איילון ל"גלובס": "לא מודאג אם אובמה ייבחר"

סגן שר החוץ במסר פומבי לאמריקנים: ישראל אינה מתערבת בפוליטיקה הפנימית של ארה"ב ■ שר הביטחון, אהוד ברק, העביר מסר פרטי דומה לרם עימנואל, מקורבו של אובמה

"אינני מודאג בכלל מהאפשרות שאובמה ייבחר שוב בנובמבר. כל נשיא שהעם האמריקני ייבחר בו הוא נשיא טוב למדינת ישראל". כך אמר אמש ל"גלובס" סגן שר החוץ, דני איילון.

איילון הגיע לניו-יורק לרגל כנס של או"ם שנועד לעודד הכרה בעוול שנגרם לפליטים יהודיים יוצאי מדינות ערב, ולרגל כנס של המדינות התורמות לרשות הפלסטינית, אך ביקורו עומד בסימן שיח קולני במדיה ובציבור בארה"ב על השאלה האם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתערב בפוליטיקה הפנימית של ארה"ב ומשדר רמזים שבחירה במועמד הרפובליקני, מיט רומני, עדיפה לישראל.

סגן שר החוץ נטל על עצמו להבהיר לוושינגטון ולעם האמריקני שלא כך הדברים, אם כי הוא לא גילה האם היזמה תואמה עם נתניהו. בנאום לפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, בניו-יורק, הוא קבע חד-משמעית: ישראל אינה מתערבת בבחירות לנשיאות. זו, כמובן, עמדתה של ישראל מקדמת דנא, אבל עיתוי ההצהרה, שבעה שבועות לפני בחירות, והעובדה שהיא הושמעה בארה"ב ע"י בכיר כאיילון, העניקה לה תהודה חזקה.

במקביל, נפגש אמש שר הביטחון, אהוד ברק, עם רם עימנואל, ראש עיריית שיקאגו ומקורבו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה. לשכת עימנואל הגדירה את הפגישה כ"ביקור רשמי". לא פורסמה כל הודעה אחרי השיחה, אך העיתון "שיקאגו סאן טיימס" דיווח שברק העביר לעימנואל מסר: נתניהו אינו מנסה להתערב בבחירות לטובת רומני. העיתון אינו אומר האם הפגישה נערכה על דעתו של נתניהו, אך מציין שעימנואל הוא "הצינור ההגיוני" להעברת מסר כזה לממשל אובמה.

בוושינגטון יש הערכות ששני הביקורים נועדו לתקן את הקלקולים שחוללה התנהלות נתניהו מול אובמה בשבועות ובחודשים שחלפו. אישיות בכירה בממסד היהודי בארה"ב אמרה אמש לגלובס, כי אין "אין ספק שנתניהו מנסה לרדת עתה מהעץ הגבוה שעליו טיפס עם דרישתו שממשל אובמה יציב קווים אדומים לפני איראן". לדברי האישיות, אין זה מקרה ששתי דמויות מרכזיות בשלטון הישראלי מנסות, בעת ובעונה אחת, להרגיע את הדמוקרטים שישראל לא כרתה מאחורי גבם ברית אחווה עם הרפובליקנים. האישיות הוסיפה, ספק בצחוק ספק ברצינות: "אולי הוא (נתניהו) נבהל מתוצאות הסקרים שמצביעות שרומני יובס כנראה בנובמבר".

בכיר יהודי אחר אמר ל"גלובס", כי השיחה הפרטית של ברק עם עימנואל אינה מספיקה. בשלב זה של מערכת הבחירות, שבו מתנהל קרב על הקולות היהודים בפלורידה, לדמוקרטים חשובות אמירות פומביות של אישים ישראליים שישראל אינה מעדיפה את רומני. "ברק צריך לצאת בהצהרה פומבית, כפי שעשה איילון; נתניהו צריך לגדר את ישראל לאפשרות הממשית שאובמה יזכה בבחירות", אמר הבכיר היהודי. הוא הביע חשש, שיזמת ברק להעביר מסר מרגיע לממשל אובמה, באמצעות עימנואל, נועדה, בראש ובראשונה, לרומם את ברק עצמו ולהציג אותו כ"מבוגר אחראי" בעיני מקבלי ההחלטות בוושינגטון והציבור בישראל לקראת הבחירות המתקרבות שם.

ל"גלובס" נודע, כי ברק ביקש להיפגש גם עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, תומאס דונילון, שר ההגנה, ליאון פאנטה, וראש סי.אי.איי. , דייוויד פטראוס. שר הביטחון בא להשתתף בכנס "היזמה הגלובלית" של ביל קלינטון, בניו-יורק.

בראיון ל"גלובס" אמר איילון, כי ראשי הארגונים היהודיים שעימם נפגש מודאגים מהדיווחים המתמידים על קרע בין ממשלת ישראל לממשל אובמה. לדבריו, למרות שיש "מדי פעם חוסר התאמה בין אמירות כאלה ואחרות, משני הצדדים", ההערכות שיש משבר ביחסים בין ישראל לארה"ב "חורגות מכל פרופורציה". את התפיסה הרווחת שיש חילוקי דעות בין וושינגטון לירושלים ייחס איילון ל"הדלפות בלתי מוסמכות" ולמקרים של היעדר תיאום בקשר להצהרות שונות.

"היחסים עם ארה"ב רחבים ועמוקים וישארו כאלה בגלל הערכים והאינטרסים המשותפים לשתי המדינות", אמר סגן שר החוץ. "למרות שיש ניואנסים פה ושם, יש אחדות במטרות ויש יותר הבנות מאשר אי הבנות. צריך לזכור שבין ישראל לארה"ב יש ברית טבעית שתישאר בתוקפה בכל מצב, וא חשוב כלל מי יש בבית הלבן".

"המדיניות הישראלית היא, שאיננו מבחינים בין דמוקרטים לרפובליקנים", הוסיף איילון. "מבחינתנו כולם אמריקנים. נשאלתי: מי הנשיא הטוב ביותר בעיני ישראל? השבתי, שהנשיא הטוב ביותר לישראל הוא הנשיא הטוב ביותר לארה"ב, ועל כך יחליטו רק הבוחרים האמריקניים ב-6 בנובמבר".

בתשובה לשאלה על חילוקי הדעות בין ישראל לארה"ב בסוגיית איראן, אמר איילון: "שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזאן רייס, אמרה היום במועצת הביטחון שהערוץ הדיפלומטי לא יישאר פתוח לנצח לפני איראן. זה עודד אותי. שתי המדינות רואו עין בעין בסוגיית איראנים. העיצומים הכלכליים והצעדים האחרים שננקטים עתה נגד איראן יעבדו רק אם הם יגובו בנחישות בינלאומית מוצקה להשתמש בכוח, ואין ספק שארה"ב פועלת ברוח זו".