמימות מרובה. תצלומי השניים יחדיו יככבו בתשדירים של המפלגה הדמוקרטית בימים הבאים.