דליו: חושש מעליית משטר נאצי בעקבות המשבר הכלכלי

ריי דליו מייסד חברת Bridgewater Associates מציג תחזית שחורה במידה והמשבר הכלכלי באירופה ימשיך להתדרדר ■ "היטלר עלה לשלטון בשנת 1933, בזמן שהשפל הכלכלי הגדול היה בשיאו, בעקבות המתח החברתי שהיה קיים"

מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם ריי דליו חושש כי התמשכות המשבר בחוב באירופה והצעדים הקיצונים שנדרשים לטפל בו עלולים להוביל לעליית משטר כמו המשטר הנאצי שנות ה-30 של המאה הקודמת. בראיון שהעניק מייסד Bridgewater Associates לרשמת CNBC מצייר דליו תסריט שחור במיוחד עבור אירופה בשנים הקרובות, אך עם מעט אופטימיות.

דליו אמר שבסופו של דבר האירו ישרוד את המשבר הנוכחי אך מעריך שמדינות דרום אירופה ייכנסו ל"מיתון מבוקר" במשך 10 או 15 השנים הקרובות. אך לפי דעתו של דליו, זה לא התסריט הגרוע ביותר מבחינת אירופה, שכן התסריט השחור ביותר שהוא צופה לה עלול להחזיר אותה לתקופה שהיא מעדיפה לשכוח.

"כשכולם נלחמים נגד כולם ומחזיקים אחד את השני בגרון: עניים ועשירים, שמאלנים וימניים וכו', ויש לך התמוטטות עד הרמה הבסיסית ביותר, זה הופך להיות מאיים", אמר דליו בראיון. "למשל היטלר עלה לשלטון בשנת 1933 בזמן שהשפל הכלכלי הגדול היה בשיאו, וזאת בעקבות המתח החברתי הגדול שהיה קיים בין המפלגות השונות בגרמניה באותה תקופה. לכן אני מעריך שזה תלוי בדרך שבה האנשים יתמודדו ביחד עם המשבר הכלכלי הנוכחי".

למרות התסריט השחור שדליו מציג הוא עדיין מעריך שמה שעתיד לקרות הינו תהליך ארוך של הקטנת מינוף יחד עם מדיניות מוניטראית מצד הבנקים המרכזיים בעולם ובאירופה.

"אני חושב שיהיה שילוב של מדיניות מוניטארית יחד עם הדפסת כספים עד סכום מסויים על מנת להקל את המשבר", אמר דליו. "אך באותה העת יהיה גם תהליך של הקטנת מינוף והסדרי חוב... אני חושב שנראה את שניהם ביחד מכיוון שאתה צריך להוריד את יחס החוב להכנסה לרמה כך ששיעור הצמיחה יהיה מעל לשיעור הריבית".

אך מייסד חברת Bridgewater Associates הביע את דאגתו ממהלך שכזה שכן תהליך של הקטנת המינוף יהיה מואד חריף וזה עלול להיות כואב עבור התושבים. "אני מודאג מעוד התדרדרות בכלכלה של מספר מדינות שעלולות להוביל למחאות חברתיות, שכן תהליך הקטנת המינוף הינו תהליך כואב במיוחד ותלוי מאוד בדרך שבה מנהלים אותו".