תחילת מגמה? הצלחה לרב המכר "50 גוונים של אפור" בפורמט הדיגיטלי

השקת "חמישים גוונים של אפור" בפורמט דיגיטלי התעלתה עד כה על ציפיותיהם של מנהלי מיזם "עברית" ■ אלפי עותקים נמכרו בשבוע הראשון, כמה ימים לפני המהודרה המודפסת

גולת הכותרת בקמפיין השיווקי של אתר עברית בחודשים האחרונים - השקת רב-המכר "חמישים גוונים של אפור" בפורמט דיגיטלי, כמה ימים לפני המהדורה המודפסת, התעלתה עד כה על ציפיותיהם של מנהלי האתר, עם אלפי עותקים שנמכרו בשבוע הראשון.

מירב אתרוג-בר, מנהלת מיזם "עברית" (e-vrit.co.il), מקבוצת ידיעות טכנולוגיות, המרכז כיום באופן כמעט בלעדי את שוק הספרים הדיגיטליים (האי-בוק) בארץ, אומרת בראיון ל"גלובס": "אמנם אין עדיין נתונים מספריים סופיים, אבל כבר עכשיו אני יכולה לאשר שרק ההזמנות המוקדמות לרכישת הספר באתר 'עברית', עוד לפני העלייה הרשמית, היו יותר מפי שניים מהמכירות הגבוהות ביותר של כל ספר אחר שהעלינו עד היום".

לגבי השאלה המתבקשת - עד כמה מנבא המהלך הספציפי מגמה עתידית של מעבר מסיבי לצריכת ספרים בפורמט דיגיטלי, אומרת אתרוג-בר: "שינוי הרגלי צריכה של ציבור שלם, בעיקר לגבי מוצר יסוד כמו ספר, היא משימה קשה ומורכבת אבל התחושה היא שהפריצה שלה קיווינו הולכת ומתממשת".

1,700 כותרים

אתר "עברית", מציע כיום להורדה יותר מ-1,700 כותרים עבריים ומתורגמים ומשתף פעולה עם רוב הוצאות הספרים המובילות בארץ.

ההתחלה הייתה צנועה, ואתרוג-בר היא הראשונה להודות שרצופת קשיים. האתר עלה לרשת בסוף מאי 2010, במקביל לשיווקו לחנויות של הקורא האלקטרוני מבית הייצור של חברת ניופאן - אז האמצעי היחיד שאיפשר קריאת ספרים בעברית בפורמט דיגיטלי. הקורא נמכר ב-1,400 שקל (כיום מחירו כ-1,000 שקל), ובאתר הוצעו אז להורדה כ-200 ספרים בלבד, כאשר עלות ממוצעת לרכישת קובץ הייתה כ-50% ממחירו המלא של כותר מודפס (נתון זה עדכני גם כיום), כלומר בין 40 ל-65 שקל. מחיר זה, אגב, אינו לוקח בחשבון את מבצעי ההנחות הרבים שיוזמת הנהלת "עברית", בניסיון לדחוף את המיזם לתודעה.

מחירו של הקורא האלקטרוני - פי שלושה מהמקביל הבינלאומי הקינדל (Kindle) מבית אמזון, די בו כדי להרתיע.

"את מחיר הקורא קבעה חברת ניופאן, אבל צריך לקחת בחשבון שפיתוח הפורמט העברי שלו היה כרוך בעלויות שלא קיימות במכשיר תואם אנגלית, כנ"ל לגבי תהליך ההמרה של קבצים מאתר 'עברית' והליך ההצפנה שלהם, המבטיח שרק בעל המכשיר יוכל להוריד את הספר ולקרוא בו. לא ימצאו ברשת קבצים פיראטיים מספרים של עמוס עוז, אבל זה כרוך בהשקעה. "המטרה הייתה הפיכת הספר הדיגיטלי למוצר זמין עבור הקורא בכמה שיותר פורמטים. בהתחלה קורא אלקטרוני, ואז כאפליקציות במחשבי טאבלט שפרצו לשוק באופן מסיבי בשנתיים האחרונות במקביל לגידול בנפח הפעילות שלנו.

"בשלב ראשון, פותחה אפליקציה לאייפד של Apple, ולפני חודשיים וחצי, השקנו אפליקציה למערכות אנדרואיד ובכך כיסינו את שוק הטאבלטים במלואו".

- וזה הוביל לשינוי?

"חד-משמעית. מעבר לעובדה שהורדת האפליקציות היא בחינם, טאבלט הוא מכשיר הנמצא בדרכו להיות זמין בכל בית בישראל. לראייה, עד כה הורדו יותר מ-100 אלף אפליקציות של 'עברית' ונתוני המכירות עלו בהתאם בעשרות אחוזים, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה".

