נתניהו: מי שמשלים עם איראן גרעינית קובע רף טמטום חדש

נתניהו נגד ממשל אובמה: לתת נשק גרעיני לפנאטים באיראן? ■ בראיונות לתקשורת בארה"ב, הודף רה"מ טענות ארה"ב נגד קווים אדומים: אנשים שמשלימים עם נשק גרעיני בידי איראן "קובעים אמות מידה חדשות לטמטום האנושי"

ההתכתשות הפומבית בין ממשל אובמה לבין ממשלת ישראל, ובעיקר העומד בראשה, בנימין נתניהו, החריפה היום (א') לאחר שנתניהו קבע, אמנם בלי לנקוב בשמות, שאנשים שמשלימים עם נשק גרעיני בידי איראן "קובעים אמות מידה חדשות לטמטום האנושי". הדברים נאמרו בראיון לתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC.

אם הסטירה הזו כוונה ללחי מסוימת בוושינגטון או ללחי וירטואלית של מקבלי החלטות רפי-גו בארה"ב, רק ראש הממשלה יכול לדעת, והוא אינו אומר. אבל יש הערכות בארה"ב, שנתניהו אמר נואש מברק אובמה והוא מוכן להמר את כל קופתו על מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, למרות סקרים עדכניים שמראים שסיכויי רומני לזכות בבחירות בנובמבר הולכים ונשחקים.

"את איראן מנחה הנהגה שמאופיינת בפאנטיות בל תיאמן", אמר ראש הממשלה למראיין דייוויד גרגורי.

"האם לפנאטים כאלה אתה רוצה לתת נשק גרעיני"? נתניהו דחה את הטיעון שיציאה למלחמה עם איראן תהיה גרועה יותר מנשק גרעיני בידי משטר האייתאללות. "שמעתי שאנשים מסוימים אומרים, למעשה, קראתי זאת בעיתונים אמריקניים, 'אם תנקטו פעולה, זה יהיה הרבה יותר גרוע מאיראן עם נשק גרעיני'. יש כאלה אפילו שאמרו שאיראן חמושה בנשק גרעיני תייצב את המזה"ת. אני חושב שאנשים שאומרים דברים כאלה "קובעים אמות מידה חדשות לטמטום האנושי".

נתניהו דחה את הטענות שאיראן חמושה בנשק גרעיני תתנהל כמו בריה"מ במהלך המלחמה הקרה במחצית השניה של המאה שעברה. "אני חושב שאיראן שונה מאוד", אמר רה"מ. "מבחינת האיראנים, הקנאות חשובה יותר מאשר ייצר ההישרדות... לא הייתי סומך על הרציונליות שלהם. מאז שפותחו כלי נשק גרעיניים, היו מדינות עם גישה לכלי נשק אלה שעשו חשבון של עלויות ותועלות. אבל איראן מונחית ע"י הנהגה עם פנאטיות שלא תיאמן...זו אותה פנאטיות שמאפיינת את אלה שפושטים על השגרירויות שלכם". דברים דומים צפוי נתניהו לומר בראיון עם CNN שישודר היום אחה"צ לפי שעון ישראל. זו רק חוליה אחת בשרשרת חילופי ההאשמות בין וושינגטון לירושלים בשאלת איראן. בשבוע שעבר אמר נתניהו: "למי שמסרב לשים קו אדום לפני איראן, אין זכות מוסרית לשים קו אדום לפני ישראל". הדברים נאמרו בעקבות הכרזה של שרת חוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, שארה"ב אינה מתכננת להציב קווים אדומים לפני איראן.

שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, אמר כך על סוגיית הקווים האדומים בראיון למגזין פורין פוליסי שפורסם בסטף השבוע: "למעשה, לנשיאי ארה"ב, לראשי ממשלה בישראל או בכל מדינה אחרת, אין קבוצה של קווים אדומים קטנים שמכתיבים את החלטותיהם. מה שיש להם הן עובדות שמוצגות לפניהם, עובדות שהמנהיגים בוחנים אותן ומחליטים איזו פעולה צריך לנקוט כדי להתמודד עם המצב. זה העולם האמיתי. קווים אדומים הם בעצם טיעון פוליטי שנועד כדי לדחוק אנשים לפינה".