מריו דרגי דחף את בורסות אירופה לעלייה של 2.3% השבוע

כלכלנים: "התוכנית של דרגי היא חסרת תקדים ועשויה להתברר כבעלת השפעה מכרעת, והיא מעידה על מצבו של גוש האירו"

תוכנית רכישות האג"ח של הבנק המרכזי האירופי דחפה את בורסות אירופה לעלייה של 2.3% השבוע. היום (ו') נסגר בעלייה של 0.2% במדד Stoxx Europe 600, לאחר שמוקדם יותר היום הוא עלה ב-0.8%. העלייה התמתנה בעקבות פרסום נתוני תעסוקה מאכזבים בארה"ב. תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה המשיכו לרדת, כאשר התשואה ל-10 שנים בספרד ירדה ל-5.7% בלבד לעומת שיא של 7.6% בחודש שעבר. התשואה ל-10 שנים באיטליה עומדת על כ-5%.

מניות הפיננסים והתשתיות הובילו גם היום את העליות באירופה. נציין את בנק BNP פריבה בצרפת, כמו גם Credit Agricole Sa , שנהנית מהעלאת המלצה מאנליסטים. בלונדון בולטת ענקית הכרייה ריו טינטו , כמו גם בנק HSBC . בין המניות שבולטות לחיוב בגרמניה נציין את Commerzbank , ודויטשה בנק.

כאמור, מה שהמשיך את האווירה האופטימית בשוקי העולם מאתמול הוא נאומו של יו"ר הבנק המרכזי האירופי. דרגי אמר אתמול כי "גוש האירו לא ניתן לפירוק והחששות אינם מבוססים". דרגי אף קרא לממשלות אירופה להתכונן להפעיל את קרנות החילוץ ESM ו-EFSF, מה שיזרים עוד נזילות לשוקי האג"ח.

בנוסף, יו"ר הבנק המרכזי הציג אחרי הודעת הריבית (שנותרה ללא שינוי על 0.75%) את ה"בזוקה" שהמשקיעים חיכו לה - רכישות אג"ח בטווחים של עד 3 שנים - ללא הגבלת זמן או כמות. מדובר, בין היתר, גם באגרות חוב ממשלתיות לטווחים ארוכים יותר, אך שפירעונן יחול תוך 3 שנים לכל היותר. במילים אחרות, הבנק המרכזי יכול לקנות גם אג"ח ל-10 שנים שנותרו להן עד 3 שנים לפירעון.

"נעשה כל מה שנדרש, בגבולות המנדט שלנו, בכדי לייצב את כלכלת גוש האירו", אמר אתמול דרגי. כלכלנים מציינים היום באתרי תקשורת זרים כי "התוכנית של דרגי היא חסרת תקדים ועשויה להתברר כבעלת השפעה מכרעת, והיא מעידה על מצבו של גוש האירו".

שוקי המניות באירופה קיבלו גם דחיפה מנתון מאקרו טוב שפורסם בגרמניה: התפוקה התעשייתית עלה במפתיע ב-1.3% ביולי לעומת יוני, בעוד אנליסטים ציפו כי היא תיוותר ללא שינוי. הנתון מראה כי הכלכלה הגדולה באירופה מתמודדת עם המיתון ביבשת.

עם זאת, העליות החדות באירופה התמתנו מעט בצהריים לאחר פרסום דוח התעסוקה המאכזב בארה"ב, שהעיד על האטה בקצב יצירת המשרות באוגוסט ועל היפלטות של יותר אמריקנים משוק העבודה. (לסיפור המלא)

עליות באסיה

בורסות אסיה רשמו היום עליות חדות, בהמשך לסיום החיובי בוול סטריט אמש ובהשראת דבריו של יו"ר ה-ECB מריו דרגי מאתמול. גם חדשות טובות מסין מעודדות את שוקי המזרח - הממשלה הסינית השיקה פרויקטי תשתיות גדולים לעידוד הכלכלה והצמיחה במדינה.

מדדי אסיה סגרו בין עליות של 2.2% ועד 3.7% ויותר בהובלת הבורסה בסין. זאת, לאחר שוול סטריט ננעלה אמש בעליות בשיעור מירבי של 2.2%.

בורסת סין הובילה את העליות בשוקי המזרח על רקע פרויקטים חדשים שיעודדו צמיחה ותעסוקה בשוק הסיני. הממשלה הסינית אישרה מספר פרויקטים גדולים במדינה, בתחומי הכבישים, התעופה והמים. הפרויקטים כוללים 24 רכבות חדשות במדינה בהשקעה של 127 מיליארד דולר ב-8 השנים הקרובות, שיפור ובנייה של 13 כבישים מהירים ושיפור נמלי תעופה מוניציפליים.