ויסמן ותשובה מבקשים לנצל "תור הזהב" של הזיקוק בארה"ב

חברות הזיקוק של השניים זוכות לעדנה בשנה האחרונה, ומנסות לתרגם את הגאות בענף להנפקה של חלק מפעילותן בארה"ב

חברות הזיקוק בארה"ב חוות מתחילת שנת 2011 תקופת עדנה, שמגיעות לאחר מספר שנים קשות שהביאו לסגירה של כמה בתי זיקוק. מנייתה של ואלרו, חברת הזיקוק הגדולה ביותר בארה"ב, המפעילה כ-15 בתי זיקוק ומהווה את הבנצ'מרק של הענף, טיפסה מתחילת השנה ב-53%, והיא משקפת באופן כללי את מצבן של רוב חברות הזיקוק בארה"ב. חלק מהאנליסטים טוענים כי אנו נמצאים בפתחו של "תור זהב" נוסף - כינוי בו זכו שנות באמצע העשור הקודם, בהן חברות הזיקוק היוו פרות מזומנים שהיו חביבות במיוחד על המשקיעים.

את הגאות הזו מנסות לנצל שתי חברות הזיקוק הישראליות, אלון USA ודלק US, אשר הנפיקו את מניותיהן באותו "תור זהב". אלון USA, הנמצאת בשליטת קבוצת אלון שבבעלות דודי ויסמן ושרגא בירן, מפעילה היום שלושה קומפלקסים של בתי זיקוק ובבעלותה כ-300 מתחמי תדלוק וחנויות נוחות.

בשבוע שעבר הגישה החברה תשקיף להנפקת חברה בת, ובכך הצטרפה למהלך אותו ביצעו כבר מספר חברות זיקוק בארה"ב, ובהן גם דלק US שבשליטת יצחק תשובה, אשר הגישה אף היא לפני חודשיים תשקיף להנפקת פעילות הלוגיסטיקה שלה.

הסיבה שמביאה את חברות הזיקוק האמריקניות להנפיק חלק מפעילותן נובעת משיקולי מיסוי. לחברות האנרגיה בארה"ב ישנה אפשרות להנפיק חלקי פעילות במבנה הדומה לשותפויות החיפושים בארץ, אשר מחויבות לחלק דיבידנדים עליהם משולם רק מס יחידים במקום מס חברות, דבר המקטין את חבות המס של החברות בעלות השליטה.

בעוד שדלק US בחרה להנפיק את פעילות הלוגיסטיקה שלה, אלון הגישה תשקיף להנפקת הנכס הראשון והמוצלח ביותר שלה - בית הזיקוק בביג ספרינג, טקסס. פעילות בית הזיקוק הוכנסה לשותפות הנקראת אלון פרטנרס, ואם וכאשר תצא ההנפקה לפועל, היא תיסחר תחת הסימול ALDW. נזכיר כי לפני שנתיים הגישה אלון תשקיף להנפקת פעילות הקמעונאות שלה, הנמצאת תחת החברה הבת Alon Brands, אולם בינתיים היא לא יצאה לפועל.

כעת כאמור מעוניינת אלון USA, המנוה2לת על ידי פול איסמן, להנפיק את בית הזיקוק ולגייס עד 230 מיליון שקל מהמשקיעים. על פי התשקיף, תמורת ההנפקה תשמש לפירעון הלוואה שהעמידה לאלון פרטנרס אלון USA, בהיקף של כ-342 מיליון דולר, כאשר יתרת החוב תומר ליחידות השתתפות בשותפות החדשה. ניהול חברת הבת יהיה בשליטתה המלאה של אלון USA, בדומה ל"שותף הכללי" בשותפויות המקומיות.

בית הזיקוק בביג ספרינג היה הנכס הראשון אותו רכשה קבוצת אלון בארה"ב, ונחשב מאז לנכס הטוב ביותר של אלון USA. בשנה האחרונה רושם המתקן, אשר מזקק נכון להיום כ-70 אלף חביות ליום, רווחיות גבוהה במיוחד על רקע מבנה שוק הנפט בארה"ב. באלון מנצלים מצב זה לגיוס הון. לפי התשקיף, סיימה אלון פרטנרס את שנת 2011 עם רווח של 294 מיליון דולר, ובמחצית הראשונה של 2012 רשמה רווח של 146 מיליון דולר.

מימוש של 591 מיליון שקל

דלק US מפעילה שני בתי זיקוק, במדינות טקסס וארקנסו, וכן 374 מתחמי תדלוק וחנויות נוחות. דלק בחרה להנפיק את פעילות הלוגיסטיקה שלה (הובלה, אחסון והפצה), הכוללת צינורות הובלת נפט באורך של 800 מייל ומערכות לאחסון נפט בהיקף של עד 1.4 מיליון חביות.

בנוסף, כוללת הפעילות צינור להובלת נפט ("Paline") באורך של כ-185 מייל, ופעילות שיווק והפצה של דלקים באמצעות חמישה טרמינלים בטנסי ובטקסס. פעילות זו רשמה אשתקד הכנסות של 765.8 מיליון דולר, ורווח נקי של 32.6 מיליון דולר. דלק US מבקשת לגייס עבורה עד 135 מיליון דולר.

המהלך של דלקUS נועד בראש ובראשונה להציף ערך לבעלי מניות החברה, ובראשם קבוצת דלק של תשובה. היום כבר נראה כי הצלחת ההנפקה אינה כה קריטית. מאז הגשת התשקיף ב-12 ביולי ועד לשבוע שעבר טיפסה מניית דלק US בכ-43%, למחיר של 27.4 דולר, המשקף לחברה שווי של כ-1.6 מיליארד דולר. בתווך, פורסמו דוחות הרבעון השני של החברה בו היא הרוויחה 67.8 מיליון דולר.

מבחינתה של קבוצת דלק, הצפת הערך שהתרחשה בפרק זמן זה הספיקה, והיא החליטה להכות בברזל החם ולא לחכות להנפקה. במהלך בן שתי פעימות מכרה דלק בחודש האחרון 10% ממניותיה בחברה הזיקוק, תמורת סכום כולל של 591 מיליון שקל, וירדה להחזקה של 56.8% בדלק US. מי שעוד ניצל את הגאות במניה הוא מנכ"ל החברה, עוזי ימין, שמכר בחודש שעבר חלק ממניותיו בדלק US בהיקף כספי של כ-12.1 מיליון דולר.

המספרים של חברות הזיקוק
 המספרים של חברות הזיקוק