ארה"ב: הפערים בין עשירים לעניים בשיא של 40 שנה

על פי דוח סטטיסטי חדש, בארה"ב ישנם 46.2 מיליוני אמריקנים עניים, מספר שיא ב-53 השנים שבהן נערך מרשם אוכלוסין ■ ההכנסה החציונית של משקי הבית ירדה בשנת 2011 ב-1.5%

דוח סטטיסטי חדש שפורסם אתמול (ד') בארה"ב מראה שפער ההכנסות בין העשירים לעניים התרחב לשיא של יותר מ-40 שנה ב-2011, ושיעור העוני נשאר בשיא של קרוב ל-20 שנה.

הדוח של לשכת מרשם האוכלוסין שפורסם אתמול גם מצביע על ירידה בהכנסת משק הבית החציוני בשנת 2011, ואף מדגיש את קשייה של משפחה אמריקנית ממוצעת בכלכלה החלשה עדיין.

הנתונים המוצגים בדוח ממקדים מחדש את מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב בסוגיה הזו, ששני המחנות היריבים ינסו לנצל כדי לחזק את מועמדיהם.

"באופן מוזר, אני חושב ששני הצדדים הולכים לקחת את הנתונים הללו ולומר, 'זו הסיבה שאני צריך להיבחר'", אמר סטיב ג'רדינג, מרצה בבית הספר לממשל באוניברסיטת הרווארד ולשעבר יועץ פוליטי דמוקרטי.

ההכנסה החציונית של משקי הבית ירדה בשנה שעברה ב-1.5%, ושיעור האמריקנים שחיים מתחת לקו העוני היה 15%, ללא שינוי מ-2010. אותם 46.2 מיליוני אמריקנים עניים הם מספר שיא ב-53 השנים שבהן לשכת האוכלוסין עוקבת אחרי הנתון הזה.

במוקד הבחירות

מצבם הכלכלי של האזרחים האמריקנים מצוי במוקד מערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות ארה"ב, שתסתיים ב-6 בנובמבר.

שני המועמדים תוקפים האחד את השני בנוגע לתחום הכלכלי. המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, טוען שמצבם של האמריקנים גרוע יותר בגלל מדיניותו הכלכלית של הנשיא אובמה. ואילו אובמה טוען שרומני יקדם מדיניות שתיטיב עם העשירים על חשבון המעמד הבינוני ועל חשבון אלו שמנסים להיחלץ מן העוני.

"רומני הולך לומר, 'זוהי עוד הוכחה לכך שאובמה נכשל'", אומר ג'רדינג, "אובמה אומר, 'אנשים כמו רומני נתנו לנו את הירידה הזו בהכנסה ואת רמת העוני הזו'".

רומני מדגיש במצע שלו הקלות מס לעשירים "שמייצרים מקומות עבודה" כדי להמריץ את הצמיחה הכלכלית, ואילו אובמה מתמקד בשמירה על השקעה ממשלתית בחינוך, בבריאות ובתוכניות אחרות שימומנו במסים מוגדלים על בעלי הכנסה גבוהה.

גם חדשות טובות

מנגד, הנשיא קיבל כמה חדשות טובות מדוח מרשם האוכלוסין, שלפיו ששיעור האמריקנים שחיים ללא ביטוח בריאות כלשהו ירד ל-15.7% מ-16.3%. צעירים רבים עד גיל 26 ניצלו את הסעיף החדש שאובמה הכניס לרפורמת הבריאות שלו מ-2010, שאפשר להם לקבל כיסוי ביטוחי במסגרת תוכניות הביטוח של הוריהם.

כ-540,000 צעירים וצעירות קיבלו ביטוחים רפואיים ב-2011. 48.6 מיליוני אמריקנים נותרו ללא ביטוח בריאות, ירידה מ-49.9 מיליון בשנת 2010.

הכנסה חיצונית של בתי אב
 הכנסה חיצונית של בתי אב