התעשיינים זועמים: האוצר מעכב העברת 1.2 מיליארד שקל

אגף התקציבים מעכב תקציב לתכניות סיוע, למרות שסוכם על העברתו בתחילת השנה ■ האוצר: "נעמוד בסיכומים" ■ מנכ"ל פניציה מבקש להיפגש עם רה"מ

היצוא צולע והתעשייה בהאטה, אך יותר ממיליארד שקל שנועדו לתוכניות סיוע לתעשיינים וליצואנים - תקועים באגף התקציבים במשרד האוצר ולא מועברים למשרד התמ"ת. בין השאר, מדובר בכסף שנועד ללשכת המדען הראשי, למרכז ההשקעות ולהקמת קרן שיווק ליצואנים במכון הייצוא.

בכירים בהתאחדות התעשיינים ובמשרד התמ"ת טוענים כי מדובר בכ-1.2 מיליארד שקל, שעל העברתם סוכם עם אגף התקציבים בתחילת השנה, ורובו המוחלט טרם הוזרם בשל התנגדות ראשי משרד האוצר. "דוחים אותנו ב'אין לנו כרגע כסף' ו'אולי מחר'. זה מביך כשזה נשמע מצד ראשי המשרד שאחראי על ברז הכסף של המדינה", טוען גורם ממשלתי בכיר שמקורב לנושא. "מדובר בכסף קריטי עבור התפקוד השוטף של אגפים שלמים במשרד התמ"ת, ובעצם העיכוב בהעברתו, האוצר למעשה משתק אותם".

"תקופה מאתגרת לתעשייה"

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, ביקר אתמול (ג') את התנהלות האוצר, ואמר כי "לא יתכן שבתקופה קשה ומאתגרת לתעשייה, תוכניות שאמורות להוביל את המשק לצמיחה, תקועות בגלל ביורוקרטיה. נוצר מצב שקרן שיווק חדשה, שאמורה לחשוף יצואנים לשווקים צומחים, בעקבות המשבר ביצוא לשווקים המסורתיים, טרם תוקצבה, למרות הבטחות מפורשות. הגיע הזמן לקיים הבטחות".

העיכוב בהעברת הכסף משפיע גם על יזמים שמבקשים להתבסס בפריפריה, ולהקים בה מפעלים. לדברי אברהם ברקן, מנכ"ל פארק התעשייה אלון תבור שבגליל, "המצוקה של התעשייה הישראלית ידועה, אך הממשלה לא עושה די כדי לפתור אותה. התקציב שעומד כיום לרשות מינהל אזורי הפיתוח במשרד התמ"ת זעום ביחס למשימות ולצרכים בשטח ומסתכם בכ-140 מיליון שקל, בעוד שלפני כ-5 שנים היקפו עמד על כ-350 מיליון שקל. מדובר בכסף שאמור לאפשר פיתוח תשתיות ליזמים בנגב ובגליל. מתוך הסכום הזעום שעומד כיום לרשות המינהל, יותר מ-100 מיליון שקל מובטחים להתחייבויות מהעבר. זה אבסורד שמפעלים בפריפריה לא יכולים להתרחב בגלל מצוקה תקציבית של המדינה".

האוצר: "המימון תקוע בכנסת"

משרד האוצר הגיב לטענות בהבטחה ש"יעמוד בכל הסיכומים עם משרד התמ"ת". גורמים מקצועיים באוצר אמרו, כי ההבטחה של אגף התקציבים לפריסת תשלומים בהיקף כולל של כ-1.2 מיליארד שקל לתמ"ת, התבססה, בין היתר, על ביצוע של תוכניות ומהלכים מקבילים מצד אנשי התמ"ת, כמו אימוץ מלא של המלצות דו"ח טרכטנברג. בין ההמלצות, הסרת היטלים שתאפשר את הרחבת היבוא ואימוץ של תקינה בינלאומית.

"חלק מהכסף כבר הועבר במהלך השנה האחרונה ואת השאר משרד האוצר יעביר בהמשך", אמר הגורם ממשרד האוצר. "כרגע אין למדינה כסף, שכן תכניות שונות שנועדו לאפשר מימון של מהלכים כאלה טרם אושרו בכנסת. כולנו מקווים שלא נגיע למצב שבו המדינה לא תעמוד בהתחייבויותיה במצב כזה, בגלל משבר כספי".

מנכ"ל פניציה מבקש להיפגש עם רה"מ

מנכ"ל פניציה אמריקה-ישראל, ערן חיימוביץ', מבקש להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לחשוף אותו לסכנת סגירת המפעל לייצור זכוכית שליד נצרת עלית. "בשם 1,000 משפחות הסמוכות בפרנסתן על שולחנה של פניציה, הקדש לי מעט מזמנך היקר כי כלו כל הקיצים ומוצו כל ההליכים, ולמרות זאת, מפעל תעשייתי חדיש ומייצא עומד לנעול את שעריו לאחר 78 שנות פעילות תעשייתית רצופה", כתב. בשיחה עם "גלובס" אמר היום (ג') חיימוביץ': "אני בטוח שאחרי שאסביר לו את המצוקה, רה"מ יגלה הבנה ויירתם למען פתרון נכון ומוצדק של הבעיה".