על נייר ועל טאבלט

גם דוב איכנולד - מנכ"ל "ידיעות ספרים", שמפרסמת את הספר בארץ, מפגין ביטחון בכך שהעולם צועד לקראת השימוש בספרים דיגיטליים, וגם פועל בהתאם.

איכנולד: "אנחנו מאוד מעורבים בפרויקט. בהנחיה שלי, "כל ספר בפרינט באופן אינהרנטי עובר לעברית ואפשר לרכוש אותו בכל מכשיר - באנדרואיד, באפל סטור וכו'. אני מאוד מאמין שזה שוק שרק יתחזק. הפרויקט של עברית חם, מתוחכם ועם פוטנציאל גדול. זה מאגר הספרים הגדול ביותר. אנחנו, הישראלים, עוד לא אימצנו את הקריאה באמצעי הזה כמו אמריקנים, אבל אין לי ספק שיגיע הרגע.

"לדעתי, הספרים הדיגיטליים גם לא יפגעו בשוק הספרים המודפסים. פעם קראו דברים על אבן, אחר-כך על נייר ובעתיד גם על נייר וגם בטאבלטים. אני מאמין מאוד במדיום החדש הזה".

- איך מתחלקות ההכנסות ביניכם לבין אתר עברית?

"אני לא אתייחס לחלוקה בינינו, אבל אגיד באופן יותר כללי שהעולם עדיין לא מצא את המודל הכלכלי הנכון לחלוקה בין הוצאות הספרים בפרינט לבין ספקי התוכן הדיגיטלי. "יש מקומות שבהם זה מתחלק חצי חצי ויש מקומות שבהם חלק יותר גדול הולך למו"לים. צריך גם להבין שלא לכל ספר יש עלות זהה. ברור למשל שספרים צבעוניים עולים יותר מספרים בשחור לבן".

אולי "50 גוונים" הוא לא דוגמה. אנשים יקנו אותו באתר כי יתביישו לקנות ספר אירוטי בחנות.

"עובדה שקונים את זה לא מעט גם בחנויות. אני מניח שדווקא העובדה שכל כך הרבה אנשים החלו לצרוך עכשיו ספר דרך האייפד, וגם שהמחיר יותר זול, תיצור אפקט מתמשך. "כמו בכל דבר, צריך משהו שיניע את הגלגל ואני מקווה ש'50 גוונים' יהיה נקודת המפנה".

אבי שומר: "יש חשיבות רבה לעיתוי הכניסה"

מי שבאופן לא מפתיע נשמע סקפטי באשר להצלחת הספרים הדיגיטליים הוא אבי שומר, מנכ"ל רשת "צומת ספרים". "לפני שנתיים חשבנו שנושא הספרים האלקטרוניים בפתח וגם הקמנו אתר", אומר שומר בראיון ל"גלובס", "אבל במהרה הבנו שזה עוד לא קורה בישראל. כניסה לפרויקט כזה תובעת השקעות רבות ויש חשיבות רבה לעיתוי הכניסה.

"ההשקעות מתחילות בהמרת הספרים עצמם, כאשר מחיר כל דף הוא 6-30 סנט. מעבר לכך צריך להתאים את הספרים האלקטרוניים לכל פלטפורמה, כמו אייפד ואנדרואיד וכל התאמה כזו, עלותה היא כ-100 אלף דולר. אסור לשכוח שגם החברות שפיתחו את הפלטפורמה רוצות את החלק שלהן. "גם בחו"ל זה עוד לא תופס בכל מקום. לא בצרפת ולא במקומות אחרים. אפילו בארה"ב, ששם זה כן תופס, אמזון קצת מנפחת את הנתונים. למשל, אם הספר '50 גוונים של אפור' יצליח, ידגישו את זה מאוד למרות שהוא לא דוגמה, כי זה ספר שחלק מהאנשים מתביישים לגשת לחנות ולקנות אותו. ההתלהבות שם היא בעיקר מהמכשירים (הקינדל), אז קונים גם כמה ספרים עם המכשיר.

אז אין לכם תוכנית מגירה כרגע?

"יש סיכוי טוב שבסוף הספרים האלקטרוניים יתפסו גם בישראל, אם כי ייתכן שבסוף דווקא פורמט אחר יהיה הדבר הבא. בשורה התחתונה, אנחנו ערוכים ומוכנים לספרים האלקטרוניים, וברגע שנרגיש שהעיתוי נכון, וזה יקרה בקרוב, נהיה מוכנים לשוק הזה".