הפשפש האמיתי: פרס או חפר?

לא מדברים סרה על אדם מת אבל מה אם הוא משמיץ אחר מתוך קברו?

אין זה נאה לדבר סרה באדם שהלך לעולמו. אבל מה אם אותו אדם משמיץ אדם אחר מתוך קברו? נדמה לי שבמקרה כזה בכל זאת מותר וראוי לבוא חשבון עם המת. בכל זאת, גם לחיים יש זכויות. חיים חפר, פזמונאי ומשורר מוכשר ביותר, הלך בימים אלה לעולם שכולו טוב (אולי), אבל החליט שמהמקום שהלך אליו, הוא ימרר את עולמו של שמעון פרס. וזה לא שעד עכשיו נמנע חפר מלעשות זאת. כבר לפני עשרות שנים הוא כתב את שירו המפורסם "איך הפשפש עלה למעלה". באופן פומבי נמנע חפר מלנקוב בזהות ה"פשפש", אבל "איך שהוא" כולם ידעו שמדובר בפרס. איך, בכל זאת? מכיוון שחפר גילה לידידיו, ואלה ענו על ציפיותיו כאשר הפיצו זאת בכל מקום אפשרי.

זה גם היה לא טבעי אם זהות ה"פשפש" הייתה נשארת עלומה. כי ה"יצירה" לא נכתבה רק כדי לגרום הנאה לשומעיה. זה נכתב במטרה לגרום סבל. לנקום. לפגוע בפרס, ובכל מה שהוא ייצג מבחינתו של חפר. במדינה שבה היריבות והמחנאות הן לחם חוק, זו הייתה אחת היריבויות המרות והעזות ביותר.

הפשע והנקמה

פירוק הפלמ"ח - זה היה הסיפור, הפשע הבלתי נסלח, ובעיקר הבלתי נשכח (גם את האצ"ל פירק בן גוריון, אבל על זה חבורת חיים חפר לא התלוננה). אלון, שהיה מפקד הפלמ"ח, הפך לאחר הפירוק לנסיך הפלמ"ח. אנשיו, והם תמיד נשארו אנשיו, רצו לראות אותו בעמדות מפתח, כאישיות קובעת במדינה, כראש הממשלה אם אפשר. אבל זה לא היה אפשר, כאשר ליד ההגה ניצבה דמותו הכמעט תנ"כית של בן גוריון.

הנסיך ...

אז למה פרס? כי זה מה שהיה. לשטום את בן גוריון? הוא היה גדול עליהם. מקים המדינה, הציבור העריץ אותו. אבל ליד בן גוריון, שם בשוליים, הסתובב איזה בחורצ'יק שהפך להיות המוציא והמביא של המנהיג הגדול, יד ימינו, הביטחוניסט של המדינה. הוא, שמעולם לא היה איש צבא. הוא - ולא אלון!!! אותו העדיף בן גוריון על המפקד הנערץ אלון, על נסיך הפלמ"ח!!

ואיש המעשה

חיים חפר, ושאר בני חבורתו - לא סלחו. פרס הפך להיות הקוץ שבעיניהם, הסמל של כישלונם להשתלב במנהיגות המדינה. הם לא היו מסוגלים להילחם בו במעשים, כי הוא מוכשר מהם, אז הלכו על מילים: "פשפש". רוצים לומר שהוא לא עלה למעלה בזכות יכולותיו, כישרונותיו, הקמת התעשייה הצבאית, הבאת כורים האטומיים, התעשייה האווירית, שותפות משמעותית בבניית צה"ל. כל זה לא עניין את חפר וחבריו למחנה. אחדות העבודה, יגאל אלון - הפצע הזה המשיך לשתות דם במשך כל השנים שעברו מאז, והם לא הצליחו, גם לא ניסו, להשתחרר מזה. אז מיהו פה הפשפש האמיתי? האיש שעשה ובנה, או האיש שכתב שירי שטנה דיבתיים?