המזונות החדשים: דמי טיפול

ביהמ"ש דחה תביעה של אב גרוש לשלם למוסד המטפל בילדו

אורית ושי מראשון-לציון נפרדו לאחר תקופת נישואים קצרה למדי, סביב המועד שבו מלאו לבנם הקטן שנה. מכיוון שבתקופת הנישואים בני הזוג לא הספיקו לצבור רכוש משותף משמעותי, ומאחר ששניהם רצו להשתחרר ממערכת הנישואים שכשלה מהר ככל שניתן, שי התחייב לשלם 1,500 שקל למזונות הילד, והגט סודר בתוך חודש.

שי יצא עד מהרה לדרכו החדשה בחיים, אך אורית גילתה כי היא נמצאת בבעיה כלכלית לא פשוטה. מצד אחד אורית מטפלת בילד בן השנה סביב השעון ואינה יכולה לעבוד, או אפילו להקדיש את הזמן הדרוש לחיפוש עבודה; ומן הצד השני, מאחר שהתגרשה, היא אינה זכאית לקבל משי מזונות אישה.

הפתרון לבעיה, המוכרת לכל-כך הרבה נשים, נמצא במוסד הכלכלי הקרוי "דמי טיפול", המשולמים כחלק מהמזונות בהם האב מחויב עבור הילד, בנוסף למזון, ביגוד ועוד. התשלום הוא לא רק עבור טיפול ישיר של האם בילד, והאם יכולה לעשות שימוש בתשלום גם עבור טיפול חיצוני, כגון קייטנות, שמירה אצל מטפלת, מעון וכיוצ"ב, בהתאם לשיקול-דעתה וצרכיה.

אב שחויב בתשלום דמי טיפול עתר לבית המשפט בתביעה לשלם את דמי הטיפול ישירות למוסד החינוכי, ולא כחלק מהמזונות המשולמים עבור הילד לידי האם, מאחר שאינו נותן אמון באם, שתשתמש בכסף לטובת הילד ולא לצרכיה שלה.

התביעה נדחתה, ובית המשפט קבע כי תשלום הוצאות במישרין לגורם מטפל הינו מנגנון תשלום המתאים להוצאות חינוך חריגות, ובפרט כשמדובר בהוצאות גבוהות במיוחד, אך לא לכיסוי תשלום הוצאות גן וצהרון, שהם הוצאות הכרחיות עבור פעוטות, ובית המשפט לא יתערב בהחלטותיה של האם אם ולמי תשלם הוצאות אלה.

גובה דמי הטיפול נקבע על-פי גילו של הילד, שכן ככל שהוא צעיר יותר - הנטל על האם רב יותר, וגם חובתו של האב היהודי לשאת במזונות ילד עד גיל 6 גדולה יותר. עם זאת, לא מדובר בחיוב אבסולוטי, ועל בתי המשפט לשקול פרמטרים נוספים, כמו הכנסת האב לעומת הכנסת האם, וההכנסה הפנויה הנותרת בידי האב לאחר תשלום המזונות.

לאור נטייתם העכשווית של בתי המשפט להגדיל ככל שניתן את השיוויון בין חיוב המזונות של האב לאם, קיימים אף פסקי דין המטילים את תשלום דמי הטיפול על האם.

פסק דין אחר בנושא העלה כשיקול נוסף לפסיקת דמי טיפול גם את מערכת היחסים בין האב לאם, וקבע כי אישה פנויה שבחרה להביא את הילד לעולם בניגוד לרצון האב, עימו לא ניהלה מערכת יחסים מחייבת טרם הרתה, לא תקבל דמי טיפול, והאב חויב במזונות מינימליים הכרחיים בלבד.

ההיגיון של בית המשפט היה שאם היודעת מראש שתהיה אם חד-הורית ללא תמיכה מהאב, צריכה להביא בחשבון מבעוד מועד לא רק את הפן הפיזי של היעדר תמיכתו של האב, אלא גם את המשמעות הכלכלית.

שני טיפים חשובים עבור האב והאם בנושא דמי הטיפול: בית המשפט לא יפסוק דמי טיפול אם לא נתבעו במפורש בכתב התביעה, ובדרך-כלל גם לא יפסוק סכום הגבוה מהסכום הנתבע, ולכן יש להביא בחשבון את דמי הטיפול הנדרשים כבר בשלב הכנת כתב התביעה.

מן העבר השני, חשוב לאבות המחויבים בדמי טיפול על-פי פסק דין לשים לב למועד התפוגה של חיוב זה. דמי הטיפול מתווספים לדמי המזונות של הילד, אך בשונה מחיוב המזונות, אשר נמשך עד הגיע הילד לגיל 18 ובחלקו אף לאחר מכן בגיל הצבא, בתי המשפט אינם נוהגים לפסוק דמי טיפול מעבר הגיע הילד לגיל 10-11 שנים, ומגיל 6 הנטל נוטה גם להתחלק בצורה שווה בין האב לאם.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס".