ותשקוט הארץ

היכן נמצא מנהיג ישראלי שיידע גם לרדת מהבריקדות, כמו בגין בשעתו?

"ערוצים חשאיים", ד' 22:00, "יס דוקו"

"ותשקוט הארץ 40 שנה", ציטט ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, מספר שופטים, כדי להצדיק את מלחמת לבנון. העובדה שמאז הייתה כבר מלחמת לבנון השנייה, מלמדת שהוא טעה. לעומת זאת, מתעורר חשש רציני שהציטוט הזה עלול להתאים דווקא להסכם השלום עם מצרים: 34 שנים אחרי קמפ-דיוויד, נדמה שיחסי ישראל-מצרים שידעו עליות ומורדות רבים במרוצת השנים, הולכים אל הלא נודע. הסרט הזה חוזר אל החדרים הפנימיים של אחוזת קמפ-דיוויד, שבה כפה הנשיא האמריקני ג'ימי קרטר, על בגין וסאדאת ניתוק מוחלט מהעולם שבחוץ, עד שלא יצא עשן לבן.

בראייה היסטורית, מעניין לחזור אל האנשים שקידמו אז את המגעים, חלקם מאחורי הקלעים, חלקם מספרים את הסיפור בפעם הראשונה. אלא שמעבר לפרטים החדשים והישנים כאחד, עולות כמה שאלות מתבקשות: היכן המנהיג הערבי הבא שיהיה בעל חזון כסאדאת? היכן מנהיג ישראלי שיידע לא רק לעלות על בריקדות, אלא גם לרדת מהן, כמו בגין בשעתו? וזה עוד לפני שנשאלת השאלה, מדוע כל זה אירע רק ב-1978, ולא ב-1972, שבה ניסה סאדאת לקדם בדיוק את אותו ההסדר מול ניקסון, קיסינג'ר וממשלת הסרבנות בראשותה של גולדה מאיר. יותר מ-2,500 משפחות בישראל עדיין מחכות לתשובה.

לדעת אישה

"אללה אסלאם", ד' 21:00 ערוץ 10

גם מי שלא אהב את הקצב האיטי של הפרק הראשון בסדרת התעודה המשובחת של צבי יחזקאלי, טוב יעשה אם יפרגן לעצמו הערב צפייה בפרק השני, זה שמוקדש לנשים המוסלמיות על אדמת אירופה. מתברר שבמקרים רבים החוק המקומי, הנאור, אינו מסייע לנשים שצריכות לחיות על-פי חוקי האסלאם המדכא: החל מכיסוי ראש, דרך שמירה קפדנית על כבוד המשפחה ועד עמידה מתמדת לרשותו ולשירותו של הגבר. חלק מהסיפורים שנחשפים הם קשים, וברוב המקרים המשטרה המקומית עומדת חסרת-אונים, מול מקרים של "אישה שנפלה מהמרפסת", כפי שמגדיר זאת קצין משטרה שבדי. מסמך חשוב.