הסקטור הפרטי בספרד לוחץ על הממשלה: בקשי חילוץ מלא

מנהיגי הסקטור הפרטי בספרד דורשים מהממשלה לבקש סיוע רחב היקף מהבנק המרכזי האירופי כדי לשמור את הריביות הנמוכות וכדי לשרוד בעולם העסקי מול המתחרות של החברות שלהם

אומנם ספרד צלחה היום (ה') הנפקת אג"ח מוצלחת והצליחה לגייס כסף בשיעורי ריבית נמוכים יחסית, וחרף העובדה שהבנק המרכזי האירופי הכריז מוקדם יותר החודש על צעדים מוניטרים חדשים שימתנו את עלויות המימון של המדינה, מנהיגי הסקטור העסקי של ספרד יצאו היום בהצהרות פסימיות וביקשו מממשלת ספרד לבקש סיוע חיצוני מלא מה-ECB.

אומנם ממשלת ספרד הצהירה בכל הזדמנות כי אין בכוונתה לבקש סיוע חיצוני רחב היקף בקרוב, אולם מנהיגי הסקטור העסקי דורשים ממנה לבקש סיוע שכזה בהקדם האפשרי משום שהם חוששים שעלויות המימון הנמוכות מהן נהנית ספרד בשבועות האחרונים, יאמירו שוב לרמות גבוהות, במקרה שהממשלה לא תגיש בקשה לסיוע רשמי מהבנק המרכזי של אירופה.

חששות אלה עולות בקנה אחד עם טענותיהם של כלכלנים ומומחים שונים שטוענים כי עלויות המימון של ספרד ירדו רק בשל העובדה שהמשקיעים מצפים כי היא אכן תבקש סיוע ממוסדות האיחוד האירופי.

לפי הדיווח, שפורסם ב-CNBC, בשיחות פרטיות שנערכו, ראשי המשק הספרדי הביעו את תסכול לגבי עלויות המימון של המדינה, זאת בשל העובדה הפשוטה שמרבית המטות של החברות אותן הם מנהלים ממוקמים בספרד עצמה, חרף העובדה שמרבית ההכנסות שלהם מגיעות מחוץ לספרד.

"ברגע זה, החברות שלנו משלמות ריביות גבוהות יותר מאשר המתחרות שלנו כך שאנו זקוקים להשתמש באותו הנשק", אומר קרלוס אספינוסה, אחד מאנשי העסקים הבכירים בספרד. "אנו זקוקוים לשלם את אותן שיעורי ריבית כמו המתחרות שלנו, וכדי לעשות כך אנו זקוקים לסיוע של ה-ECB.