ישראל השיקה קמפיין לפיצוי היהודים שהיגרו ממדינות ערב

סגן שר החוץ, דני איילון: לא נגיע לשלום בלי פתרון בעיית הפליטים, וזה כולל הפליטים היהודיים ■ שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור: "הגיע הזמן לתקן עוול היסטורי; האו"ם חייב להקים מרכז לחקר סבלם של הפליטיים היהודים"

הפליטים הפלסטיניים עומדים במרכז הנראטיב הערבי על פתרון הסכסוך הישראלי-ערבי. גורל אותם התושבים הערביים של ישראל העתידית, שנמלטו ממנה עם הקמתה, מרצון או בכפיה, כפי שרבים מהם טוענים, וגורל צאצאיהם, הוא אחד מסלעי המחלוקת העיקריים בין ישראל לפלסטינים. התביעה להחזירם לבתיהם ולאדמותיהם, שמגולמת במונח "זכות" השיבה, היא נון סטארטר מבחינת ישראל, אך כורח היסטורי מבחינת הפלסטינים והערבים. בשיח הגלובלי על הסוגיה, מוצאת ישראל את עצמה נדחפת לעמדת מגננה לעיתים קרובות. מבחינת הפלסטינים, מצוקת פליטיהם היא קלף מנצח בהתגוששויות דיפלומטיות עם ישראל.

זה מכבר מנסה ישראל לשנות את המשוואה הזו. לאחר הכל, פליטים יש גם בצד הישראלי: מאות אלפי יהודים נמלטו ממדינות ערב עם הקמתה של מדינת ישראל, ובמקרים רבים הם נאלצו להותיר מאחוריהם את כל רכושם. זו עובדה שידועה לכל ישראלי. אך איך הופכים אותה לאסטרטגיה שאפשר לישמה במאבק המתעצם על דעת הקהל הגלובלית?

אחרי שנים של רעיונות סרק והתחלות שלא הובילו לשום מקום, השיקה אתמול (ו') ישראל מיזם שנראה כפיתרון מבטיח: קמפיין חדש, עם גושפנקה בלתי נלהבת של או"ם, שבמרכזו דרישה פשוטה וקליטה: הגיע הזמן לעשות צדק עם הפליטים היהודיים ממדינות ערב. הצדק חייב להיעשות עם פליטי שני הצדדים, או בכלל לא.

הקמפיין יצא לדרך בכנס רב משתתפים במרכז או"ם, בניצוחם של סגן שר החוץ, דני איילון, ושגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, על אפם וחמתם של דיפלומטים ערביים שהתנגדו למהלך. בין המשתתפים היו נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר; מנכ"ל ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, מלקולם הוהנליין; המשפטן פרופ' אלן דרשוביץ, מאוניברסיטת הארווארד; ונותני עדויות אישיות מסוריה ומעיראק, ובכללם העיתונאי שלום ירושלמי.

את אופי הקמפיין, שישנה, ללא ספק, את הדינמיקה של מגעים פוטנציאליים בין ישראל לפלסטינים, קבעה הצהרה תקיפה של איילון: "לא נגיע לשלום בלי לפתור את בעיית הפליטים וזה כולל פליטים יהודיים. הצדק אינו מונח בצד אחד בלבד. אותן אמות מידה חייבות לחול על שני הצדדים".

השגריר פרושאור התווה מסלול להפיכת סבל הפליטים היהודיים ממדינות ערב לחלק אינטגרלי מהשיח הגלובלי על בעיית הפליטים במזה"ת: קריאה לאו"ם להקים מרכז תיעוד ומחקר של הפליטים היהודיים, שאמנם נקלטו בישראל, אך במחיר כבד של אובדן רכוש ומצוקה נפשית.

"על או"ם לזמן לעדות פליטים יהודיים, לאסוף ראיות שקשורות בעברם ולהכיר בטרגדיה האנושית שעברה עליהם", אמר פרושאור. "הפליטים היהודיים זכאים שצדק ייעשה ומדינת ישראל משמשת היום פה לדרוש זאת בשמם".

בנאום נרגש אמר השגריר, כי שליטי מדינות ערב ניהלו מלחמות טרור, הסתה וגירוש כדי להכחיד ולהשמיד את הקהילות היהודיות במדינותיהם; "אלה היו מאמצים שיטתיים, מכוונים ומתוכננים". לדבריו, מדינות ערב הפקיעו רכוש של יהודים בשווי מיליארדי דולר. "השטח המצרפי של כל האדמות שהפקיעו מדינות ערב מהיהודים המגורשים הוא 40 אלף מיילים רבועים, כלומר פי חמישה משטחה של מדינת ישראל".

בראיון ל"גלובס", בעקבות הכנס, אמר פרושאור: "שמנו היום קץ לקשר השתיקה של הקהיליה הבינלאומית כלפי הפליטים היהודיים ממדינות ערב. הסיפור הטרגי של 850 אלף היהודים מארצות ערב, שגורשו מבתיהם ורכושם הוחרם, מעולם לא סופר מעל במת או"ם". פרושואר ציין, ש"יותר מאלף החלטות על המזה"ת התקבלו בגופי או"ם במרוצת השנים. 172 מהן היו בנושא הפליטים הפלסטיניים, וראה זה פלא, אף לא החלטה אחת על הפליטים היהודיים ממדינות ערב".

"זה עיוות היסטורי ומוסר עם אמות מידה שונות לצדדים שונים", אמר השגריר. "אנו תובעים היום ממדינות ערב לקבל אחריות היסטורית ומוסרית לסבלם של האזרחים היהודיים שחיו בשטחיהן. זה פרק כואב בהיסטוריה של המזה"ת שהעולם העדיף להתעלם ממנו".

בנאומו בכנס אמר סגן שר החוץ: "האירוע מתקיים באיחור של 64 שנים, אך זה לא מאוחר מדי. ממשלת ישראל לא תשקוט עד שייעשה צדק עם הפליטים היהודיים ממדינות ערב".

איילון קרא למזכ"ל או"ם, באן קי-מון, להציב את סוגיית הפליטים היהודיים על סדר יומה הקהילייה הבינלאומית והבטיח שכנס כזה יתקיים כל שנה במרכז או"ם.

"העלאת הנושא אינה מכשול לשלום", אמר איילון. "להיפך. שלום אמת מבוסס על צדק לכל".

היה ברור שההשוואה בין מצוקת הפליטים היהודיים לזו של הפליטים הפלסטיניים תעלה בנאומים. ואכן, רון לאודר אמר, כי ההפסדים שנגרמו ליהודים המגורשים, במונחים של רכוש וסבל אישי, עולים על אלה של הפליטים הפלסטיניים. "זכות השיבה היא עניין לספרי ההיסטוריה", אמר לאודר. "אבל קיימת זכות התיקון להכרה ולפיצויים".

ודרשוביץ אמר: "מצב היהודים במדינות ערב היה גרוע הרבה יותר ממצבם של הפלסטינים בישראל".